Radio controlled

Grappig, bij mijn ouders hangt ook een radiogestuurde wandklok. En laat die nu afgelopen week ook opeens een half uur(!) achterlopen. Ik denk dat het signaal inderdaad verstoord is/wordt.

De makkelijkste oplossing is volgens mij om gewoon je huis te verkopen en naar Mainflingen te verhuizen inclusief horloges! :sunglasses:

3 likes

Hier (regio Utrecht zuid) lukt de radio-ontvangst van mijn stapeltje G-Shocks eigenlijk elke nacht wel prima, meestal 2:02, en dat onder een dakraam met uitzicht op het noorden.
Geen idee of de ontvangst van station Mainflingen (Duitsland) of Anthorn (Engeland) is, maar wel dat ik de horloges op een redelijke afstand van het raam moet leggen, zodat de zichtlijn over de vensterbank niet stijler wordt dan een graad of 30.
Vreemd genoeg heeft mijn gravitymaster met GPS ontvangst zelden de melding “Y” of ontvangen (deze zou of via de MB6 of GPS moeten ontvangen, bluetoothkoppeling heb ik uitgezet).

Voor wat meer electromagnetische storingen:
https://www.swpc.noaa.gov/products/goes-x-ray-flux

https://www.swpc.noaa.gov/products-and-data (klik maar raak voor 'n knaak voor een hoop info)

1 like

Hier in Noord-Holland ook altijd alle G’s om 2:02 gesynced.

Stukje anekdotisch bewijs dat er i.i.g. niks mis is met de zender: Hier in Zuid-Zweden geen problemen met mijn Edifice en G-Shock, op het Westen gericht achter driedubbel glas. 't zal aan het ontbreken van fijn stof te wijten zijn, waarschijnlijk :wink:

4 likes

Heb net even handmatig mijn klok naar de zender laten luisteren (Anthorn (Engeland)). Doet het.

Loopt precies gelijk met mijn meest precieze horloge ooit in mijn bezit. Lijkt een minuut voor te lopen maar is gezichtsbedrog.

Maar hoeft natuurlijk nog niets te zeggen over de ontvangst over een langere periode. Ook mijn wereldradio heeft de laatste tijd slechte ontvangst.

1 like

Hier ook geen problemen met 2 G Shocks, 2 wandklokken en 1 wekker. Allen op niet optimale lokaties.

Ik neem aan dat je al hebt gecheckt of de batterij nog genoeg lading houdt?

We weten niet over welk model het gaat, maar misschien helpt een ‘reset’?


Hier manuals:
https://www.gebruikershandleiding.com/Citizen/handleiding-4-553332.html
1 like

Vandaag horloge meegenomen naar het werk. Kon daar zonder problemen handmatig syncen en de signaalsterkte was zelfs high. Gelukkig is het horloge niet kapot. Blijkbaar zit er hier in de buurt toch een soort stoorzender/zendamateur die het tijdsignaal wegdrukt.

3 likes

Ik neem aan dat als je verhuisd was in de tussentijd je dat in deze draad wel gemeld zou hebben.

Het tijdsignaal van DCF77 zit op de lange golf. Daar zijn voor zendamateurs alleen telegrafiesignalen toegestaan. Illegale hobbyisten zitten daar niet op voor zover ik weet.
Ik denk eerder aan een passieve storing. Is er recent een nieuw gebouw verrezen voor jou in oostelijke richting? (eigenlijk meer OZO tot ZZO afhankelijk van waar je woont) Een hijskraan misschien? Dat moet dan wel redelijk vlakbij zijn, de ‘radioschaduw’ van gebouwen is niet zo lang.

2 likes

In oostelijke richting staat de dichtstbijzijnde bebouwing 150 tot 200 meter verderop en dat zijn gewone huizen, geen hoogbouw oid. Ook staat er geen hijskraan of andere metalen mast in de buurt. Voor zover ik kan beoordelen is de situatie nog krek hetzelfde als zeg maar een half jaar geleden.

De invloed van die bebouwing lijkt me nihil.

LED lampen kunnen inderdaad storen op AM (lange golf is AM), maar als je er een eindje vanaf blijft mag dat niet uitmaken.

Heb je dat 'snachts buiten leggen al geprobeerd? Tegen bedtijd handmatig synchroniseren ook moeten kunnen ('snachts reiken AM radiogolven veel verder).

Reset al geprobeerd?

Ik heb em vannacht buiten op de vensterbank laten liggen. Vanmorgen was hij keurig netjes gesynchroniseerd. Ga een reset maar even achterwege laten.

Misschien heeft er een gecloakte Bird of Prey in de tuin gestaan ?

2 likes

Jaja die heeft hier een nest.

1 like