Show hier je radioactieve ☢ rakkers!

Er zijn hopen threads over vintage lume en hoe je daar niet moet aan likken. Maar in de stijl van Jeremy Clarkson: “how dangerous can it be?”

Show hier je oude radioactieve rakkers: de horloges die je liever niet open maakt, die Ursula von der Leyen wil vervangen door een Seiko Solar, die je Geiger counter als een knetterbom doen afgaan!

Om te openen: een projectje dat ik gisteren binnen kreeg. Ik dacht eerst “Ok, dat is inderdaad wat hoger dan normaal”…

… maar ja, als je dan de teller eens OP de wijzerplaat zet.

Ter informatie.

Goed, als u me nu even wil excuseren, ik moet evacueren en de overheid inlichten. :grimacing:

94 likes

Welk horloge? Welk merk? Ik vraag dit voor een vriend.

4 likes

Elgin, 1940s, military :wink:

6 likes

19 likes

ben bang dat deze ook in die categorie zit :woozy_face:

10 likes

Meten is weten! Maar ziet er wel zo naar uit ja. :smiley:

3 likes

Dat ouwe ding doet niet zoveel meer. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Tritium heeft een halfwaardetijd van ca. 12 jr.

Deze heeft dus nog ca. 1/4e over.

Je moet die leuke jaren 20 en 30 horloges met lichtgevende plaat hebben. Mooi egaal geschilderd met radium… 1600 jaar halfwaardetijd. Mooie isotopen.

9 likes

Ah oké, ja dit is Tritium en 23 jaar oud. :grinning:
De grond in de achtertuin van de Fortis fabriek hebben ze een paar jaar geleden moeten saneren. Daar lag nog wat radio actief materiaal begraven.

3 likes

Leuk topic!
In een nestje van “Anna-groen”*; de Ostara


Veel stofjes op de wijzerplaat, maar daar begin ik niet aan zonder de nodige voorzorgen.
*Uranium glas

13 likes

Beide niet meer in bezit.


~1100 CPM.


~80 CPM.

14 likes

Soms is het geruststellender niet te weten :wink:
De struisvogeltechniek.

4 likes

Mooie maar ook gevaarlijke isotopen, dan heb ik het vooral over Ra-226. Bij inwendige besmetting bijzonder gevaarlijk. Tritium is een stuk minder link.

Ik heb er nog wel wat, maar die heb ik nooit gemeten.


Behalve volgens mij de Kontiki, die zo rond de 100 zat.

En nog wat exen.

16 likes

Dat wel inderdaad. Maar voor ik aan zoiets begin te werken weet ik wel graag hoe hard ik moet opletten. :wink:

Stevige jongen ook :grinning:

Klopt. Ik ga eens moeten nakijken hoe ik dit best aanpak, ik heb geen afzuiginstallatie. :thinking:

4 likes

Tsja. Als je onder de 80 bent dan zou ik 'm ofwel doorverkopen (met ‘full disclosure’) ofwel afvoeren.

1 like

Meten is weten. CPM zegt echter niet alles al kun je wel meteen zien of je met Ra-226 te maken hebt als de GM teller flink tekeer gaat.

Beroepsmatig werk ik vaak met radioactieve bronnen en ioniserende straling en heb voor demonstratie doeleinden een horloge met Ra-226 in de bronnen kluis liggen, dat horloge slingert hier niet zomaar rond.

Net even een paar metingen gedaan met een professionele dosis tempo meter dus oordeel zelf. De maximale toegestane dosis voor de burgerbevolking (niet radiologische werkers) is 1000 uSv/jaar bovenop de omgeving achtergrond van ca. 2800 uSv/jaar in Nederland (bron: RIVM)

Achtereenvolgens: het horloge, dosistempi achtergrond, achterzijde horloge (dat krijgt je pols te voorduren) en voorzijde horloge. Achterzijde is lager omdat het metaal van de kast al laag energetische gamma straling afschermt. De gevaarlijke alfa straling komt het horloge niet uit, dat is dus alleen heel link met open maken.




7 likes

Moet ik dit aldus lezen dat je na ~500 uur voorzijdeblootstelling bij dit horloge aan je normale quotum zit?

Dat komt wel overeen met mijn idee, want in onderzoeken die ik heb gelezen, werd gesteld dat jaarrond een gemiddeld radiumhorloge dragen neerkomt op een blootstelling die equivalent is aan het quotum van professionals die in omgevingen werken met veel straling.

2 likes

Deze heeft Promethrin 145 als lumibright, weet alleen niet of het nog werkt.

6 likes

1943

16 likes

Deze dingen zijn extreem berucht vanwege de overvloed aan radium; daar is een polshorloge niets bij. Oppassen geblazen als je die thuis hebt liggen.

3 likes