Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

Uiteraard :smirk:

1 like

Het gaat vooral om de actuele waarde die links boven in het display staat. Ik zie nu 0,1 uSv per uur wat een normale waarde voor de achtergrond straling is die dagelijks door ons lichaam gaat. Komt uit bouwmaterialen en vooral kosmische straling. Bij een horloge met radiumverf zal deze waarde oplopen afhankelijk van de hoeveelheid gebruikte verf.

Houd een horloge op verschillende plekken naast het kastje, daar waar je de hoogste waarde uitleest zit ongeveer de GM telbuis in het kastje.

2 likes

Boven de 1 gaat ie herrie maken en trillen :slight_smile:

3 likes

En cumulatieve waarden zijn niet van belang in het geval van horloges.

1 like

Dat kan je gelukkig wel instellen, bij mij begint alleen het lichtje te knipperen, wel zo fijn als ik met horloges bezig en niet het hele huis wakker wordt :rofl:

2 likes

Nu klink ik overigens als een ontzettende inbreker, bedoelde mijn gezin natuurlijk :wink:

3 likes

Oepsie momentje

1 like

Dat is een flinke bak Ra-226 :radioactive::slightly_smiling_face:

Ik ben zeker “enlighted” vanaf nu

Wat voor horloge is dit? Zo’n hoge waarde heb ik nog niet gehad.

Eentje met dikke klodders radium, wellicht ook op de cijfers. Benieuwd naar de foto van het horloge.

Gewoon afstand houden en niet te vaak dragen. Vooral niet openmaken!

T is geen horloge, een branddetector old school , van een marine schip , wilde even testen of die geigercounter wel goed werkte. ( de branddetector (swiss made) lag in de vuilbak voor oude electronica op het werk) . Ahhh veiligheid op het werk…

Is meestal Americium-241 en de rookmelders die ik heb bevatten een bron in metallische vorm dus dat komt niet makkelijk los. Alleen niet in de kliko gooien.

Moet je ff naar boven scrollen, ik heb één die naar de 55 microsievert per uur gaat. (Nu ingepakt in een metalen doos, in een metalen doos in een metalen geldkist hoog op de kast :crazy_face:

Zijn er hier toevallig Antwerpse leden met een geigerteller?
Heb m’n eerste vintage horloge gekocht en ben door @wbcoupe even ingelicht.

Toen ik aan m’n vrouw stuurde dat ik een nieuwe horloge had gekocht maar er wel “een dingetje” mee was, kon ze er wat minder mee lachen :laughing:

3 likes

Of leden uit de buurt van BOZ / Breda ? :innocent:

Op aanraden van @fdpg1963 toch eentje zelf gekocht.
Is onderweg (net zoals de horloge nog steeds).

2 likes

Als het zover is dan toch ook maar eens eentje aanschaffen.
Welke heb je gekocht? Ook via de Chinese spionage webwinkel? Bron
Ik ga er eveneens een Weishi bestellen en als ik dan toch bezig ben…

1 like

Klopt, deze: FNIRSI GC-01 Geigerzähler Nuklearer Strahlungsdetektor Persönliches Dosimeter Röntgen γ-Strahl β-Strahl Radioaktivitätstester Marmordetektor - AliExpress 1420

@fdpg1963 leek kennis ter zake te hebben dus ben hem gevolgd :slight_smile:

3 likes