Vraag oud Zodiac horloge

Hoi allemaal, van mijn ouders een paar horloges gekregen vanuit opruiming, familie spullen.

Deze Zodiac zat erbij… loopt niet, secondewijzer beweegt wel bij schudden, kroon draait door, dus kan m niet opdraaien. Ik wil m open maken om te kijken wat voor uurwerk erin zit…

Maar ik heb ergens een topic gelezen met daarin een soortgelijk Zodiac horloge. Het zou kunnen dat dit horloge uit de jaren 50 komt. En daar waarschuwden ze voor radium…

Wie kan me helpen: welk jaartal en type is dit (uurwerk?) en moet ik me zorgen maken over radium… want dan maak ik m niet open… :skull_and_crossbones:

Thanks alvast!

3 likes

Ik ben geen zodiac expert maar dit horloge bevat 99% zeker radium. Lijkt me inderdaad 50s.

1 like

Niet aan likken dus :crazy_face:

En zeker niet dagelijks

2 likes

Hier een vermakelijk topic over:

2 likes

Leuk horloge! Zonde dat hij niet meer loopt! Zou gaaf zijn als je dat weer voor elkaar kunt krijgen.

Google(afbeeldingen) kan je vaak toch ook helpen aan uurwerkinfo. Er is wellicht wel ergens ter wereld iemand die een Zodiac met decentrale secondenwijzer uit dezelfde periode verkocht heeft en die info vermeld heeft. Of gekocht heeft en er ergens op een forum vragen over gesteld heeft. Precies dezelfde wordt lastig, maar uit dezelfde periode is toch ook een grote kans dat er hetzelfde uurwerk in zit denk ik. Heeft bij mij al meermaals juist uitgepakt. Ik doe het wel eens als voorpret, als mijn online aankoop (zonder die info) nog onderweg is.
Zelf kijken is natuurlijk het snelst en zekerst.

Alleen de achterzijde van binnen bekijken met wat voorzorgsmaatregelen, zou ik best aandurven: je wilt de niet gelumede (is dat een woord?) kant immers bekijken. Verder is de lume uit de wijzers al weg. Verdwenen tijdens vervangen minutenwijzer? Lijkt me niet dat die tussen het uurwerk zit (of dat moet de reden zijn dat hij niet loopt :wink:). Ik zie verder alleen de punten bij de uurmarkeringen. Gezien die punten en lume in de wijzers zou ik niet verwachten dat de gehele plaat met radiumverf afgewerkt is.

Rustig aan doen, stofmaskert, handschoentjes, korte kijkoperatie, maak foto’s, en weer rustig dicht. Werkblad even met wegwerp vochtig afdoen. Gebruikte disposables in een afgesloten zak in de container :shushing_face: en klaar.

2 likes

Als de lume uit de wijzers is gevallen is het meestal poeder geworden.
Grote kans dat dat ook in het uurwerk is gekomen.
Ik zou deze Zodiac alleen met speciale voorzorgsmaatregelen openmaken en dan de omgeving goed controleren met een Geigerteller.
Daarna alles goed reinigen en een servicebeurtje geven.

Oude zodiac horloges hebben meestal een manufactuur uurwerk van hoge kwaliteit.

2 likes

Klinkt aannemelijk, ik ging uit van brokjes ipv poeder. I stand corrected :relieved:

image

Deze heb ik nog in de kluis liggen.
Helaas geen uurwerkfoto wel zelf gerelumed (alleen de wijzers).

2 likes