Nee, er kan verschil in bouw kwaliteit zitten en sommige hebben oplaadbare batterijen i.p.v. gewone.
Het dosistempo dat ze aangeven zal ook niet super nauwkeurig zijn maar het is voldoende om radiumverf aan te tonen. Een professioneel en gekalibreerd exemplaar gaat makkelijk over de €1000 maar dat is voor de horloge hobby helemaal niet belangrijk.
En dan moet je van beide apparaten eerst goed uitzoeken op welke plaats de GM buis zich in het apparaat bevindt zodat je ongeveer dezelfde afstand hebt tussen horloge en buis.
Dank voor de info. Ik ga er denk ik ook maar eens een bestellen.
Heb nu zo’n ding wat je in de microfoonaansluiting van je telefoon/tablet kunt steken maar die wil er door een wijziging op je telefoon of zoiets wel eens ineens mee stoppen, en wel zonder dat je een waarschuwing krijgt. Hij lijkt het dan gewoon te doen maar meet niks. Moet dus altijd eerst een horloge met radium erbij pakken om zeker te weten of hij het doet. Da’s vrij onhandig
@wbcoupe Na het in levende lijve zien van de twee apparaten, zou ik voor degene van @nasty_joe89 gaan. Voor een 10tje meer (prijs van de eerste screenshot is verwarrend, want de betere versie van de bovenste, scheelt uiteindelijk een tientje met de duurdere van de onderste screenshot. Voor een tientje extra is de bouwkwaliteit van het onderste apparaat een stuk degelijker.
Mogelijk zegt dit weinig over de meetnauwkeurigheid van de buis, echter is de mogelijkheid tot opladen en de bouwkwaliteit het 10tje extra zeker waard.
Voor dingen die ik weinig gebruik vind ik oplaadbaarheid eigenlijk geen pluspunt. Over 5 jaar is de accu naar de knoppen en kan ik het hele ding weggooien. Dan liever een op gewone batterijen. Of kun je die accu eenvoudig vervangen?
Ja, het lijkt alsof ik midden onder de hoogste waardes krijg, wat ik niet had verwacht. Misschien dat anders de accu of de printplaat een blokkerende werking heeft.
Zeker voor relatief laag energetische gamma straling, welke in het geval van radium-226 dochter nucliden belangrijk is. Het mooist is het wanneer er enkel plastic van de kast tussen de buis en het horloge zit.
Ter info: Ra-226 is een alfa straler, deze alfa’s komen niet eens het horloge uit. Maar er ontstaan dochter nucliden waaronder Rn-222 (Radon) en Bi-214 (Bismuth) welke goed meetbare gammastraling uitzenden en die meet je dus.
Idd, zoals dat enge zakhorloge eerder in dit topic. Zit nu in een metalen doos in een metalen doos in een metalen geldkistje. Meet nu tegen de 1 microsievert ipv de eerdere 55.
Ik heb de onderste besteld
Voor €50 kan je niet je gezondheid in gevaar brengen.
Toen ik jonger was haalde ik al weleens horloges uit elkaar en had natuurlijk nooit van Radium gehoord. Het kan makkelijk dat ik toen een keer een Radium horloge uit elkaar gehaald heb. Ik hoop natuurlijk van niet maar het zou kunnen met het ouder worden krijg je daar pas besef van.
Verdachte horloges of ouder dan jaren 60 die nog oplichten met uv doe ik sowieso niets meer mee.