Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

Goede vraag! Niet gevaarlijk, zit weinig uranium in. Gewoon voor de sier laten staan. Niet warm afwassen en niet uit drinken voor de zekerheid.

N.B. Halveringstijd is ca. 4,5 miljard jaar :slightly_smiling_face:

3 likes

Niet zo somberen mensen! Draag deze aan de andere pols en alles komt goed. :wink:

(Ik neem de discussie intussen wel serieus hoor! :blush:)

3 likes

Dankjewel voor je antwoord :+1:

1 like

Kunnen we het item even uitbreiden naar hedendaagse horloges ?Kan iemand licht werpen op :radioactive: :innocent: Wat is bv de internationale norm ivm het gebruik van radioactieve verf(licht of zwaar) op wijzers? Ik kom bv. Vostoks - Seagulls - Zeppelins (et j’en passe) tegen zonder enige markering dan ook. Is er hoe dan ook een verplichte aanduiding?
Of gaat het om een vrijwillige stap door de fabrikant? Wat met controle bij invoer door Europa?

Voor zover ik weet worden er enkel nog Tritium gas buisjes gebruikt voor verlichting en die kun je zelfs bij AliExpress kopen.
De zeer laag energetische bèta straling is niet in staat door het buisje naar buiten te komen.
Ongevaarlijk dus en ook niet detecteerbaar.

Leica gebruikte vroeger thorium lensdelen.
Is nu een veelgezochte lens vanwege het specifieke beeld.

1 like

Niet alleen Leica, veel andere bekende merken ook. Gemeten direct op het lens oppervlak tot wel 100 uSv/uur soms maar op enkele tientallen cm afstand is de dosis verwaarloosbaar. Geen gevaar.

Er schuilt enkel gevaar in thorium houdende ooglenzen (eyepieces) want die zitten dicht op je oogbol en de alfa straling van thorium bereikt dan je oogbol wat niet bepaald ongevaarlijk is. Ogen zijn veel gevoeliger voor straling dan huid en alfa straling richt meer schade aan dan beta en gamma straling.

2 likes

Uuhm wat als je dit niet wist en erop gewezen werd door @Ruud en het horloge dus wel hebt open gemaakt? Teller bestellen en nameten?

Absoluut teller bestellen en meten of er radiumverf op zit. Horloge voorzichtig dicht maken en alles goed schoonmaken. Heel goed handen wassen. Zorgen dat het horloge goed opgeborgen is.

Zodra je je bezig gaat houden met horloges van voor de jaren 70 is een GM teller onontbeerlijk.

1 like

Dank, gelijk besteld!

1 like

Een heel interessante video. De spreker legt het verklaarbaar uit. Echt een aanrader voor de radium horloge-verzamelaars onder ons.
Overigens had ik geen idee hoe er vroeger gedacht werd over radium…tandpasta, zalf, tandpasta en zelfs toepassing in condooms :flushed:.

4 likes

Echt bizar hé? :sweat_smile:

2 likes

Die heb ik meteen besteld voor mijn schoonmoeder.

1 like

Dan krijgt ze een stralend :radioactive: uiterlijk en word ze kerngezond! :atom_symbol:

1 like

Al heb ik geen radium of tritium horloges, ik vindt het een erg intressant topic.

Dank voor je bijdrage.

1 like

Leuk topic, maar als hypochonder weten dat ik in het verleden (zonder het toen te beseffen) minstens 2X in contact ben geweest met een radium horloge zonder glas, ben ik bijna m’n begrafenis aan 't plannen …
:cold_face:

2 likes

Moeilijk te zeggen. Als je niet aan de wijzerplaat en wijzers hebt gezeten valt het wellicht mee. Hopelijk heb je na het werken met het horloge goed je handen gewassen. Of je iets geïnhaleerd hebt is nooit te achterhalen. Als de beide horloges geen los liggende verf hadden of poeder achtige deeltjes valt dat wellicht ook mee. Gelukkig is het bij 2 horloges gebleven.

Of je radium binnen hebt gekregen is niet te meten. Maar ga van 2 horloges ook niet wakker liggen, al is dat als hypochonder wellicht makkelijker gezegd dan gedaan.

We ademen zoveel shit in waar men vroeger geen weet van had dat het wel mee zal vallen.

4 likes

Ja die 2x is geen mega drama. Sommigen roken jaren stug door. Maar vergis je niet in radium-226. Het heeft de grootste e(50) factor van alle bekende radionucliden bij inwendige besmetting.

1 like

Niet alleen roken. Maar wat denk je van de shit die je binnenkrijgt als je onder de rook van de Hoogovens woont of van de dioxine uit verbrandingsinstallaties die vanwege het te hoge niveau draaien op een gedoogvergunning?