Radio controlled

Ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen en er stond volgens mij niets in dat je 's nachts stil en in een bepaalde richting moet liggen. Heb het horloge de afgelopen vijf jaar lang dag en nacht gedragen en nooit problemen mee gehad. Nu hij niet meer om de pols zit geeft ie er de brui aan.

1 like

Ik weet dat het andere technologie is, maar zodra ik met mijn GPS-gestuurde horloge naar buiten stap, en er is maar een beetje vrije hemel, duurt het geen minuut voordat hij het signaal oppikt. Ongeacht stand of tijd van de dag.

1 like

Mijn radio wandklok (MSF) doet ook al een tijdje “vreemd”. Lijkt net of hij soms een paar dagen niet naar de zender wil luisteren.

Misschien atmosferisch stroringen, zon die “raar” doet?

2 likes

Bij mij ook. Op een ingestelde tijd, in mijn geval half 6 in de morgen, en op het moment dat er zon/daglicht op de wijzerplaat valt.

Het zijn de Russen.:face_with_raised_eyebrow:

5 likes

Voor zover ik weet is het zonnemaximum alweer voorbij. We zitten eerder in een minimum. Het vreemde is dat niet iedereen er last van heeft. @MartijnV z’n horloges lopen wel allemaal synchroon.

Net nog ff deze gecheckt. Ligt in een open kast tussen een hoop andere horloges in mijn knutsel hol.
Je ziet de wijzer op “rc-ok” staan. Bij mislukte synchronisatie staat ie op “no” .
Ik woon in de provincie Groningen, vlak bij de Friese grens, als dat helpt.

Bij die van mij ongeveer hetzelfde. Receive y or n indien yes dan staat ie tijdens ontvangen op l, m of h. Naderhand kun je inderdaad zien of de ontvangst succesvol was. Is bij astron ongeveer hetzelfde.

Mijn G-Sjok heeft vannacht keurig gesynchroniseerd aan de westkant van mijn huis voor een raam. Aan de zender zal het dus niet hebben gelegen.

1 like

Astron pakt GPS toch? Niet de dcf77 zender in Mainflingen

Die pakt inderdaad gps maar de aanduiding met de secondenwijzer gaat hetzelfde.

Als die het ook niet doet dan heb je een heel ander probleem :smile:

6 likes

Wahaha geweldig!

1 like

Heb het boek ook gelijk besteld. Dikke pil voor de zomervakantie.

1 like

Leest lekker weg hoor, moet je ook eens “the stand” proberen en de donkere toren serie.

1 like

Daarna misschien.

Klopt, dat is ook het advies bij handmatig synchroniseren. Ik zeg alleen dat hij het automatisch om 3 uur doet in de morgen. Maar er staat ook als het goed is dat je bijvoorbeeld met 9 uur op de dial naar het westen moet wijzen, dan synchronisatie forceren en stil laten liggen. Daar is dus wel een bepaalde richting van belang voor het beste resultaat.

Klopt, over de tijd van de dag zeg ik ook nergens :wink:
Kan bij Citizen ook en zie hierboven.

Daarbij is het voor niemand dodelijk als de synchronisatie niet tot stand komt om 3 uur dagelijks. De afwijking is al miniem dus als die 1 x keer in de zoveel tijd is synchroniseert is het wel prima.

Dat is inderdaad zo maar normaal wordt er elke dag gesynchroniseerd. Mijn vraag was waarom dat soms hapert.

1 like

Puur vanwege het signaal, ik heb het zo vaak gemerkt met handmatig syncen.
Hoe vaak het automatisch zal haperen geen idee maar ik heb nog nooit iets gemerkt ervan want het verschil zal slechts seconden zijn.

Edit: Here ya go, uit de manual van mijn Citizen

HANDMATIGE ONTVANGST
• Druk knop A ongeveer 2 sec.
De secondenwijzer loopt naar de RX-positie (12:00 Positie). Cal H461 het einde van de sec. wijzer wijst naar „RX“
Leg het horloge nu zo neer, dat de 9:00 positie richting Frankfoort/ Duitsland wijst. De sec.wijzer zal naar de pos.
H; M of L gaan (1:00 tot 3:00 positie) en de ontvangstqualiteit aantonen. H = high; M = medium ; L = low ontvangst.
Na de ontvangst van het signaal loopt de sec.wijzer in sec. stappen verder.
AUTOMATISCHE ONTVANGST
Het horloge verwerkt het zendsignaal automatisch om 3:00 en 4:00 uur, alsook na een stilstand van het horloge en
een hernieuwd opladen van de accu.
OPROEPEN VAN DE ONTVANGSTKWALITEIT
Het horloge is in de functie tijdaanduiding.
• Druk kort knop A.
De secondenwijzer zal naar de positie H; M; L of NO lopen en de ontvangstkwaliteit aanduiden
H = high; M = medium; L = low ontvangst ; NO= geen ontvangst.

gebruikershandleiding-com.pdf (2,6 MB)

1 like
1 like