Maak je geen zorgen!
Het gaat hier om -beroepsziekten-
Vergelijk het met asbest, chroom VI, loodwit, oplosmiddelen in verf enz.
Het heeft geen betrekking op incidenteel contact. Je kan radiumhoudende horloges gewoon dagelijks dragen.
Onze militairen die in de koude oorlog radarinstallaties bedienden….
En heel veel dingen die wij nu dagelijks doen maar waarvan we later zullen horen hoe schadelijk dit was
Winden laten onder de lakens bijvoorbeeld.
Wij staan bekend om Dutch Ovens
Klopt en toch heb ik het advies ter harte genomen en een geigerteller besteld voor de keren dat ik een vintage horloge in handen heb. Vond dat filmpje van @fdpg1963 toch treffend!
Nog een vraagje voor de kenners hier.
Ik zie soms duikers met radium voorbij komen met een lumepip op de bezel.
Deze lumepip is dus ‘open en bloot’. Zijn dit dan horloges die we volledig moeten vermijden?
goede vraag! Overigens is mijn ervaring dat de meeste radium lumepips het niet overleefd hebben en naderhand opnieuw zijn ingevuld met tritium.
Het radium zorgde er vaak voor dat de lume fragiel en broos werd. Op een wijzerplaat zijn de lumedots wat beter beschermd dan op een insert.
Kan ik qua besmetting gevaar weinig over zeggen omdat ik niet weet hoe goed het radium ingepakt zit in de dot. Lijkt me wel kwetsbaar en het is zeker een risico als het vrij komt.
In dit geval was er 2x mogelijk direct contact met het radium bij een geopend horloge, vandaar de zorgen.
Jawel maar het is al gebeurt, hè
Als hij dat van plan was dan zou ik het natuurlijk afraden maar reden tot zorg zie ik niet bij een incident van jaren geleden
Als je er dagelijks mee werkt ligt het natuurlijk anders want dan hopen de schadelijke effecten zich op en moet je veel voorzichtiger zijn
Het effect van blootselling merk je pas na jaaaaren.
Je kunt je nabestaanden alvast mn nummer geven voor je collectie Jonas. Sterkte.
Ps; grapje uiteraard. Gezien je persoonlijke hygiëne, heb je het niet lang op je lichaam gehad @nasty_joe89… Altijd verzorgde nagels in de les dus ik ga ervanuit dat je vaak je handen wast. Daarnaast draag je verder nieuw, of no lume. je overige dagelijkse blootstelling is minimaal.
No worry’s, gedane zaken nemen geen keer. Koop wel een GM metertje. Heb ik dankzij dit topic ook voor klant horloges, rommelbakken met onderdelen en beurzen
Jawel maar je moet het wel in proportie zien met de natuurlijke radioactiviteit in onze leefomgeving. Over een tijdsbestek van jaren is de bijdrage van een incidenteel contact met radiumhoudend materiaal verwaarloosbaar.
Paracelsus coined the famous saying that all the things are poisons, and that the degree of toxicity is only caused by the dose
Disclaimer: Paracelsus wilde ook goud maken van lood
Volgens mij zit er nog wel een verschil tussen incidenteel als voorbij lopen. Of incidenteel aanraken en dan je bammetjes opeten omdat je niet wist wat je had aangeraakt.
Hoe dan ook, eenmaal aangeraakt kan je niet meer on-aanraken. Dus mee leven wat er gebeurd is / je gedaan hebt @nasty_joe89 . En mocht je over tich jaar wat krijgen is het gissen of dat het aan die 2x keer lag of aan die mcdonalds hamburgers.
Ik ga er niet teveel aan proberen denken…
het horloge waar ik het meeste ‘contact’ mee heb gehad was zo eentje:
Dus niet eentje waar er 12 ingekleurde cijfers op de plaat staan… mogelijk is het radium ook eerder beperkt in deze waar er enkel ‘dots’ zijn ipv 12 ingekleurde cijfers.
het 2e uurwerk was deze:
Die heb ik een second aangeraakt, en dan meteen handen gaan wassen, werd me aangereikt zonder te vertellen dat er geen glaasje in zat …
ik heb mezelf wel voorgenomen geen radium of zelfs tritium horloges meer in huis te halen … velen vinden het misschien overdreven, maar met 2 kindjes in huis wil ik het risico zo laag mogelijk houden.
Ik denk dat je niets geïnhaleerd hebt en ook niks binnen gekregen (wat al 10x minder erg is dan inhaleren) want je hebt meteen je handen gewassen. Zou me er echt geen zorgen meer over maken. Dat kun je beter aan kettingrokers over laten maar die vragen zelf om een grote radiologische besmetting…
Tritium is in hoeveelheden zoals in horloges helemaal niet gevaarlijk…
Daar ben ik het een dikke 100% mee eens! Gewoon niet in huis halen (radium). Als een horloge kapot valt heb je al een groot risico met je medebewoners, laat staan met (kleine) kinderen.
Bij mij zullen ze ook nooit in huis komen. Ik heb 2 exemplaren op werk welke na het geven van een demonstratie aan studenten weer veilig de bronnen kluis in gaan.
Correct, een heel groot verschil zelfs in het geval van radium-226… Een inwendige besmetting is echt andere koek dan de dagelijkse blootstelling van buiten.
Waarschuwing!
Op sites als bol.com en Amazon worden meters aangeboden die elektrische en magnetische velden kunnen meten (in Volt/meter en uT ofwel micro Tesla) welke onterecht in de artikelnaam Geigerteller hebben staan en zogenaamd geschikt zouden zijn voor het meten van ioniserende straling (ook wel foutief radioactieve straling genoemd). Dat kunnen ze beslist niet!
Let er bij aankoop altijd op dat de GM teller een dosistempo kan meten in uSv/h ofwel micro Sievert per uur.
Bij opname door ingestie of inhalatie verandert incidenteel contact in chronisch. Radium stapelt op en blijft aanwezig.
Of het verwaarloosbaar is hangt af van de opgenomen dosis. Gezien de hoge radiotoxiciteit van Radium toch iets om rekening mee te houden.