Zeker👍, ga ik absoluut doen.
Met het radioactieve spul moet je gewoon even voorzichtig zijn. Voor het zelfde geld zat er ergens een lekkage of zo. Ben wel gerust gesteld.
En op de eerstvolgende Rikketik beurs ga ik ook heel voorzichtig te werk als ik ergens loop te graaien in een bak vol oude horloges
Dat is wel een leuk feitje! Je hebt dus meer straling te verduren van een kolencentrale dan van een kerncentrale
Yep, in de as zitten spoortjes uranium en thorium. Maar in sommige landen is de hoeveelheid achtergrondstraling ook al hoger. Deels natuurlijk van aard maar vaak ook fall-out van bovengrondse kernproeven in de vorige eeuw.
In vulkanische as zit ook uranium en thorium, radioactief gesteente vind je soms in gebieden dus vulkanisch zijn of lang geleden waren.
De meesten van mij zitten ook rond die waarde.
Je kunt de tijd en datum instellen van je Fnirsi hè?
Ja, is wel een top dingetje.
Die staat goed toch? Bovenin het scherm…
Cumulatieve dosis is van geen belang voor de gemiddelde amateur. Dan moet je een dosis meter bij je dragen zoals bij sommige werkgevers verplicht is in de nucleaire de sector.
Beste is meten aan de achterzijde, die zit immers op je pols. De voorzijde is vrijwel altijd zover van je lichaam verwijderd dat het dosistempo op die afstand verwaarloosbaar is.
Ik keek niet goed sorry, tijd staat bovenin
Valt reuze mee! Die kun je probleemloos dagelijks dragen. Alleen opletten dat het glas nooit beschadigd raakt maar dat geldt voor alle radioactieve radium rakkers…
Dank je wel!
Het viel mij ook mee, ik twijfel alleen aan de nauwkeurigheid van de meter. De eerste keer gaf hij een veel hogere waarde aan.
Het maakt nogal uit op welke plek je het horloge bij de meter houdt. De energie van de gamma straling is vrij laag dus het kost moeite de GM buis te bereiken, je moet eigenlijk weten op welke plek de buis in het apparaat zit.
ik kan niets vinden in de gebruiksaanwijzing.
Zal de meter eens openmaken om te kijken waar de buis zit.
Mooi, dan kun je vanaf nu steeds op dezelfde manier meten.
Dat je aan de achterzijde minder meet komt omdat de straling deels afgeschermd wordt door het metaal van de kast. Gunstig voor de dosis op je pols!
Ja, goed om te weten, kan het horloge nu met een gerust hart dragen.
Ik heb deze aangeschaft. Geigerteller staat op de doos. Maar ik vrees dat hij alleen elektromagnetische straling meet…
Ja dat weet ik wel zeker. Niet bruikbaar voor het meten van ioniserende straling uit radium horloges.
Leuke verkoop truc of geen kennis van zaken.