Gister, nadat ik uit de cinema kwam, keek ik eens op mijn citizen radio controlled horloge. Ik draag het horloge eigenlijk nooit meer en ligt daarom op de slaapkamer naar buiten te kijken om opgeladen te blijven. Tot mijn verbazing liep het horloge ongeveer 4 seconden achter.
Dat wil dus zeggen dat er al een hele tijd geen tijdsignaal meer is ontvangen. Handmatig tijdsignaal oproepen gaf ook geen resultaat. Bij nadere inspectie bleek ook de radio gestuurde muurklok beneden niet meer gelijk te lopen. Heb eens ergens gelezen dat led verlichting voor grote storingen op het net zorgt. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Hebben meer mensen met een radio gestuurd horloge/klok hier last van of staat mijn huis toevallig op een plek waar diverse aardstralen samenkomen?
Goed nieuws en slecht nieuws.
Raam op het oosten is JUIST goed !
Maar uw gevoel laat u in deze in de steek want het maakt wel degelijk uit gezien we het hier over een zwak radio signaal gaat en een raam op het oosten is wel optimaal.
Echter bega ik hier weer een aanname dat het hier om een niet van een speciale coating voorziend raam betreft.
De klok / zender bevindt zich in Mainflingen (bron) en gezien het hier om een zwak signaal gaat kan een slechte voeding van led verlichting (of andere electronica) een bron van storing zijn die dit signaal onbruikbaar maken op die locatie.
Kortom even een nachtje buiten leggen wellicht maakt dat verschil.
Net even een stukje de tuin in gelopen en handmatig proberen synchroniseren. Signaalsterkte was low en er werd niet gesynchroniseerd. Werkzaamheden aan de zender?
DCF77 is een tijdseinzender die vanuit Mainflingen in Duitsland via de lange golf op een frequentie van 77,5 kHz met een vermogen van 50 kW een signaal uitzendt dat binnen een straal van meer dan 1500 km te ontvangen is.
Kortom in Nederland zit je ruim binnen de 500 kim wat dus gunstig is. Maar heb even uitgezocht voor je onderhoud / uitval duurt normaal nooit langer dan 40 minuten (ik kon het zo snel terug vinden tot 2016) dus lijkt me hoogst onaannemelijk dat dit de oorzaak is.
Dan is het enige wat je nu kunt proberen zoals @MartijnV terecht opmerkt naar een andere locatie gaan. Stoorzenders op de lange golf zou kunnen maar klinkt ook niet als zeer aannemelijk.
Ben wel erg nieuwsgierig naar de bevindingen.
Toevallig heb ik onlangs gekeken naar een goedkope optie om wat Arduino klok projectjes nog nauwkeuriger te krijgen en me toen beetje in de materie verdiept
Goeie vraag en wilde ik ook even weten maar signaal wordt continue uitgezonden en na 1 minuut zou je een complete tijdcode moeten hebben ontvangen aldus wiki :
Het radiosignaal is amplitudegemoduleerd met één puls per seconde. De pulsen zijn ofwel 100 ms ofwel 200 ms in lengte, waarbij de lange pulsen een binaire één voorstellen en de korte een nul. Het begin van elke puls markeert het begin van de seconde. Aan het eind van de minuut ontbreekt er één puls om de grens tussen twee gegevensblokken te kunnen onderscheiden. Op deze manier worden elke minuut in 59 bits het jaar, de maand, de dag van de maand, de weekdag, de uren, de minuten en het al dan niet geactiveerd zijn van zomertijd verstuurd. De nauwkeurigheid ligt, afhankelijk van het betrouwbaar detecteren van het begin van elke seconde, in de orde van enkele tientallen milliseconden.
Dat maakt alles uit, het is heel gevoelig. ALs je de manual leest zal er ook in staan dat het horloge volledig stil moet liggen naar een bepaalde richting en dan signaal laten zoeken.
Edit: en de Citizens doen dit standaard om 3 uur in de nacht.