Absoluut geen probleem, de achterzijde zit op je huid dus dat telt.
Ja, de dichtheid is kleiner dus zal er meer doorheen komen. Maar je zei zelf al: op 10cm is het nog maar 1 uSv/uur en je komt nooit dichterbij dan 10cm aan de voorkant dus ongevaarlijk bij normaal dragen om de pols.
Dat is de vraag inderdaad. Sommigen zeggen: ik heb ventilatie en ik draag een mondkapje. Ik raad, als radiologisch werker, altijd af om horloges met radiumverf open te maken. Want een klein beetje radioactief stof inhaleren kan al een aardige inwendige besmetting veroorzaken met een gevaarlijk radionuclide.
Ligt vanwege de gebroken lug al vele jaren op zijn rug. Andere kast is er nooit bij gezocht, en dan nu de mogelijke radiumproblematiek…zo’n vervelend vermoeden dat groeit, naarmate ik de posts hier lees. Geen meter in bezit, dat lijkt me ook niet uniek in dit forum - maar …
Voor het geld hoef je het niet te laten. Grote kans dat ie radium wijzers heeft. In dat geval lekker in de kast laten zitten! Glas ziet er onbeschadigd uit dus in deze toestand geen gevaar.
Klopt! Komt uit 61. Dit horloge is door Rolex cadeau gedaan aan Herman Willemse (Nederlandse zwemmer). Hij heeft dit horloge gekregen nadat hij een aantal records had verbroken. Heb alle documentatie erbij🙂
Staan ook een aantal foto’s online dat Herman dit horloge draagt😎
Verwacht van deze prijsklasse meters geen super nauwkeurigheid. Kunnen er makkelijk 20% naast zitten en bij de laag energetische gammastraling in dit geval maakt het ook behoorlijk uit hoe je de teller tegen het horloge houd, je moet eigenlijk de plaats van de buis aan de binnenzijde weten.
Aan de andere kant maakt het ook geen groot verschil in de praktijk als je weet dat de limiet op je huid 50000 uSv per jaar is. Waarbij ik wel wil opmerken dat de wetgever bij het vaststellen van zulke waarden er vanuit gaat dat je de straling belasting zo laag mogelijk houdt. De 50000 is in het ergste geval…