Quartz: vloeien i.p.v. springen?

SEIKO 5S42-5A00 MAJESTA - 196 kHz quartz crystal oscillator and ‘ticks’ four times per second. A viscous dampener smooths the ticks out into a continuous glide.

Second hand is working as SWEEP SECOND.

There is absolutely no start/stop of the second hand. Uses 1/4 step second step motor that drives the train thru a spiral spring and viscous damper arrangement that smooths out the pulses so that the gear train moves continuously."

Dit uurwerk zit in vele modellen, onderstaand mijn Seiko met dit uurwerk. Oh en wat batterij leven aangaat. Zit een piepklein celletje, geloof een 377, in die zeker drie jaar meegaat (als je geen Ranata gebruikt)

Filmpje

12 likes

Geweldig goed idee. Eigenlijk hetzelfde als hele moderne digitale audio techniek. Gewoon een laagdoorlaatfilter maken van een veer/demper combi dat de pulsen die er zijn vertaalt naar een laagfrequente beweging. Geniaal.

De secondewijzer in een Seiko VH65-uurwerk tikt 4x per seconde.

1 like

Dit horloge heeft een zogenaamde sweep seconds wijzer.

Zit een Seiko VH31 in.

1 like

Klopt. Maar Seiko claimt met het VH65-uurwerk toch ook een batterijduur van 2 jaar. Dus mooi compromis vind ik. Maar inderdaad, de 8 jaar die Cartier vooropstelt als batterijduur in de nieuwe tank must, gaan we er niet mee halen. :slight_smile:

De Accutron is echt wel een compleet ander concept maar de allereerste quartz horloges gingen ook vloeiend rond. Dus de eerste Seiko Astron en de Zwitserse Beta21 uurwerken (Omega/Patek/Rolex etc) tikten dus niet. Het probleem hierbij was de batterij, die had een relatief korte levensduur. Uiteindelijk was het Girard-Perregaux die de stappenmotor introduceerde in de cal. 352, en daarmee de levensduur drastisch wist te verlengen naar twee jaar. Sindsdien heeft quartz het kenmerkende tikken.

Ook mechanische horloges kunnen tikken per seconde, dit boem je een dead seconds / seconde morte complicatie genoemd.

Pulsar P3 LED, Bulova Accutron, Omega Constellation Electroquartz Beta21, Girard-Perregaux 352, Olma Time Signal “seconde morte” en Mondia Top Second

9 likes

Ja, het Beta 21 uurwerk heeft een vloeiend lopende secondenwijzer, 8192Hz motor gelijkend op het stemvork principe. Wordt niet meer gemaakt maar hier wat historie voor de TS :

https://doensen.home.xs4all.nl/j2.html

https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=beta_21

2 likes

Je hebt genoeg niet stemvork bulova quartzen met smooth seconds.

1 like

Dit zijn dingen die ik graag lees!
Leerzaam, dank je wel. :ok_hand:

2 likes

Wanneer is dit uurwerk trouwens gelanceerd? Seiko had namelijk in 1971 al een nieuw kaliber met tikken op de markt. Ik lees 1970, 1971 en 1972 voor de GP afhankelijk van waar je kijkt :grimacing:

1 like

Het GP-uurwerk is in samenwerking met JLC tot stand gekomen toch ook? Of vergis ik me nu. Dacht dat het Master-Quartz uurwerk gelijk was aan de GP.

Ik ben er even wat verder ingedoken. De eerste Seiko astrons hadden ook al een tikkende wijzer

1 like

Hij noemt het de eerste maar die had toch echt nog geen datum, maar ik ben geen Seiko man dus ik kan het je ook niet met zekerheid zeggen.

2 likes

Klopt, ik heb beide gehad en de JLC is exact gelijk anders dan het naamplaatje. Wie ze precies heeft gebouwd durf ik niet te zeggen.

1 like

Het is het zelfde kaliber alleen met of zonder datum functie. Zo te zien uit februari 1970. Dus slechts een paar maanden na de intiele release van 100 stuks in december 69.

Hier beschrijven ze de tijdlijn net even iets beter, maar hoe dat nu zit met de Astron is wat onduidelijk.

2 likes

Bulova precisionist is the way to go

2 likes

GP was in ieder geval de eerste met een kwarts kristal met 32768hz frequentie.

2 likes

De 1e Zwitserse quartz, Beta 21, had een glijdende secondewijzer.

Dat vreet overigens batterij (zeker vroeger, met ouderwetse techniek). Dat is ook de reden dat de Seiko 7Axx serie na 10 minuten de secondewijzer van de chronograaf stopzet.

Batterijbesparing is dus de voornaamste reden voor het per seconde laten tikken.

Soms vraag je je af, … hebben mensen de eerdere antwoorden wel gelezen. :thinking:

:point_down:

:heavy_plus_sign:

:point_down:

Kijk, dit voegt wél wat toe!
Leuk om te weten.