Ik zal je nog sterker vertellen, en dat weten maar weinig mensen, maar je moet ook rekening houden met de stand van de secondewijzer, maar dat geld alleen maar op de oneven dagen.
Balans eruit, batterij erin en klaar is kees
Onzin
Nooit de datum verstellen als er ook maar één wijzer boven het datumvenster staat!
Anders kun je niet zien waar je de datum naar verzet
Na Max 60 maanden staat je datum vanzelf weer goed. Wat doen jullie moeilijk eg
Really?
Hee! Ik ben ook op die cursus geweest. Was dat niet van de werkverschaffing in Bumfuck, Drenthe, in 1994? Ik was die man met dat zijden veelkleurige overhemd en dat verkeerde kapsel. Ik geloof dat ze in de pauze 7 Seconds van Youssou NâDour speelden.
Zeker Ik kom al ongeveer 14 jaar in de zaak en heb er 6 horloges gekocht.
Elke klant en product is weer anders inderdaad. Wat ik vooral heel vervelend vond is dat ik gewoon niet serieus werd genomen terwijl ik liet merken wel verstand te hebben van hetgene ik aan het passen was.
En vergeet de stand van de maan niet
Vanwaar de verbazing?
Ik zou ook niet snel klagen. Tis niet alsof er doden vallen als iemand iets stoms roept in een verkoopgesprek.
Ieder geval een goed nummer.
Daarom schreef ik ook in mijn eerste bericht Ik overweeg wel een klacht (of beter gezegd: opmerking).
Ik maakte dit topic aan om te verefiëren of mijn twijfels over dat lulkoekverhaal van die minutenwijzers gegrond is (ik ben immers geen uurwerkmaker). De klacht vloeit voort uit het feit dat ik mezelf echt niet fijn behandeld voelde door de verkoper. Het is juist omdat ik deze AD zo trouw ben dat ik het op die manier opgelost heb. Het ging telefonisch, prettig en ik werd gewoon serieus genomen.
Ik wel. Daarmee help je de ondernemer (die weet waarschijnlijk niet wat zân medewerker uitricht), de medewerker zelf (indien hij bereid is te leren) en toekomstige klanten. En daarmee uiteindelijk dus de branche.
Veel bezwaarlijker is het om richting anderen te klagen, zonder de betrokkenen zelf te wijzen op hun handelswijze.
Ik heb dit zelf weleens meegemaakt
Dat dus. Doe je eigen onderzoek en laat ze lekker kletsen.
Dit dus Dank voor het perfect omschrijven wat ik bedoel.
Tevergeefs geprobeerd, niet gelukt.
Wat mij betreft kan het topic nu ook op slot. Geverefieerd wat ik graag wilde weten, waarvoor dank aan iedereen!
Nou, ik was laatst in de war met een ETA in een Archimede, en rond kwart voor elf (ik dacht 's middags, bleek 's avonds te zijn) ging ik datum draaien. Dat liep zo stroef dat ik in één slag voelde dat ik niet door moest draaien, kapte, en de tijd eerst maar eens door draaide.
Twee etmaal aan de wijzers vooruit gedraaid, toen naar zes uur 's middags gedraaid en de datum goed gezet. Deze ETA verspringt redelijk snel, maar ik zie dat de tandwielen onder de kap al bezig zijn met draaien voordat je de datum schijf ziet gaan.
@ferry1959, a propos je pb vraag: er zijn horloges, zoals alles met een Seiko 7s2x uurwerk, die om half tien al aan het verspringen zijn, en pas om half drie s nachts met de dag klaar zijn. Die kun je tussen negen en drie niet aanraken.
Andere, zoals mân Grand Seiko, Baltic met Soprod GMT en Hamilton met ETA 2892 verspringen juist op het allerlaatste voor 12, in een oogwenk. Mijn Citizen chronomaster en GS zijn daar het snelste in. Bij die laatste twee kun je de datum tot half twaalf nog verzetten.
Daarom, tenzij je elk uurwerk in je verzameling van haver tot gort kent, raad ik je gewoon aan om een beleid aan te houden van 9-3. Tussen negen uur 's avonds en drie uur 's ochtends gewoon niet aan dag of datum klooien. Dan zit je vrijwel altijd safe.
Als je jezelf bij dat ene uurwerk met supersnelle gering (die bouwen over 24 uur spanning op zodat dat datumwiel om exact 12 uur voorwaarts klapt) aanleert om om 11 uur 's avonds de datum nog te verzetten, kun je het zomaar per ongeluk doen bij dat Russische horloge wat al om 9 uur bezig is.
Dan heb ik mân Lord Matic nog. Die kun je alleen verzetten rond zes uur 's avonds, qua dag en datum. Het heeft dus alles met de gering van het wiel te maken. De minutenwijzer is bij geen van allen relevant.
Nog even een bloemlezing uit mân eigen horlogedozen:
- MĂŒhle, SW200, gemodificeerd: Snelverzet om 12 uur.
- Vostok Amphibia: Russische tank, draait al om 9 uur, maar snelverzet betekent urenwijzer heen en weer tussen 21:00 en 02:00 om de datum vooruit te krijgen
- Russisch 3133 chronograaf: Zie boven bij Vostok. Overigens een kloon van een Valjoux handwinder.
- ETA 2824 in een Glycine Combat 7: No date, maar pas op, de ghost datum is rond 3 uur 'smiddags voelbaar.
Zo slordig. Of was het 's ochtends? Tja. No date. Toch uitkijken.
- Duitse Aristocrat automaat van Opa: Datum heen en weer tussen 21:30 en 01:00, maar begint ook om 22:00 te rollen.
Er zijn veel, heel veel smaakjes.
Die Valjoux 7750? Ach. Ik heb een Hanhart 417 ES in de smiezen, maar die heeft een Sellita kloon van die Valjoux onder de kap waar ze de rotor af gerost hebben en ook geen datum, dus dat ga ik nooit ervaren, vrees ik.