Show hier je radioactieve ☢ rakkers!

Deze zijn wel geschikt:

Geiger Counter Nuclear Radiation Detector, Portable Digital Dosimeter High Sensitivity Beta Gamma X-ray Radiation Monitor with Large LCD Display Amazon.com

Geiger Counter Nuclear Radiation Detector - FNIRSI Radiation Dosimeter with LCD Display, Portable Handheld Beta Gamma X-ray Rechargeable Radiation Monitor Meter, 5 Dosage Units Switched Amazon.com

2 likes

Dankjewel! Ik heb hem meteen besteld. Scheelt mij een boel uitzoekwerk!

1 like

Hij is al gearriveerd! En meteen gaan meten. De ergste geeft maar net 0,5 microsievert.
Maar goed om te weten welke dat zijn, want enkele wil ik toch wel openmaken…
Dan met mondkapje , handen wassen, ventileren en schoon werken…

4 likes

En nogmaals bedankt voor alle assistentie! Fijn toch dat er dit forum is!

3 likes

Kijk goed waar de GM buis zit in het apparaat. Houd het horloge op achterkant maar ook op alle zijkanten tegen de GM teller en kijk wat de hoogste waarde geeft.

1 like

Ik wil je toch dringend adviseren om mijn rekenvoorbeeld nog eens goed door te lezen. Dit voorbeeld gaat over het inhaleren van 1/1000 deel van alle radium in één horloge en welke flinke dosis dit oplevert…

En ik zie dat sommigen nog niet echt beseffen dat radium bij inademen nooit meer uit je lichaam gaat. Vandaar de terechte opmerking van @vouwfietser in het Radium topic.

Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.) - 180 van vouwfietser

1 like

Klinkt verstandig! Heel voorzichtig werken en niet pielen aan de wijzerplaat en wijzers.

Klopt. Maar we staan met zn allen wel bij meer dingen niet stil. Hardlopen in de stad is fijn een lading fijnstof inademen. Instappen in de auto is 2.5% kans op een verkeersongeluk.

1 like

Daarom sta ik bij dit onderwerp wel stil als radiologisch werker in de dagelijkse praktijk.
Ik waarschuw en adviseer omdat niet iedereen de gevaren onderkent en sommige opleidingen tot horlogemaker vertellen er geheel niets over maar laten cursisten wel vrolijk aan radium horloges sleutelen met de wijzerplaat open op tafel!

Wat iedereen er verder mee doet is ieders keuze maar ik merk dat veel HF leden blij zijn met de informatie.

4 likes

Nogmaals bedankt voor de waarschuwing. Je hebt vast en zeker gelijk. Ik laat de boel maar beter gewoon dicht.
Samengevat: De straling is niet zo snel gevaarlijk, maar binnenkrijgen van microscopisch kleine deeltjes des te meer!
Dankzij jouw deskundigheid weet ik tenminste een beetje hoe het werkt!

1 like

100% correct! Daarom: gewoon af en toe dragen maar wel lekker dicht laten.

Pfoe. Euh.

Wat doen we ermee, @fdpg1963? :grimacing:

1 like

Hmm, af en toe dragen kan wel maar zeker geen daily beater! Welk dosis tempo geeft ie aan de achterzijde? Die zit op je pols. Dosis tempo neemt snel af met de afstand. Met dit horloge niet met je hand in je broekzak lopen.

Het is een zakhorloge, en het glas is kapot bovenop. Ik twijfel of ik er wil aan beginnen, dit is wel erg veel. :thinking:

Geen twijfel mogelijk. NIET aan beginnen!

1 like

Denk ik ook ja. Misschien kijken of ik het binnenwerk nog kan redden voor onderdelen, maar herstellen zie ik niet zo zitten. :smile:

Maar als ik het goed zie heb ik wel de wisselbeker terug nu. Nee? :grimacing: :trophy:

1 like

Ik zou 'm helemaal niet openen, je weet niet of er radiumverf door het horloge zwerft.

Voor de meest radioactieve? Nee iemand in dit topic heeft een nog ergere, die ligt in metalen kistjes, dubbel afgeschermd :slightly_smiling_face::radioactive::radioactive:

2 likes

8 likes

Bewaren in een metalen kist in je kruipruimte :rofl:. Jezus wat een straling.

haha, ja, er is er een van 50 microsievert. Maar dit is denk ik wel een zeer eervolle tweede plek.

“gefeliciteerd” en wees voorzichtig

2 likes