Quartz: vloeien i.p.v. springen?

Ja, maar je ziet het als een tik. Een stap is voor het verzetten van de secondewijzer en de tweede stap is voor het afremmen en stil zetten van de secondewijzer.

Die vraag is inmiddels hierboven voor een deel uitgebreid beantwoord waar het gaat om het Bulova Accutron horloge. Ook een aantal andere merken en systemen zijn aan bod gekomen. Eén variant is nog niet genoemd, namelijk het eveneens door Bulova ontwikkelde UHF 262KHerz Quartz uurwerk.
O.a. gebruikt in de Bulova Precisionist modellen.
(@deuxani laat wel een Bulova 262KHz chrono zien, maar de kleine seconde daarin loopt inderdaad maar op 2 sprongen per seconde, de grote secondenwijzer van de chrono loopt, voor het oog vloeiend, met 16 sprongen per seconde)

De kern van het verhaal is dit: de normale werkingsfrequantie van het kristal in een Quartz horloge is 32Kz. Dat levert uiteindelijk een beweging van de secondenwijzer op van 1 sprong per seconde. Bulova heeft een quartz uurwerk ontwikkeld dat werkt op een frequentie van 262KHz, 8 x zo snel. Door een wat andere berekening van het uurwerk levert dat 16 sprongen van de secondenwijzer per seconde op. Voor het menselijk oog lijkt dat een vrijwel vloeiende beweging. Vloeiender zelfs dan vele mechanische horloges waarbij de secondenwijzer 5 of 6 sprongen per seconde maakt. Die 5 of 6 sprongen per seconde zijn direct afgeleid van het aantal balansbewegingen per uur, de zgn. beat rate. Bij 18.000 bph levert dat een secondenwijzer beweging op van 5Hz, bij 21.600 bph is het 6Hz. Zelfs bij een zgn. High beat horloge van 36000 balans oscillaties per minuut (bph = beats per hour) is het aantal stapjes per seconden van de wijzer nog steeds nog maar 10.

Omdat de nauwkeurigheid bij een quartz horloge in bijna alle gevallen sowieso hoger is dan bij een mechanisch horloge, is de nauwkeurigheid van een UHF 262KHz ook veel hoger dan bij een standaard quartz uurwerk en zeker zo hoog of meestal nog nauwkeuriger dan bij de meeste, ook hele dure, mechanische horloges.

Voor nog meer info over dit onderwerp lees hier:

Dan is er nog het probleem van het stroomverbruik.

(Cursivering van mij)
Klopt. En zoals al eerder in dit draadje is opgemerkt hebben kennelijk alleen horlogegekkies last van die 1 x per seconde springende wijzer. Gewone mensen interesseert dat geen bal.

De oplossing die Bulova daarvoor heeft gekozen is het plaatsen van een zeer dunne grote 3 volts lithium batterij. Die gaat, ondanks het grotere stroomverbruik van de 16 x per seconde aangeduwde secondenwijzer toch wel jaren mee. Dit type horloge is groot genoeg voor zo’n grote batterij en qua ruimtegebruik vergelijkbaar met de benodigde ruimte voor een automaat module met rotor in een automatisch opwindend mechanisch horloge.

Als het echt om energiebesparing gaat, en dan ook nog in combinatie met een ultraplat horloge kan het ook nog andersom.

Hier een Eterna Quartz dresser uit de jaren '80 met een doorsnede van 30mm en een dikte van nog geen 6mm. Ze heeft een uurwerkje zonder secondenwijzer en ze loopt op één tik per twéé seconden (een 1/2Hz dus). Dat kan, omdat zonder secondenwijzer de progressie van de rest van het uurwerk toch niet met het blote oog te onderscheiden is. Optimale stroombesparing. Een piepklein knoopcelletje (van goede kwaliteit) gaat daarom in dit horloge toch 2 à 3 jaar mee.
Aardige bijkomstigheid: ik heb het ding, dat in vrijwel nieuwstaat verkeerde, met zijn originele bandje, ooit voor één (1) euro op de grote rommelmarkt van Temploux (B) gekocht. Mogelijk omdat de eigenaar van het horloge dacht dat ie niet liep.

Ter afsluiting een plaatje van mijn Bulova UHF, die ik nu ongeveer 3 jaar in gebruik heb en die nog steeds loopt op de originele batterij die er bij aankoop in zat.

17 likes

Lekker & leerzaam leesvoer!
Dank je wel. :ok_hand:

Dan nog een laatste variatie, sommige uurwerken verplaatsen de minutenwijzer elke 30 seconden of zelfs per minuut, maar deze hebben dan uiteraard helemaal geen secondewijzer. Denk aan de Breitling Aerospace of de Cartier Tank.

3 likes

Er schiet mij nog een heel andere variant te binnen: Veel horlogeliefhebbers (zoals ik zelf ook trouwens) vinden die springende secondenwijzer van het ‘gewone’ quartzhorloge niet mooi. Reden te meer om dus toch te kiezen voor een mechanisch horloge waar dat allemaal wat (meer of minder) vloeiender loopt.
Reden voor mij ook om dan toch die Bulova UHF aan te schaffen, want wèl een floating second, en óók het gemak van nooit meer opwinden èn hartstikke nauwkeurig!
Het grappige is dat er ook mechanische horloges gemaakt zijn met, jawel, een 1 x per seconde springende secondenwijzer, mogelijk gemaakt door een speciale constructie. Een vrij zeldzame complicatie die ook wel ‘seconde morte’ wordt genoemd. Ik meen me te herinneren dat HF lid @HorloG daar eens een boeiend verhaal over heeft geschreven.
Met wat zoeken image in de krochten van het Forum misschien nog wel terug te vinden.

Er zijn dus altijd nòg gekkere horlogegekkies die gaan voor wat normaal gesproken eigenlijk niemand wil: een mechanisch horloge, met een secondenwijzer die zich gedraagt als die in een Quartz…
Omdat het kan…

6 likes
1 like

ezgif-1-20375f8995

3 likes

Het enige juiste antwoord!

1 like

Ook sommige Omega ultrathins hebben een minutenwijzer die 2 tikken per minuut maakt.
Die van mijn moeder loopt dik 4 jr. op een knoopcel.

Helaas zijn die ultrathins vaak niet zo betrouwbaar - en dat is een understatement.

1 like

Raar eigenlijk!
Het levert leuke foto’s op … :wink:

… en dit:

7 likes

Dag, ik moest aan het werk vanaf 12.00 en was daardoor niet in staat deel te nemen aan de uitwisseling van info die hierboven heeft plaatsgevonden. Ik ben zeer verrast over het aantal reacties en vooral over de inhoudelijke bijdrage die jullie leverden. Fantastisch, en dank daarvoor. Hoewel het van mij wellicht een wat open vraag was, is hier heel veel goede info gepasseerd die ik nog lang niet allemaal heb kunnen verwerken. Dat duurt dus nog wel even. Desalniettemin: erg fijn hoe hier door de leden van HF op is gereageerd. Lof voor jullie (dat met zo’n palmpje, niet Brussels lof). Ik ga lekker lezen, wellicht kom ik nog met een klein vraagje. Ga vooral door met informeren: prachtig! Hans

7 likes

ik was er dus even tussenuit vanaf 12.00, maar dit lijkt op wat ik bedoel

heel interessant en verhelderend. Dank

1 like

Leuke foto’s indeed. Hier nog zo eentje…

3 likes

Interessant zonder meer, dank. Of ik ooit een horlogegekkie zal worden is mij onduidelijk (NB: volgens mijn vrouw bén ik het al). Desalniettemin: de reden dat ik dit topic startte was doodsimpel de vraag óf er überhaupt zoiets bestond als een vloeiend lopende quartzwijzer, zodat, als ik weer naar iets nieuws zou kijken (doen gekkies dat dan?) ik in ieder geval niet iets zou hebben gemist wat ik me achteraf wellicht had kunnen verwijten.

Dat is er wel eentje met een ‘sweeping second hand’ (zo te zien je ouwe 104), een automaat. Da’s toch echt minder leuk op de foto, de secondentikjes zie ik niet … :wink:

1 like

Waar ik mij over heb verbaast in de zoektocht naar mijn eerste horloge is dat de ecodrive horloges van Citizen (of andere merken) een half jaar mee kunnen gaan. Maar deze horloges tikken ook maar eenmaal per seconde. Wat mij betreft valt hier veel winst uit te halen, hoe denken jullie hierover?

Ach ja natuurlijk… :blush::see_no_evil::grin:

1 like

Dan heb ik hier nog een vreemde eend in de bijt…

Een Laco Electric met seconde morte. Een batterij aangedreven mechanisch horloge, dus geen veer om het mechaniek aan te drijven. Maar wel met tikkende secondewijzer, maar geen quartz, het horloge tikt overigens op 21600 beats
https://youtube.com/shorts/XUqldTIzS1o

1 like

Klopt, en opgekocht door Timex om zelf een elektrisch uurwerk in huis te hebben.

2 likes