Quartz watch vs smartwatch ?

Het verhaal.

Conclusie…
Apple heeft nu meer dan 20 miljoen smartwatches verkocht en de Zwitserse Horloge industrie voelt dat.
Als eerste is het het quartz segment waar de verkopen met 4 tot 6 % zijn gedaald sinds de Apple watch.

Wat denken jullie?

Het is al eerder gepost & het is zeker ook geen “bashen” IMHO. Hondinkee noemt het een “jab” & zo zie ik het ook.
Het is humoreus, over wat je werkelijk in een horloge nodig hebt, de tijd…

Leuke klok en vind het wel een mooie ‘jab’ inderdaad. Geloof niet dat H. Moser & Cie nu direct zo last heeft van Apple.

Ze brengen op een leuke manier naar voren wat echt belangrijk is in een horloge, in het leven… :smile:

Grappig verhaal! En ik vind 't ook geen lelijk horloge. Jammer alleen dat zoiets dan weer 25.000 dollar moet kosten. Dat vind ik ongeveer net zoiets als een heeeeel erg lekker ijsje, handgemaakt door een chefkok met de beste ingredienten, voor 250 euro… :confused: Toch maar een Apple Watch, dan. :wink:

So get a life, upgrade to a mechanical watch… briljant

Niet zozeer het horloge (wat ik wel een grap vind…beetje duur maar leuk)
Meer het feit dat de smartwatch het langzaam gaat winnen van de quartz industrie.

De quartz technologie neemt de Mechanische markt over en de smarttechnologie neemt de quartz markt onder vuur.

Ik benal een tijdje flink ziek en heel veel niet gelezen.

Dan hoop ik in de eerste plaats dat je snel mag herstellen! Maar dan wordt het onderwerp eigenlijk dus smartwatch vs. het traditionele horloge.

Thanx

en
Done! :grin:

Ik denk dat het traditionele mechanische horloge tot een andere doelgroep behoort.

ik weet het niet…

ook toen quartz kwam leek dat het einde van de traditionele horloge industrie, dat was het uiteindelijk niet… is met de smart watch denk ik vergelijkbaar.

De horlogemerken mogen hopen dat het met de smartwatch niet net zo gaat als met de quartz, destijds. De traditionele horlogemarkt was op een haar na weggevaagd.

Dat is waar, maar traditionele horloges zijn ook weer heel succesvol teruggekomen… We zullen zien, voor mij gewoon netjes een mechanisch uurwerk :smile:

Dat was de quartz-revolutie die het mechanische horloge totaal dreigde weg te vagen. Maar het mechanische horloge is niet verdwenen. Het is een nichemarkt geworden, waarvan wij hier allen deel van uitmaken.

Je kunt ook proberen vooruit te kijken naar hoe een smartwatch er over 5 jaar zal uitzien. Enkel een stripje doorzichtig materiaal, dat je net zo goed om je rechter pols kan dragen? Kortom, het is mij geenszins zeker dat een smartwatch op termijn met het mechanisch horloge als sieraad zal gaan concurreren.

Maar de puur functionele horlogefunctie, die nu door het quartzhorloge wordt bediend, overgenomen gaat worden door de smartwatch, dat lijkt me wel. Hoe hij er ook mag uitzien.

Een aangeschafte SmartWatch wordt snel door nieuwe technologieën achtergehaald en is daarmee paradoxaal neller verouderd dan een ‘tijdloos’ mechanisch horloge. Of de consument naast een mobiele telefoon, tablet en laptop ook een kostbare SmartWatch om de paar jaar wil kopen om bij te blijven zal moeten blijken.

De grap is -lees ik op Hodinkees- dat NASA een wedstrijd heeft uitgeschreven om een smartwatch te ontwerpen gebaseerd op de Samsung Gear SII, om als eerste filght qualified smartwatch mee te gaan op een ruimtevlucht! Nu heb ik de Gear v1, dus een soort pre-moon-smartwatch :slight_smile: Zal hem dan maar bewaren, niet?

3 likes

Jullie blijven het mechanische horloge naast de smartwatch vergelijken,maar dat is niet de insteek.

Quartzhorloges zijn te koop vanaf 35 euro en worden door alle lagen van de samenleving gekocht als tijdmeter
smartwatches zijn ook vanaf deze prijs te koop en worden ook door deze zelfde lagen van de samenleving gekocht.

De quartzhorloges in de range van 35 tot 150 euro zullen niet verkocht worden omdat ze nu zo mooi zijn ,maar als vervanger van een versleten horloge of als eerste horloge voor iemand die graag de tijd bij zich heeft.

Ik zie in de toekomst dat juist dit stukkie markt overgenomen gaat worden door de smartwatch

Wat betreft de mechanische horloges.
Dit zijn horloges die gekocht worden door liefhebbers van fijnmechanica…en daar staat apple nog ver van weg.

De smartwatch van de toekomst zal ‘‘modulair’’ worden waardoor deze altijd van nieuwe technologie voorzien kan worden.
Een beetje zoals een standaard maat kast en oled scherm en als het nodig is hoeft alleen het mainboard vervangen te worden.

1 like

Als de smartwatch makers het slim aanpakken wel. Vooral als je je klanten er al vroeg bij betrekt, zoals kids met soort van Tamagochi, Pokemon, apps voor smartwatches, en telkens slimmigheden verwerkt zoals betalen en OV reizen via je smartwatch, zullen er steeds meer mensen vroeg of laat het ook proberen. (Het was in Hong Kong ECHT onwijs praktisch om gewoon te reizen en te betalen met je horloge (behalve bij sommige kassa’s waar de betaalplaat ff onhandig geplaatst was voor de pols :stuck_out_tongue:… maar wacht maar totdat het ook in de Smartwatches zit. Geheid dat die platen dan beter geplaatst gaan worden).

Dat moet dan natuurlijk niet los staan van andere ontwikkelingen, zoals mooiere designs (samenwerking met modemerken enzo), compactere modellen, en een lager prijskaartje.

Net als met bijvoorbeeld het mobieltje. Weinig konden en of wilden zo een koelkast mee zuilen. Totdat die dingen in prijs daalden, kleiner in afmetingen werden, mooier designs kregen (Startac, 8810?), hipper werden (3310 met verwisselbare covers), etc.
Maar wie wilde toen een smartphone (hoewel ze toen nog niet zo werden genoemd)? Zo een groot duur lomp ding? Ik denk dat in Nederland nu de meeste, vooral jongere, mensen wel een smartphone hebben. Omdat ze goedkoper werden en meer konden.

En dan de grote clue, als je het eenmaal gewend bent om iets te gebruiken, en als je meer te besteden hebt, is de kans groter dat je met de nieuwe modellen mee gaat en/of een duurder model neemt,

1 like

Gewoon elke morgen handmatig opwinden.

Dan moet de markt ook veranderen. De technologie gaat op zoveel gebieden vooruit. Ja, je kunt inderdaad een snellere processor nemen, maar als je scherm ook al achterhaald is? Of je zit nog op 4g, terwijl 5g nu helemaal hot is. En als de prijs van een nieuwe toestel ook niet meer een paar maandsalarissen is, dan wordt het wel de vraag in hoeverre men modulaire onderdelen wilt.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het wel een goeie insteek. Maar alleen modulair op zo een manier gaat het moeilijk krijgen. Ik heb nu al dat als mijn batterij het niet meer goed doet, ik al overweeg om een nieuw toestel te nemen. En dat terwijl ik bij mijn eerste toestellen 2 a 3 maal de batterij had verwisseld. En zo een batterij kostte al meer dan een hele smartphone nu :slight_smile:

1 like