Quid Oris? (positionering, kwaliteit...)

De laatste tijd lees ik (ook op horlogeforum) regelmatig iets over Oris.
Het merk is me eigenlijk niet echt bekend, alhoewel sommige modellen me wel aanspreken.

Hoe moet ik Oris eigenlijk inschatten vwb marktsegment en kwaliteit? Kan ik het min of meer vergelijken met Longines van de ETA groep, of is dat te hoog gegrepen?

Op de Oris website lees ik dat ze vaak uitgaan van standaard calibers en daar dan een eigen complicatie aan toevoegen. In die zin vind ik het wel vergelijkbaar met wat Longines doet. ‘Eigen’ calibers (zoals de retrograde) die weliswaar niet in eigen manufactuur maar wel exclusief door ETA voor Longines vervaardigd worden.

Wat is de mening van het forum?

GroteBozeWolf

1 like

Oris is een gerespecteerd merk in de horloge wereld. Vooral de duikers spreken me erg aan en de prijs kwaliteit is meestal ook erg in orde. Zou persoonlijk (waarschijnlijk) nooit een nieuwe oris kopen.

Op de een of andere manier geven ze me altijd een vertrouwd en degelijk gevoel. Vandaar dat ik een oris zo 2ehands zou kopen.

Wat kaliber betreft… Het is zoals het er staat. Standaard uurwerken met ,meestal, een modificatie.

Om het te vergelijken met Longines gaat misschien NET te ver maar qua kwaliteit komt het volgens mij redelijk in de buurt. Longines is gewoon een grote en dure naam.

Oris is een prima merk, zei de Oris/fan :D. Met een, volgens mij, uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Oris maakt (ook) veel gebruik van Selitta uurwerken.

Kun je zonder argwaan aanschaffen. Ze hebben mooie en minder mooie modellen.

Hier een paar mooie (:))

Succes
Groet
Herman

1 like

Mooi no-nonsense merk in mijn ogen.

Ik vind hun duikers helemaal top.
Als je Oris duikers gaat vergelijken met Longines hydroconquest kies ik hands-down 100/100 voor de Oris…
Stevig. Mooi. Net even anders. Geen rare dingen.

Ook die BC3 die te koop staat vind ik erg mooi.

Mooie duikers inderdaad ,maar pas op voor de rubberbanden (hebben een heeel doordringende vanillelucht) ging mij enorm irriteren.
Goede prijs kwaliteits verhouding in mijn ogen.

gr dirk

Prima merk.
Stoere robuuste duikers met een geheel eigen look, maar ook mooie dresswatches (bijv de Artelier serie).
En uitgaan van staandaard ETA calibers en er zelf wat aan toevoegen cq aanpassen is vlgs mij iets wat de meeste merken doen.

Helemaal top

Hans

ik ben altijd tevreden geweest en heb er meerdere gehad …
vind de gene die ik nu nog heb ook erg strak gemaakt en met het display wat je bij andere merken nog weinig ziet.

Ik vind Oris een goed merk. Consensus is toch wel dat Oris veelal wordt gezien als ‘mid-range’. De vergelijking met Longines vind ik wel interessant. Ik weet niet of je beide qua omvang (aantal medewerkers en omzet) met elkaar mag vergelijken. Ik heb nl. geen idee.
De dresslijn van Longines spreekt mij meer aan dan die van Oris, maar de duikers en de piloten zijn van Oris veel mooier en interessanter.

Met name de duikers zijn scherp geprijsd en lijken mij degelijk gebouwd. (heb er zelf geen ervaring mee). Helaas heb ik er de pols niet voor, want met 46 tot 50mm zijn het wel knotsen. Voor mij zijn de piloten van Oris echt beauty’s. Zeker exemplaren als de Meisterflieger (met zo’n microfoon rechtsboven :)) zijn echt uniek. Ik vind ze niet geschikt voor alledaags gebruik (zal er daarom ook niet 1 aanschaffen), maar het zijn kunstwerkjes. De piloten zijn overigens wel wat prijziger.

Overigens vind ik wel dat Oris zich een wat gekunsteld ‘flieger-imago’ probeert op te spelden. Sponsoring van een helikoptersquadron dat niemand kent of ooit heeft gezien en ook hun catalogus staat bol van foto’s met piloten die hun duim opsteken met een Oris om. Of het echt zo is betwijfel ik. Maar goed, Breitling probeert het net zo gekunsteld. Ik vind de sponsoring van Williams F1 voor hun Motorsport-lijn wel een goede zet. Het is voor mij een geloofwaardige partner. Eigenlijk moeten ze a la Longines nog een Andre Agassi-achtig typeje strikken.

Resumerend: goed merk met een varierend aanbod aan horloges. Ben je in de markt voor een piloot of een duiker, dan mag je hun catalogus eigenlijk niet overslaan.

Prima merk.

Prijs-kwaliteit is supergoed in verhouding. Heb er zelf 2 gehad, een Meistertaucher en een Chronoris. Was over beidde dik tevreden (tu)

Persoonlijk vind ik veel Oris horloges mooi. Redelijk wat horloges in het assortiment met een ‘eigen’ uitstraling. Natuurlijk ook wat modellen die je overal tegen komt maar dat schijnt te moeten.

Prijs/kwaliteit is naar mijn mening top. Duurder wordt niet automatisch beter voor veel merken.

Qua positionering in kwaliteit vergelijkbaar met Longines. Die laatstgenoemde heeft meer historie maar dat zou voor mij geen doorslaggevende factor zijn bij een strijd tussen deze twee merken.

Zeker heeft Oris mooie en unieke modellen, heb er 3 gehad (Oris Carlos Coste Limited is net naar mijn zoon gegaan), heb nog een Oris Williams F1 chrono en de Oris Flieger als 1 van de 4 klokken die ik momenteel bij me heb en draag hier op mijn vakantie in Venetie. (waar ze btw ook veel mooie klokken verkopen)

http://imageshack.us/photo/my-images/13/orisfliegerleatherstrap.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/26/orisfliegerleatherstrap.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/28/orisfliegerleatherstrap.jpg/

Met ‘aftersales band’.

Genesis

@allen: dank voor de nuttige feedback.

De voorlopige horlogeforum-concensus lijkt te zijn dat Oris een OK merk is dat goede kwaliteit met een eigen gezicht levert voor een aanvaardbare prijs.

Wat mij zelf enigszins aan het twijfelen bracht is dat Oris in zijn communicatie zoveel (te veel) nadruk legt op het imago van het merk, zodanig dat het in mijn ogen geforceerd overkomt. Blijkbaar ben ik niet de enige die er zo over denkt.
Wellicht wil men zo het gebrek aan eeuwenlange historie compenseren.

Die BC3 van seamaster vind ik wel mooi, van die van Genesis vraag ik me af waar het ‘tonnetje’ linksboven voor dient.

Ik heb zelf de Meistertaucher en de BC4 van Oris.
De BC4 flighttimer heeft net als de BC3 van Genesis zo’n tonnetje rechtsboven.

Dat tonnetje dient om de een ring rond de wijzerplaat, maar binnen de kast, rond te kunnen draaien voor een extra tijdzone. Ook kun je er het noorden mee aanwijzen als je het horloge met een wijzer naar de zon wijst en zo.

De kast van de BC4 lijkt al erg op een meter van een cockpit en door die grote knop wordt dat gevoel nog eens versterkt.

M’n Meistertaucher draag ik toch wel het meest van m’n horloges. Draagt gewoon lekker (ondanks de grootte van het horloge). Lekker robuust.

Ik heb er nu 2, de TT3 Daydate ( groen ) en de BC4 pointerday Small second.
Kwaliteit is erg top en mooi gedetailleerd. ben er goed over te spreken.
Qua positionering schaal ik het merk ver boven Tissot Hamilton en Certina, en net onder of gelijk met Longines en Maurice lacroix.
Laat ik het zo zeggen dat ik horloges gezien heb van “duurdere” merken die er kwalitatief stukken minder uitzagen.

1 like

Beste horlogeliefhebbers. .Heb mij vandaag geregistreerd na maanden jullie berichten te hebben gelezen over diverse merken horloges. Als reactie op het laatste bericht over ORIS horloges uit 2011 ! . .Inmiddels 9 jaren verder is het misschien goed voor de twijfelaars om eens aandacht te besteden aan dit merk. Ik ben al jaren fan omdat ze kwalitatief goede en mooie horloges maken voor een in verhouding goede prijs . Neem de Divers sixty five en de Big Crown collecties. .Prachtige kwalitatief goede horloges.

1 like

Welkom… we hebben zelfs een Oris only topic hier.
Leuk om eens door te kijken misschien? Daar zit wat meer hedendaags materiaal tussen :wink:

1 like

Doe zoveel jaar na dato ook maar een duit in t zakje ten faveure van Oris: in de afgelopen 4 jaar nog geen moment aan gedacht om de aquis van de hand te doen… en adviseer al mijn naasten om mij heen ook om, wanneer ze naar een horloge tot 2k kijken ook zeker eens een Oris te passen!

3 likes

Prachtig merk :+1:t2::hugs:


7 likes

Mocht ik een klein punt van kritiek hebben … qua fabrieksafstelling loopt mijn Oris vanaf begin af aan al een seconde of 15 in de min per 24u … en ik heb wel eens vaker gelezen dat ze daarin iets minder nauwkeurig zijn hoewel het volgens mij relatief makkelijk te reguleren is :blush:

2 likes

Als het horloge bij een Oris AD is aangeschaft moet je daar gewoon mee terug gaan/ had je daarmee terug moeten gaan (ik weet natuurlijk niet hoe oud het horloge inmiddels is). Elke Oris wordt zo gereguleerd dat hij niet meer dan 5 seconde per dag achter mag lopen dus als hij daadwerkelijk -15 loopt en er is geen sprake van slag of stoot, dan heb je gewoon recht op kosteloos bijstellen.
Dit staat ook in het garantieboekje overig, ergens in het midden van de 28.793 pagina’s :joy: :nerd_face:

Groetjes,
Maarten

2 likes