Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

Weet er het één en ander vanaf ja, werk al vele jaren met ioniserende straling en de detectie daarvan. Er zijn nog wel enkele experts actief in dit topic.

Let op hoe je meet, de GM buis in het apparaat zit vaak aan de zijkant, het horloge even tegen beide zijden en bovenkant houden om te kijken welke de hoogste waarde geeft als er radiumverf in het horloge zit.

1 like

Zelf heb ik een wekker(jaren 50)liggen zonder glas en radiumverf op de wijzers. Waar kan ik deze het beste wegdoen aangezien hij stuk is?

Beste Joris,

Alle informatie en het telefoonnummer dat je kunt bellen vind je in deze post:

1 like

Bedankt voor je reactie👍 Dat is best veel gedoe voor een wekkertje dus misschien laat ik hem maar gewoon in de vitrinekast staan zoals nu.

Pas echt heel goed op als de radiumverf los kan komen! Vooral met andere personen in huis die mogelijk het gevaar niet kennen. Inhalatie of inname van radiumverf is bepaald niet ongevaarlijk en kan in het ergste geval op termijn van enkele jaren botkanker veroorzaken.

1 like

Bedankt voor de tips ook in de andere topics!

1 like

Zo’n geigerteller blijkt idd een must als je vintage gaat verzamelen en er aan gaat knutselen.`Ik zelf ben aardig geschrokken dat er ook 2 in mijn collectie zitten waarvan de meter aangeeft dat ze toch radium op de plaat hebben. Een kleine hoeveelheid denk ik (0.90 uSv en een hogere 1.45 uSV) maar heb er wel aan gesleuteld zonder bescherming omdat ik nooit stilgestond bij radium. Nu echt panikeren doe ik niet want de lume was nog intact en draag altijd wel handschoenen maar toch en was elke keer mijn handen na aan een uurwerk te hebben gewerkt.
Beroepshalve als militair kwam ik ook in het begin van mijn carriére in contact met de zogenaamde petromax ‘campinglampen’ die een kousje gebruikten voorzien van thorium. Ook dat besef ik nu pas ten volle.

Vanaf nu zal ik ook eerst alle uurwerken nameten en diegene die positief reageren (die met echt hoge waarden ga ik zowieso niet doen) op volgende manier behandelen. Soms koop je eens een lotje en daar zitten er dan eventueel bij zonder dat je het weet, en het is dan ook zonde om ze weg te gooien. Ik ga echter beter opletten om er geen te kopen en pas uurwerken vanaf 1970 trachten te vinden.

1. Handschoenen en mondmasker dragen;

2. buiten ( zoals in de tuin) openen;

3. buiten het uurwerk uit de kast halen en de wijzerplaat en wijzers ook buiten verwijderen;

4. de wijzerplaat en wijzers meteen wegbergen en bewaren in een afgesloten metalen doosje;

5. het uurwerk voor de service volledig in wasbenzine dopen om eventuele stofresten van het uurwerk te verwijderen;

6. ook de volledige kast met glaasje onderdompelen in wasbenzine en naspoelen onder stromend water;

7. het gebruikte gereedschap ( schroevendraaiers, wijzerafnemers, pincet, ultrasoon reinigen;

8. het mondkapje en handschoenen eveneens weggooien;

9. deze wasbenzine, mondkapje en handschoenen wegbrengen als klein gevaarlijk afval naar een containerpark;

10. na de service alles terug buiten monteren met mondkapje en handschoenen;

11. opnieuw alle gebruikte materiaal grondig reinigen en mondkapje en handschoenen weggooien;

Het zullen dan zomer projectjes worden-)

Zijn deze maatregels voldoende denken jullie?

Eigenlijk is het best wraakroepend dat horlogefabrikanten reeds wisten dat radium gevaarlijk was sinds de jaren 30 van de vorige eeuw en dat sommigen het toch bleven gebruiken tot eind jaren 60 met alle gevolgen vandien.

Ik vraag me eigenlijk af of er cijfers bestaan van horlogemakers die leden aan gevolgen van het werken aan uurwerken waar radium in zat? Ook sta ik er eigenlijk van versteld dat er geen verbod is op de verkoop van radium houdende uurwerken.

3 likes

Dat zijn zeker goede en noodzakelijke maatregelen. Als aanvulling nog opletten dat geen andere personen ook maar iets aan kunnen raken.
Het blijft wel een kwestie van deze maatregelen strak hanteren. Hier nog even het rekenvoorbeeld van de inwendige besmetting dosis bij inhalatie van 1/1000 deel van al het radium in een horloge van gemiddelde activiteit, bij ingestie ligt de dosis 10x lager dus vooral het mondkapje is belangrijk en dan zou ik wel een goed masker kiezen.

Horloge fabrikanten maar zeer zeker ook de overheid wisten er allang van! En toch doorgaan met radiumverf maar ook verkoop van radium chocolade en radium tandpasta en radium zeep! Echt bizar.

Geen idee maar het verhaal van de radiumgirls zegt genoeg! Jaren zijn hun klachten ontkent en sommige dames werden er zelfs van beschuldigd dat ze syfilis hadden opgelopen door hun losbandige leven en dat dit de oorzaak van de verschijnselen rond hun monden waren.

Tsja, een verbod op verkoop is ook zowat. Dan moet je de verkoop van sigaretten ook per direct verbieden want bij elke sigaret inhaleer je Polonium-210, ook een alfa straler…

2 likes

MFP2 mondmasker is dat voldoende of spreek je echt over een gasmasker?
Iedereen spreekt van een God geventileerde ruimte maar mij lijkt het dan eerder dat je het stof rondblaast terwijl het beter ter plaatse blijft dunkt mij.
Buiten kan volgens mij niet overtroffen worden. Ver weg van alles en iedereen-)

1 like

Dat is voldoende.

Jawel, een goede zuurkast in een radiologisch laboratorium (ingericht voor het werken met alfa stralers) maar dat thuis uiteraard onhaalbaar.

1 like

Ik heb onlangs ook een Aliexpress geiger teller zoals hierboven gekocht, maar twijfel aan de werking. Waardes lijken nooit veel te doen ook al weet ik (vrijwel) zeker dat het horloge radium bevat.

Bovenstaande foto ligt het apparaat op een WW2 era horloge met bakken lumen. Wat zie ik hier?

Sowieso even kijken waar de elektronenbuis zit; volgens mij zit die langs een van de zijkanten van het apparaat. Zo vangt de buis dus relatief weinig.

Er staat trouwens een vreemde weergave op het scherm; ik verwacht microsievert per uur, geen microWatts per cm2. Je bent elektromagnetische straling aan het meten, geen ioniserende straling :thinking:
Heb je nog een andere modus? Anders ben ik bang dat je de verkeerde gekocht hebt :grimacing:

2 likes

Lees dit stukje even van @fdpg1963. Ik denk dat jij per ongeluk zo’n meter heb gekocht die hij hier noemt.

2 likes

Idd ff stuk naar boven kijken in dit draadje en dan zie je vanzelf werkende exemplaren.

1 like

Wat een leuk topic is dit met erg leuke info. Ik wordt er wel weer blij van om weer eens wat over ioniserende straling te lezen. Ik heb jaren op de Radiologie gewerkt als röntgenlaborant dus heb daarvoor ook veel geleerd over straling, maar dat is aardig weggezakt na 14 jaar werken in IT.

Verder erg fijn dat we hier @fdpg1963 hebben met heel veel kennis over het onderwerp. Verder denk ik ook dat het helemaal niet verkeerd is dat dit onderwerp wat vaker naar voren komt op het forum.

1 like

@Lieuwedv en anderen: dit is inderdaad geen GM teller maar een apparaat om electromagnetische en magnetische velden te meten.

Hierboven in dit topic staan een aantal echte GM tellers, ook te koop bij AliExpress.

2 likes

Vergeet ons HF lid @vouwfietser niet! Hij is ook stralings deskundige en ook nog eens een goede horlogemaker.

1 like

Dan ben je vast en zeker officieel stralings deskundige :slightly_smiling_face: Die kennis zit nog wel ergens…

1 like

Sorry, die kwam er voor mij niet heel duidelijk uit in deze post, maar natuurlijk waardeer ik @vouwfietser natuurlijk ook met de bijdragen :grinning:. Goed om te zien dat we meerdere stralingsdeskundigen hier hebben. Misschien wordt het toch weer eens tijd om mijn kennis weer even op pijl te brengen.

1 like