Toch net verschoten van mijn seamaster
Lijkt me een zeer hoge waarde voor amper radium te hebben op t eerste oog?
Of zou dit aan het metertje zelf kunnen liggen?
Toch net verschoten van mijn seamaster
Lijkt me een zeer hoge waarde voor amper radium te hebben op t eerste oog?
Of zou dit aan het metertje zelf kunnen liggen?
Helemaal geen hoge waarde. Probleemloos te dragen. Aan de achterzijde waarschijnlijk nog lager.
Veilige jaar dosis grens is 50000 uSv op je huid. Kom je lang niet aan al draag je het 12 uur per dag het het hele jaar door.
Nooit open maken en zorgen dat het niet kapot valt. Dat is het enige gevaar.
Niet zo hoog inderdaad. En ja, soms valt het nauwelijks op, dun streepje lume dat door de leeftijd verkleurd is naar een zeer onopvallende achtergrondtint.
Ik heb ook een kortere-golflengte UV zaklampje staan op de werkbank. Aliexpress, kost geen hol. Daarmee zie je al snel waar de pret vandaan komt
Inderdaad. Ik heb de eerste meter teruggestuurd maar dat is toch extra gedoe. Daar zit je niet op te wachten.
Mocht iemand als particulier op een veilige en milieuvriendelijke manier van radiumverf horloges of andere radioactieve materialen af willen dan kan dat via de ANVS en niet via de COVRA.
Ik heb met beiden contact gehad en uitvoerig antwoord gekregen.
De ANVS kun je langs laten komen om alles na te laten kijken, werkplekken ook laten controleren op besmetting enz. Dat alles gratis op kosten van de staat. Zij kunnen alle radioactieve bronnen voor je afvoeren. Ook geven ze advies.
Je kunt voor een afspraak bellen op nummer 088 – 4890500 Ook in geval van calamiteiten als je b.v. een radiologische besmetting hebt opgelopen.
Top, dat is info waar we wat mee kunnen
Top; goed om te weten, dank voor het uitzoeken. Niet dat ik van plan ben om nu maar eens flink aan horloges met radium te gaan sleutelen
Net weer een Omega uit '58 voltooid en afgeleverd. Yep, full lume deze. Dus… …plaat en wijzers direct na afname geseald opgeborgen, en ook bij het terugplaatsen later weer een mondkapje op. Had me nog voorgenomen er niet meer aan te beginnen…
Ik houd mijn vintage horloges liever.
Als ze beginnen met afvoeren waar houdt dat dan op?
Het is een organisatie die mensen helpt, geen radioactieve bronnen politie
Ik ken iemand die voor z’n studie wilde weten wat nou precies de regels omtrent Radiumhorloges waren.
Die belde een instantie op waar hij z’n vragen stelde en vertelde dat hij ook een aantal radium horloges had.
Z’n gegevens werden gevraagd en er kwam iemand langs die al z’n horloges met radium in beslag nam. Omdat hij ten goede trouw had gehandeld kreeg hij geen boete, maar ze waren echt heel streng… hij baalde uiteraard erg dst hij z’n horloges kwijt was.
Dit is geen via via verhaal maar rechtstreeks van degene die het ‘overkwam’
Ik zou dus beetje oppassen met zo een instantie inschakelen
Helpt…van je verzameling afhelpt
Vermoedelijk was dit de Kernfysische Dienst een van de organisaties waaruit de ANVS is ontstaan die waren nogal van het handhaven inderdaad .
Ik heb daar ooit eens gesolliciteerd en kreeg grote verhalen te horen over omgaan met geweld, agressieve mensen en bijtende honden. Ook zou je dan BOA moeten worden. Die pet past mij niet
Ik hoop maar dat het beleid sinds de ANVS is aangepast, ik houd mijn verzameling liever geheim.
Jij weet natuurlijk ook wel dat voor elke handeling met radioactief materiaal een vergunning is vereist volgens de KEW
De ANVS is dus gerechtigd zaken in beslag te nemen.
Mijn verhaal was vooral ook voor verzamelaars die er echt vanaf willen. Recent een HF lid gesproken die niets meer aan radium in huis wilde hebben omdat hij kleine kinderen rond heeft lopen.
Dat is niet wat er in de KEW staat.
Een aantal toepassingen zoals een röntgen apparaat bij een dierenarts of tandarts beneden een aantal kilovolt is alleen meldingsplichtig. Denk ook aan Uraanglas, dat mag je ook bezitten natuurlijk, dat is niet eens vergunning plichtig.
Verder hangt het ervan af wat het beoogd gebruik is. D.w.z. als je radium wijzerplaten verzamelt vanwege Radon productie dan is dat vergunning plichtig.
Heb je horloges met Radium dan is de toepassing tijd aflezen en/of verzamelen. In dat geval heb je geen vergunning nodig.
Dat is maar goed ook want anders zouden in ieder geval alle horlogemakers in Nederland een vergunning moeten aanvragen.
In dat geval zou ik een bedrijf oprichten en mij laten inhuren als stralingsdeskundige voor de horlogemakers om alle vergunningszaken te regelen.
Dan zal het met de ANVS en horloges toch wel loslopen? Aan de andere kant is er natuurlijk geen reden ze te laten komen als je gewoon je radium horloges wilt blijven dragen.
Hoi Fdpq heeft u een tip / link voor een low budget meter die goed genoeg is? Misschien toch wel makkelijk om te hebben.
De beste heer fdpg 1963 heeft hogerop reeds een aantal tips gegeven waaronder een koopadvies voor een stralingsmeter .Even herlezen en je komt het wel weer tegen.
En betekent duurder in dit geval ook beter?
Ik heb beiden naast elkaar getest.
(Ik heb zelf de ‘duurdere’ en de goedkopere heb ik van @Nash mogen lenen)