Heb een paar banden met deze pins , werkt wel lekker makkelijk in het begin met gebruik een beetje sceptisch over ivm losgaan .
Maar dat is ( tot nu toe) nooit gebeurd.
Mijn Oris Big Crown Pointer Date kwam standaard met quick-release bandje,
en ik zie ze steeds meer als standaard, ook bij gerespecteerde merken.
Ik houdt van banden wisselen en vindt ze daarom erg prettig.
Ja, eigenlijk belachelijk dat dit nog niet standaard is. Was dat laatst ook niet een onderwerpje bij de Mannen van de Tijd? Of was dat een andere podcast? Ik luister er vrij veel…
Kijk wel even naar de diameter van de tip. Misschien ben ik een pietje precies, maar 0.8 mm tips van bijvoorbeeld een Barton Elite in een Seiko duiker met 1.1 mm lug holes vind ik een beetje fragiel aanvoelen. Volgens mij maken ze (nog) geen fat spring bars met quick release.
Ik heb twee van deze banden. Het lichte horloge heb ik de quick release pushpins in gelaten. Ze zitten goed en schoonmaken is iets sneller gedaan. Nu meer dan twee jaar geen probleem mee gehad. Echter voor het zwaardere horloge heb ik ze eruit gehaald en vervangen door de orginele pushpins van het horloge. De pootjes van de pin steken namelijk niet echt ver uit en zijn ook wat dunner dan de orginele dus daar voelde ik mij niet helemaal mee op mn gemak.
Als normale springbars bij elke service (ca 5 jaar) worden vervangen, zal dat voor band met QR springbars ook gelden. Wat doe je dan met een band die langer meegaat, zijn vervangende springbars ĂĽberhaupt te monteren?
Tenzij het schuif knopje demonteerbaar is. Ik zag ze los te koop dus dat moet kunnen want hoe schuif je ze er anders in? Maar sowieso moet je bandje een uitsparing hebben voor het schuifje dus niet geschikt voor elke band.
Ik koop bandjes inclusief quick release pins en bewaar de originele pins apart. Voor gebruik met b.v. NATO of MN. Omdat je bij elke band wissel hun eigen pins gebruikt zullen ze minder slijten.
Maar ik koop nooit banden boven de ca. €50 dus maak me daar iets minder druk om.
Ik wissel graag regelmatig, vind ik gewoon leuk en bij warm weer periodes draag ik andere banden dan in de winter.
Ook niet bij alle horloges, mijn dressers hebben vaste lederen banden.
Maar moet eerlijk zeggen dat ik het meest wissel met Vostoks en banden van Ali Express gebruik sinds kort. Dan kijk je minder kritisch. Kwaliteit van de meeste Chinese banden is verrassend goed voor het geld overigens.
Het ging mij niet om de band op zich, tot 2020 wisselde ik nooit banden, sinds ik dat doe en weet dat een springbar bij elke service vervangen wordt uit voorzorg is dat de reden dat ik niet te lang met een springbar moet doen. Voor mijn gevoel komt het meerdere keren monteren/demonteren van de springbar in dezelfde periode de levensduur daarvan niet ten goede.