Raad gevraagd

Hallo, ik ben nieuw op het forum en eigenlijk ook op horloge vlak. Vandaar het volgende.
Ik zou graag een mooi en degelijk analoog horloge kopen, dat niet te duur is (waarmee ik bedoel max 400 euro). Ik heb gewoon enkele sites van bekende horloge merken bekeken, waar ik ook veel (in mijn ogen) mooie horloges heb gezien alleen jammer dat ze zoveel geld kosten. Enkele merken dat ik zeer tof vind zijn o.a. uboat, bell&Ross, iwc, breitling,… maar allemaal way over budget :p, tissot lijkt me net iets te klassiek om elke dag te dragen, maar ik vind het wel zeer mooie horloges. Ik kwam dan ook Steinhart tegen en STEINHART “Nav.B-Uhr II vintage TITANIUM” en de STEINHART “Nav B-Uhr black” vind ik zeer tof, alleen weet ik niet echt of dit een betrouwbaar merk is ? Het is ook jammer datje dan nog de datum niet kan zien, en de chronographs vind ik nog het mooist maar, dat ligt ook veel boven mijn budget.

Misschien weten jullie nog gelijkaardige goedkopere merken? Of mag je niet teveel verwachten voor die prijs?
grts

voor €400,- kun je genoeg leuke horloges kopen …

steinhart idd
tissot
certina
hamilton
seiko
citizen
archimede
casio
swatch
precista

en er zullen nog veel merken bij komen (ik bedoel de lijst zal nog wel aangevult gaan worden)

Vaak gaat het om het uurwerk dat in het horloge zit. Zo kan het zijn dat er Eta/Valjoux uurwerken worden gebruikt in relatief onbekende merken. Dezelfde uurwerken kunnen ook in veredelde vorm in Breitlings, Tag Heuers e.a. voorkomen.
Natuurlijk is van de duurdere merken de afwerking beter.

Via
http://www.chrono24.nl
kun je eenvoudig je budget instellen, en andere voorkeuren. Robbie409 van [http://www.monsterwatches.nl[/url] heeft ook leuke horloge’s.

Deze wil ik je ook niet onthouden:
http://www.uhr.info/products/de/Chronographen-von-UHR/UHR-283.html

Succes

Chrono24 heeft vaak mooie horloges, maar de prijzen zijn ook vaak behoorlijk hoog. Eerdergenoemde merken zijn inderdaad prima en het zijn grote merken: voor iedere pols (smaak) zit er wel wat tussen!

Het is ook belangrijk om te bepalen wat je met het horloge wilt doen: als het je enige horloge gaat worden, is groot en zwaar vaak niet fijn. Je kunt dan beter een iets lichter (en vaak wat kleiner) horloge nemen. Ga je het horloge dragen terwijl je achter een bureau zit, hou er dan rekening mee dat op de sluiting van de (stalen) band krassen zullen komen. Vind je dat erg of vind je dat het er bij hoort? Je kunt van bijna ieder horloge de band afhalen en vervangen voor/door een lederen of nato-band van ongeveer 10 euro. (Volgens mijn vrouw herken je een echte horlogeliefhebber aan een duur horloge en een goedkope nato…) Titanium is een goed en superlicht alternatief (ook nog anti-allergisch), maar titanium (of ‘Ti’ op veel fora) krast wel snel!

Waterbestendigheid kan ook een item zijn: zg. ‘WR’ heb je in verschillende gradaties. Ga altijd voor de hoogst mogelijke gradatie. Dat is nog geen garantie dat je er mee kunt zwemmen, maar het loopt niet vol als je je handen wast of in de regen fietst. Rechthoekige of vierkante horloges zijn vaak moeilijk goed WR te maken: de afdichting maakt een scherpe hoek en dat is op termijn een zwak punt.

Voor veel mensen blijkt de afleesbaarheid 's nachts ook een belangrijk punt. Dat kun je natuurlijk overdag niet meten. Vraag daar naar op dit forum voordat je je horloge koopt! Veel mensen die al zo’n horloge hebben, hebben ervaring! Vuistregel is dat Seiko’s nachtzichtbaarheid door het gebruik van hun Superluminova-product onovertroffen is.

Het is me (ons) uit je eerste posting niet duidelijk of je een quartz of een handopwinder/automatisch horloge wilt hebben. Hoewel ik dit punt als laatste noem, is dat voor velen hier op het forum de eerste keuze. Een grote groep mensen wil geen quartz hebben (of andersom). Quartz is over het algemeen nauwkeuriger dan opwinder/automaat, maar velen vinden dat het (bij gebrek aan een betere term) ‘goedkoop’ overkomt. Onterecht, want ook topmerken hebben topklokken met een quartz-uurwerk. Om voor mijzelf te spreken: ik heb maar 1 quartz: een Sinn EZM2, maar dat is wel zo’n beetje het horloge dat ik het allerlaatst zou verkopen! Als quartz <> handopwinder/automaat voor jou niet uitmaakt, wordt het aanbod nog veel groter!

Als laatste: je koopt de koper. Een term die je vaker tegenkomt op fora. In dit geval betekent het dat ik liever een stuk rijd door Nederland om een mooi horloge aan te schaffen bij een goede uurwerkmaker dan dat ik zo maar een horloge zou kopen bij een juwelier in de Hoofdstraat van de stad waar je woont. Het gaat om garantie, vakman/vrouw-schap en service. Zoek maar eens op het forum welke uurwerkmakers hier goed bekend staan! Ze hebben vaak ook occassions van duurdere modellen te koop die dan wel binnen je prijsklasse vallen!

Succes met deze leuke zoektocht! Als je nog vragen hebt, gewoon stellen!

Menno

Hoi,

Ik ben al een tijdje aan het surfen op dit forum, en Steinhart heeft een prima naam. Er is zelfs eeen limited edition door Steinhart gemaakt speciaal voor forumleden (uitverkocht denk ik). Maar prijs/kwaliteit is bij Steinhart dik in orde.

Groeten,

Rickover

Lamb Schreef:

tissot lijkt me net iets te klassiek om elke dag
te dragen, maar ik vind het wel zeer mooie
horloges.

Tijdens mijn speurtocht naar een niet zo dure Swiss Made horloge http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,308618 kwam ik deze Tissot tegen. Bij mij viel ie af, omdat ie naar mijn mening niet klassiek (voor een opa) genoeg is. Ik vind em juist meer passen als casual klokje voor een jonger iemand.

Hier nog een Hamilton die ik wel stoer vind staan bij jonger publiek

En ze hebben beide datum aanduiding.

Veel succes!

Alvast bedankt voor de reacties!

Het uurwerk (of moet ik horloge zeggen?) dat ik zoek moet vooral mooi en praktisch zijn. Het moet van kwaliteit zijn maar, ik zou het nooit merken moest het na een maand 2 seconden achter lopen… Ik denk niet dat het zo storend is het gewicht van het uurwerk om het elke dag te dragen, meer een gewoonwording? Of heb ik het fout? Ik zoek eigenlijk een horloge met een leren band dus voor krassen op het bandje moet ik niet echt letten. Uhr vind ik ook zeer mooie horloges!

Nogmaals bedankt en ik zal nog wat verder zoeken tot ik zeker van men stuk ben!

Kijk eens bij Citizen en Seiko, bijvoorbeeld op eBay en Amazon.co.uk. Krijg je gelijk een idee over welke prijzen gangbaar zijn. Of naar Russische klokken zoals de Poljot Blue Angels die veel weg heeft van Breitling. Met een goed mechanisch chronografisch uurwerk en volledig binnen je budget. Zie http://www.poljot24.de

Of koop eerst wat goedkopers. Bijvoorbeeld deze G-Shock AWG-100BC-1ER, zit rond de 200 euro. Eigenwijze klokken, niet stuk te krijgen en kan bijna alles.

Succes!

Bedankt voor de respons, maar ik heb nog steeds niet echt een horloge gevonden dat ik 100% zeker van ben.
Er is gewoon ZO veel keus :D.

Aan de ene kant wil ik een horloge die ik lang zal kunnen dragen aangezien voor mij (student) een uitgave van ± 400 euro toch redelijk veel geld is. Dan zou ik ook graag een “gekend/degelijk” merk willen hebben zoals bv tissot of hamilton. Vooral de pilotenhorloges vind ik over het algemeen zeer mooi.
Maar aan de andere kant heb ik ook eens zitten kijken naar merken zoals fossil of tommy hilfiger etc. Die heel wat goedkoper zijn, maar dan twijfel ik weer een beetje of ik dan niet beter voor het duurdere (kwaliteitsvollere?) horloge ga?

Nog een tip voor de keuze tussen metalen bracelet of leren bandje: Wanneer een horloge in de twee varianten (op staal en op leer) verkrijgbaar is, kies je best voor de versie op staal. Deze zal iets duurder zijn maar als je nadien een leren bandje bijkoopt is de totaalprijs lager dan omgekeerd.

Bovendien is het zo dat het vaak moeilijker is om later een passende stalen bracelet te vinden dan een leren bandje.

Om het je nog wat makkelijker :wink: te maken: Ik vind dat Precista ook mooie horloges heeft.

www.timefactors.com

Fossil, Tommy Hilfiger, Emporio Armani, Boss etc etc zijn geen horlogemerken. Het zijn modeconcerns die horloges als accessoire verkopen. Ze zijn niet noodzakelijk slecht, maar het beste mechaniekje waar je op mag hopen zijn de goedkoopste van de Seiko of Citizen/Miyota uurwerkjes.

Ok, dat staat dan al vast dat ik niet voor een merk als tommy etc ga.
Nu nog een mooi betaalbaar pilotenhorloge vinden.

Of iets in de aard van deze http://www.uhr.info/products/en/Chronographs-from-UHR/UHR-283.html

Leuk, zwitserse uurwerken en zeer betaalbaar:

http://www.uhr.info/de/Fliegeruhren-von-UHR

Succes

Herman

t scheelde een fractie van een seconde.:D:D

Lamb Schreef:

Ok, dat staat dan al vast dat ik niet voor een
merk als tommy etc ga.
Nu nog een mooi betaalbaar pilotenhorloge vinden.

Wat jij nodig hebt is een Sppedbird van Timefactors.
Mooie maat, super stalen band, 100 meter waterdicht met verschroefde kroon,
met datum maar die is erg onopvallend. Tijdloos en met allerlei banden te dragen…

Inderdaad fraai Louis! Fijn om te zien dat je van de modemerken bent afgestapt Lamb :~

Daar heb ik pas geleden ook naar gekeken. De dikte was de reden waarom hij het niet geworden is. Pas voor het vergelijk eens een Tissot PRC200 chrono. Past ook niet onder de manchet van je shirt. Verder blijft het veel waar voor je geld.
Voor meer info en mooiere foto’s dan op de website van de fabrikant:
http://forums.watchuseek.com/f67/review-uhr-283-automatic-chronograph-506918.html

In ieder geval succes met je keuze.

Die PRS22 Speedbird III heb ik toevallig gisteren besteld en kreeg vanochtend bericht dat hij al verstuurd is! Die grotere dikte komt door de weekijzeren doos waarin het 2824-2 werkje verpakt is, zodat hij ongevoelig is voor sterke magnetische velden. Daardoor ligt het datumschijfje ook ruim 1 mm dieper dan normaal. Het horloge is een homage aan de IWC Mark XV…

Ik zal hoogstwaarschijnlijk de Steinhart Nav B kopen. (als ik niet weer plots begin te twijfelen :p) Ik vraag me wel af of dit horloge niet te groot zal zijn voor mijn pols? Mijn polsomtrek is maar 18 cm en de diameter van het horloge is 47mm dus ik weet niet echt of dit mij zal passen?