Enige tijd geleden heb ik voor het eerst een vervelende ervaring gehad bij een hoog aangeschreven AD. Het zit me nog steeds niet helemaal lekker. De naam ga ik niet noemen, want ik wil deze zaak absoluut niet in een kwaad daglicht zetten. Ik overweeg wel een klacht (of beter gezegd: opmerking) in te dienen over iets waar de verkoper heel stellig over is geweest en ook aangaf dit ‘feit’ bij andere klanten aan te praten. Ik heb echter mijn twijfels over dit feit, maar ook na 15 jaar interesse in horloges en de bijbehorende techniek, kan ik het mis hebben. Daarom wil ik graag een beroep doen op jullie expertise.
Het gaat om het volgende.
De vuistregel die neem ik aan bij iedereen bekend is: NOOIT de datum verstellen als de urenwijzer tussen 9 uur en 3 uur staat (bovenkant wijzerplaat). In het al moeizame en onprettige gesprek met de verkoper benoemde ik deze regel in een chit chat toen ik een horloge aan het bekijken was. Vervolgens kwam de verkoper met een heel verhaal dat bij het verstellen van de datum de MINUTENwijzer ook nooit in dat gedeelte mag staan. Dat had hij ergens geleerd op een cursus. Ik gaf aan dat ik dat dus nooit ergens heb gelezen of heb gehoord. Vervolgens werd ik denigrerend neergezet als een onwetende klant die maar niet moest geloven wat er op internet staat, maar altijd het merk moet vertrouwen in wat zij zeggen. Ik heb in het hele gesprek nog meermaals geprobeerd duidelijkheid te krijgen, maar hij bleef bij zijn punt. Ook een andere medewerker in de winkel, die ons gesprek hoorde, zei “Ja wij wisten het ook niet, wij leren het nu ook”.
NB: zijn stelling had niet alleen betrekking op het desbetreffende uurwerk, maar op alle automatische uurwerken.
Ik heb dit echt nergens kunnen vinden of er überhaupt ooit van gehoord, dus aan jullie de vraag: klopt het wat deze verkoper zegt?
In de handleidingen die ik bij mijn horloges heb wordt alleen over de tijdsbestek 9 pm en 3 am gesproken dus dat geloof ik boven het woord van een verkoper.
Ik weet nog een mooi verhaal van een verkoopster bij die stellig beweerde dat je geen after market horlogebanden op je Rolex mag zetten, omdat dan je garantie zou verlopen. Alleen officiële banden mochten erop, zei ze, fanatiek wijzend naar een Hirsch display achter de balie. Altijd met een korrel zout nemen, die uitspraken.
Klinkklare onzin volgens mij. In de documentatie van een aantal horloges, die ik in mijn bezit heb, staat enkel dat je de datum beter niet kan verzetten tussen 9 uur 's avonds en 3 uur 'ochtends. Niets over de minutenwijzer.
Bij valjoux 7750 is de richttlijn 10 uur ‘s avonds en 2 uur ‘s ochtends (het mechanisme is dan bezig de datum te veranderen). Als je dan toch de datum aanpast kan het binnenwerk beschadigen.
Het heeft dus te maken het moment dat het horloge zelf al bezig is om de datum te wijzigen.
Zelfs al staat de urenwijzer rond de tijd van datumwissel ergens richting van 24hr is dit niet bij elk uurwerk een probleem. Ligt eraan welk systeem erin zit.
Cursus bij de Efteling gehad waarschijnlijk
Bullshite, het gaat puur om het feit dat het datummechanisme niet ontregeld/beschadigd wordt. Dat heeft dus niks te maken met de minutenwijzer als de uren niet tussen 9 en 3 (‘s nachts) staan. Overigens is dit normaal voor de zekerheid, vraag me af hoe het in de realiteit is. Ik hou in ieder geval altijd 9 en 3 aan
Allemaal veel dank voor de reacties! Ik ben blij dat mijn twijfels gegrond zijn.
Heb zojuist een prettig telefoongesprek met de AD gehad en een klacht ingediend, niet alleen over de onzin die mij werd verteld, maar ook de manier waarop. Zonder het al te groot te willen maken, maar het zat me langere tijd dwars.
Ik zat bij die AD ruim een uur om een horloge te passen en het ging zo onprettig dat als het die specifieke AD niet was, ik was opgestaan en weggelopen. Dat ik die klacht heb ingediend is dus niet alleen voor mezelf maar vooral ook voor de zaak zelf, want die is verder prima.
Ik neem aan dat je er weleens wat hebt gekocht en niet alleen gepast ?
Het dedain in de horlogewereld is - helaas soms ook hier - niet van de lucht.
Ik ben een liefhebbert met de nadruk op de t en ben best leergierig maar onthoud ook niet alles…
Voor mij zijn horloges vooral een mooie, leuke en interessante bijzaak die het leven zoveel leuker maakt.
Ik snap dat de profs een boterham moeten verdienen en er dus anders instaan en soms liever een totale nitiwit voor zich hebben (meer marge, snellere deal). Maar dedain trek ik slecht, helemaal in combinatie met onzin.
Goede actie om er netjes over te klagen !