Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

Jazeker, ik heb netjes mijn 4A stralingdeskundigheids examen afgelegd met een 9,4 :wink: .

Toevallig weet ik examen en het cijfer nog heel goed omdat ik de avond voor dat examen met mijn vrouw in het ziekenhuis zat omdat ze wat bloedverlies had tijdens de zwangerschap en ik dus die avond aan het bed zat met mijn neus in de boeken :rofl:.

2 likes

Zo dan, mooi cijfer! En wat een verhaal erbij in het ziekenhuis. Ik heb 4B met ruim een 7 gehaald maar ben nog steeds bijna dagelijks met ioniserende straling bezig beroepsmatig.

1 like

Ja, daar was ik wel trots op en dat zijn van die verhalen die je nooit meer vergeet.

Dat is misschien nog wel het meeste waard, want ik ben wel heel veel kwijt inmiddels. Dan zit het er nog wel, maar moet wel heel diep graven :rofl:

1 like

Check! Staat ook electromagnetic bovenin het scherm, dat vond ik al vreemd :grinning:

2 likes

Deze is prima, veel HF leden hebben 'm al.

4 likes

Zit hier Radium in verwerkt? Of is het alleen uit te sluiten na een meting? Ik heb ze dan liever niet in huis met jonge kinderen.

2 likes

Beiden ziet er uit als Radium. Bij de Pontiac zijn de wijzers vrij lelijk van nieuwe lume voorzien. Maar de wijzerplaat bevat dan natuurlijk nog wel Radium.
Je weet het pas zeker als je meet, maar hier durf ik wel een kratje bier om te verwedden.

3 likes

Doe met je mee, van sommige verwacht je het gewoon niet tot je ze onder de meter houdt!

1 like

Ik ook…

2 likes

Kan ik me wat bij voorstellen. Of berg ze zodanig op dat ze er nooit bij kunnen komen. Zolang ze niet beschadigd zijn is er geen gevaar.

1 like

Dank! Heb er een besteld :+1:

1 like

Da’s een overreactie, vind ik dan. Tenzij je dat soort kinderen hebt die op eigen initiatief horlogeglazen verwijderen om aan de wijzerplaat te likken. Ik heb een aantal stevige stralers, mijn nageslacht blijft daar netjes af. Van de andere ook trouwens.

Moet je maar eens de horrorverhalen lezen over kinderen en vaatwasmiddel, kan je ook terug met de hand de vaat beginnen doen. :smile:

1 like

Knap werk!
Ik ben maar tot niveau 3 gekomen :face_with_hand_over_mouth:
Erg moeilijke opleiding maar gelukkig ben ik meer dan de helft al weer vergeten.

2 likes

Maar tot niveau 3 :rofl:, Ik mocht willen dat ik tot niveau 3 was gekomen :stuck_out_tongue_winking_eye:.
Het was zeker niet eenvoudig en het heeft mij ook wel wat uurtjes gekost, maar je moet mij nu ook niet vragen hoe dik een muur moet zijn (met beton en lood) van een ruimte met een bepaalde stralingsbron zodat er iemand 24/7 in de ruim ernaast kan verblijven :rofl:

2 likes

Discutabel, van veel gevaren weten alle ouders wel af zoals (af) wasmiddel, schoonmaakmiddelen, medicijnen enz. Maar van horloges met radiumverf hebben weinigen gehoord denk ik. Qua straling is er zeker geen gevaar. Goed opbergen is in elk geval een must.

Tuurlijk, maar dat is geen reden om in paniek te slaan. Er zijn hopen gevaren waar mensen niet aan denken. Er is ook een risico dat er een vliegtuig neerstort waar je woont maar om dan meteen je huis plat te gooien en in een WW3 proof betonnen bunker te gaan wonen is er een beetje over. :smile:

Ja, dat is meer dan voldoende toch. Verifiëren dat het glas intact is, niet laten rondslingeren, en niet aan likken; dat volstaat ruim, ook voor mijn Elgin from hell :smile:

4 likes

Mijn BR-6 is binnen. Gelijk maar eens wat van mijn oude Helbrossen doormeten en al gelijk opvallend resultaat. Je zou verwachten dat deze weleens iets zou kunnen bevatten:

Maar nee (horloge ligt eronder):

Dan de volgende maar eens willekeurig uit de doos:

En nog eentje:

De meter doet het :wink: Als er mensen nieuwsgierig zijn en in Drenthe wonen dan even een PB.

4 likes

Het is de eerste keer altijd even zoeken waar de GM telbuis zich bevindt in het apparaat. Verschilt per merk en type.

Bij de jouwe aan de onderzijde zo blijkt.

2 likes

Leuk zo’n uitslag maar wat wil dit nu zeggen. Vanaf welke waarde of uitslag moet je op gaan passen :smirk: en je daadwerkelijk zorgen gaan maken. Kan iemand daar iets over vertellen.

1 like

Bij iets wat je niet dagelijks draagt, gewoonlijk niet onder je hoofdkussen legt en waar je niet aan likt valt het allemaal wel mee.

Ik vind het zoveel paniekerig gedoe van sommigen…

Natuurlijk moet je het radioactieve stof niet snuiven, je moet geen radiumwijzers likken en als het glas van je radiumhoudend horloge afvalt moet je dat zsm in orde maken.

Gezond verstand dus. Een professional die ze dagelijks serviced doet er wijs aan extra maatregelen te nemen (afzuigkast, mondkapje met goed filter, afval verantwoordelijk afvoeren enz.).

Maar een paar radiumhorloges in de collectie die je incidenteel een dagje draagt? Ik zie het probleem niet.

2 likes