Ik vind Oris een goed merk. Consensus is toch wel dat Oris veelal wordt gezien als āmid-rangeā. De vergelijking met Longines vind ik wel interessant. Ik weet niet of je beide qua omvang (aantal medewerkers en omzet) met elkaar mag vergelijken. Ik heb nl. geen idee.
De dresslijn van Longines spreekt mij meer aan dan die van Oris, maar de duikers en de piloten zijn van Oris veel mooier en interessanter.
Met name de duikers zijn scherp geprijsd en lijken mij degelijk gebouwd. (heb er zelf geen ervaring mee). Helaas heb ik er de pols niet voor, want met 46 tot 50mm zijn het wel knotsen. Voor mij zijn de piloten van Oris echt beautyās. Zeker exemplaren als de Meisterflieger (met zoān microfoon rechtsboven :)) zijn echt uniek. Ik vind ze niet geschikt voor alledaags gebruik (zal er daarom ook niet 1 aanschaffen), maar het zijn kunstwerkjes. De piloten zijn overigens wel wat prijziger.
Overigens vind ik wel dat Oris zich een wat gekunsteld āflieger-imagoā probeert op te spelden. Sponsoring van een helikoptersquadron dat niemand kent of ooit heeft gezien en ook hun catalogus staat bol van fotoās met piloten die hun duim opsteken met een Oris om. Of het echt zo is betwijfel ik. Maar goed, Breitling probeert het net zo gekunsteld. Ik vind de sponsoring van Williams F1 voor hun Motorsport-lijn wel een goede zet. Het is voor mij een geloofwaardige partner. Eigenlijk moeten ze a la Longines nog een Andre Agassi-achtig typeje strikken.
Resumerend: goed merk met een varierend aanbod aan horloges. Ben je in de markt voor een piloot of een duiker, dan mag je hun catalogus eigenlijk niet overslaan.