Quartz, wel of niet?

Waar ik ook kom, als ik horloges zie kijk ik altijd even. Ik ben ondertussen ook aan het kijken welke richting ik op wil voor een nieuw horloge. Daar heb ik mijn ideeën al wel over inmiddels maar nu.

Ik heb een aantal quartz horloges in mijn collectie. Sommige emotionele waarde, andere om de techniek (ppulsar PSR10). Nu had ik mijzelf bedacht genoeg quartz horloges te hebben maar toch stuit mijn smaak vaak weer op een quartz.

Dus, is het een do of een dont? (Graag even beargumenteren :grin:)

2 likes

Waarom niet, is over het algemeen meer nauwkeurig dan automatische / hand opwinding uurwerken.

2 likes

@Fate_Amenable_To_Change :studio_microphone:

:popcorn: :popcorn: :popcorn:

2 likes

561754d0d221ea7fa4d05a23dec498f7b43f9cb0_1_690x463

30 likes

Don’t.

3 likes

Tuurlijk, als je een beater wil voor weinig geld.

2 likes

Goede insteek. Met die gedacht is er genoeg variatie te vinden.

Kinetics, Solar, Spring drive, HAQ, Dual quartz en ga nog maar even door :smiley:

Neemt niet weg dat een simpele quartz ook erg leuk kan zijn :+1:

Lekker verzamelen wat jij leuk vindt en daar van genieten!

9 likes

Niet enkel door gaan, maar ook de bovenstaande inkorten, want Spring Drive is geen kwarts :wink:

3 likes

niet? :wink:

Lees het hele stuk door, niet blijven steken bij één enkel woord. Probeer het als geheel te begrijpen :rofl:

Als het horloge dat jij gaaf vindt toevallig een quartz is, lekker kopen.
Niks mis met quartz. Naast mechanisch, moet je ook quartz hebben, vind ik.

1 like

Doe gewoon je eigen ding.

Ik vind een hard tikkende seconde wijzer vreselijk en heb liever een vloeiende.

Maar iedereen moet vooral zijn eigen ding doen

5 likes

Eens met de andere reacties. Als je het horloge mooi vind waarom niet? Mijn voorkeur gaat uit naar mechanische horloges, maar ik kan een goede Quartz ook zeker waarderen. Sterker nog het is op sommige dagen ook wel is makkelijk. Geen datum en tijd hoeven in te stellen, gewoon om doen en gaan.

Natuurlijk allemaal weer heel persoonlijk, maar ik vind het zelf belangrijk dat er bloed, zweet en tranen zijn gaan zitten in de horloges. En dan niet mijn bloed, zweet en tranen, maar dat van de makers.

Dat kan een bijzonder ontwerp zijn, een mooi uurwerk of serieuze ingenieurs-uren bijvoorbeeld.

Dus een simpel kwarts tikkertje in een hommage horloge valt dan af.

Maarrrr, een mooi Grand Seiko 9F kwarts uurwerk waar de ontwerpers nachten lang van hebben wakker gelegen om 'm zo nauwkeurig te krijgen en waarvoor de projectleider de naam van zijn kinderen en vrouw is vergeten tegen de tijd dat het klaar was, DAT is een kanshebber.

En als het dan ook nog in een kast ligt die ik kan gebruiken bij het scheren (zowel als spiegel en als scheermes) dan is het tijd om de creditcard op te zoeken.

Dus: Ja! Maar alleen als het een cool horloge is :wink:

13 likes

Quartz is toch heerlijk? Lekker “grab en go”
Merk wel dat altijd alle quartz horloge die ik heb wel altijd minder draagtijd krijgen…:thinking:
Zo van die lopen toch wel door”

Niks mis met quartz als het horloge wat goedkoper is. Ik houd ook van mechanisch, dus ik heb ze allebei

Ja zo dacht ik ook, daarom deze Quartz gepast

Niet meegenomen want uiteindelijk wil je toch een automaat

9 likes

Ik dacht altijd mechanisch is het horloge.
Totdat ik dit forum ontdekte.

Vandaag de Seiko van mijn vader opgehaald bij de juwelier.
Een Seiko two tone uit begin '90

Gelukkig leeft mijn papa nog en zijn we de Seiko samen op gaan halen.

Quartz en wat een mooi horloge😍

Het gevoel is wat mij betreft erg belangrijk en ik was net zo blij als mijn vader.

Mechanisch of quartz, maakt niets uit.

1 like

als je liefhebber bent van horloges, dan beide naar mijn idee :slight_smile: het is een deel van de geschiedenis van horloges, de quartz crisis :laughing:

Daarbij, quartz wordt gebruikt wanneer een horloge echt moet functioneren zoals het leger

1 like

In technisch opzicht is quartz op vrijwel alle fronten superieur. Accurater, schokbestendiger, minder gezeik met magnetisme en bovendien in mijn ervaring betrouwbaarder en minder noodzaak tot service.

Daarbuiten kan quartz technisch ook superlatief zijn, zoals bijvoorbeeld in de Chronomasters, The Citizens en de 0100’s van Citizen, de 9F van Grand Seiko, de Oceanus van Casio, de Mega van Junghans, 262Khz uurwerken van Bulova, de Longines VHP en tot slot Breitling superquartz.

Evengoed is mechanisch onder verzamelaars couranter op dit moment.

Ondanks het bovenstaande betoog heb ik maar 3 quartz horloges: Een vintage Seiko cock’n’balls quartz uit 81, een Grand Seiko en een Seiko quartz chronograaf. De overige 20 stuks bestaan uit 1 Spring Drive en 19 horloges met een veerton en ankergang.

Deels is dat ook omdat merken als Yema, bijvoorbeeld, vaak saffier op hun duurdere automaten plaatsen, terwijl quartz versies het moeten doen met een mineraalglaasje. Dat soort skere moves doet het niet voor me.

Hoe dan ook: Niks mis met welke techniek dan ook zo lang het maar een goed uurwerk is.

Plaatjes voor de sfeer:









Niks aan de hand, zo lang er maar niemand over Hans van Maenen begint.

14 likes