Vreemde bijt in de eend…
Een zeer interessante hybride, deze Laco. Ik denk ook knap zeldzaam. Eind jaren '60.
Tsja er werd wat af geëxperimenteerd in die tijd.
Precies! Hier nog wat info:
Vreemde bijt in de eend…
Een zeer interessante hybride, deze Laco. Ik denk ook knap zeldzaam. Eind jaren '60.
Tsja er werd wat af geëxperimenteerd in die tijd.
Precies! Hier nog wat info:
De minutenwijzer verspringt als de secondewijzer (weer) precies bovenaan staat.
One beat Automaten zijn er ook, lekker duur ook
Interessant om hier de geschiedenis van de quartz horloges te lezen. Lijkt een beetje een nek-aan-nek race te zijn geweest tussen de Zwitsers (CEH) enerzijds en Seiko als tegenhanger. Ik begrijp dat Astron de eer is toegekend om als eerste met een quartz volgens het hedendaags meest gebruikte principe te komen.
En verder, het meeste gelezen hebbende: wat ik me afvroeg, of er “vloeiend draaiende” secondenwijzers waren/zijn wordt bevestigd. Er zijn/waren verschillende oplossingen, die echter om praktische reden of kostenoverwegingen niet alom worden toegepast. En blijkbaar maken alleen sommigen onder ons zich druk over die secondentikkers. Vat ik het zo goed samen?
Fijn, dat geeft weer wat focus in de zoektocht naar nieuwe modellen ter aanvulling van mijn (nog/weer) kleine collectie.
Bulova Precisionist en de Accutron ( inmiddels een apart merk ) zijn volgens mij de enige moderne varianten op dit moment die aan je vraag voldoen, hopelijk vind je daar iets passends tussen !
Dank Ron. De modellen van deze merken spreken me niet echt aan. Dus ook al zou het technisch doen waar ik naar vroeg, dan moet er ook om de pols nog iets komen waar ik met plezier naar kijk.
Het is overigens niet zo dat het een must is voor mij, dat vloeiend bewegen. Ik ben bijv. zeer tevreden met mijn huidige Astrons en Citizens. Echte springtikkers. Ik zoek gewoon verder.
Bulova high frequency quartz slaat met 16 stappen per seconde.
Hier een slo mo vergelijk.
Junghans Mega en Grand Seiko slaan 2x per seconde, maar wel op verschillende manieren.
Omwille van het feit dat de batterij snel leeg gaat is de keuze gemaakt om dat 1 maal per seconde te doen. Het is niet zozeer aan de fabrikant als meer een begrenzing van wat een knoopcelletje leveren kan.
En vaak is het ook nog met een lichte wijzerset gedaan, want low-torque motortje. Zodra je quartz a la Grand Seiko ziet met zware wijzers en een groter koppel om ze rond te krijgen, zie je dan ook dat de batterij binnen 3 jaar leeg is.
In een Bulova UHF ben je iedere twee jaar aan de beurt.
Spring Drive heeft geen batterij. De veerton zorgt voor de voor een mechanisch horloge normale hoeveelheid koppel, zodat normale wijzers gebruikt kunnen worden. De regulateur die het escapement is kijkt naar de referentie-vibraties van het quartz kristal en naar de rotatiesnelheid van het vliegwiel. Als dat wiel vaker dan 8 maal per 32.768 vibraties rond draait, wordt het afgeremd.
Kortom, @HansvV, er is altijd sprake van een ruil. Wil je meer stappen per seconde: Kortere batterijduur. En vice versa, natuurlijk.
Duidelijk, dat afwegen. Momenteel heb ik hier 5 horloges liggen die alle “solar” zijn. Ik weet niet of dat systeem extra ruimte behoeft in de kast t.o.v. een “normale” batterij, maar als de standtijd van de batterij de beperking zou zijn, is overgaan op solar wellicht een optie?
Ik ken de exacte ins en outs niet op dat gebied, maar bij de Chronomaster en de Promasters die ik had waren er transparante lagen over de wijzerplaat omdat daar receptoren onder lagen. De capacitor is natuurlijk een mini-batterijtje met een standby tijd die vaak 120 of 180 dagen is, in power saving mode. Die capacitors zijn een stuk kleiner dan een knoopcel, dus op het eind van de rit zal het mekaar niet veel maken, quartz of solar quartz.
Dat gezegd hebbende: Behalve Bulova heeft er bij mijn weten nog nooit iemand een vloeiende quartz gemaakt. De Junghans Mega met 2 tikken per seconde komt nog het dichtst in de buurt. Da’s dan trouwens ook direct een prachtig horloge.
Misschien dat ik nog eens zo’n ding oppik. Ik heb geen Junghans. Maar goed.
Behalve bij spring drive!
Klopt, maar ik mag het geen quartz noemen. Ome Akahane zou zich in z’n graf omdraaien, zeg.
Zie het bijzondere Seiko 5S quartz uurwerk hierboven dat eigenlijk een laagdoorlaatfilter op de pulsen van de stappenmotor heeft gezet en zo compleet vloeiend wordt.
Correctie op bovenstaande:
18.000 tikken per uur is 2,5 Hz
21.600 = 3 Hz
36.000 = 5 Hz
1 Hz is een op en neergaande schommeling dus. 2 tikken.
Geen trade-off daar, omdat er geen batterij inzit
18.000 tikken per uur is 2,5 Hz
21.600 = 3 Hz
36.000 = 5 Hz1 Hz is een op en neergaande schommeling dus. 2 tikken.
Dank voor de correctie.
18.000 tikken per uur is 2,5 Hz, dus 5 stapjes van de secondenwijzer
21.600 = 3 Hz, dus 6 stapjes
36.000 = 5 Hz, dus 10 stapjes
Dat is wat ik bedoelde.
Na zo’n 200 jaar horloges maken, blijkt de berekening toch nog steeds lastig.
dus alles bij elkaar vegend: zou solar dan een oplossing kunnen bieden? Daar hoorde ik nog geen conclusie over. Overigens: mocht het wél zo zijn, dan ga ik nog steeds niet gelijk aanschaffen. Gaat meer om het begrip.
Dat er aan Spring Drive geen of weinig trade-offs zijn is exact de reden dat ik er een gekocht heb. Fantastische uurwerken. Maar we mogen het geen quartz noemen. TS vraagt om quartz.
kunnen bieden?
In theorie, als je efficiënt genoeg oplaadt en je krijgt genoeg licht zou je een vloeiender beweging kunnen realiseren indien solar. Maar bij mij bekend is er geen op de markt die het doet. Wat koop je voor “zou kunnen”, nietwaar?