Show hier je radioactieve ☢ rakkers!

Zolang je het stof niet snuift, of eraan likt, is er weinig aan de hand.

Vooral de stapeling van radioactieve isotopen in je botten is niet heel plezierig.

2 likes

De maximale limiet voor radiologische werkers ligt op 20000 uSv/jaar maar dan word je jaarlijks gecontroleerd via bloedafname en heb je ook op werk altijd een dosismeter bij je.
De beroepsgroepen die een grotere stralingsdosis oplopen zijn b.v. piloten en stewardessen omdat je veel kosmische straling hebt op grote hoogte. Ook skileraren (m/v) omdat ze veel in de hoge bergen vertoeven.

Met het af en toe dragen van het horloge loop je naar mijn mening geen groot risico maar ik zou 'm dan weer niet op je nachtkastje naast je bed leggen 's nachts. Het echte risico zit 'm in de verf zelf dus bij het open maken van een Radium horloge loop je flinke risico’s op een inwendige besmetting wat echt gevaarlijk is.

Maar even buiten dosistempi en limieten: er is nog iets anders namelijk het ALARA principe wat betekent As Low As Reasonably Achievable ofwel je probeert het dosistempo zo laag mogelijk te houden onafhankelijk van de wettelijke limiet.

10 likes

Helder verhaal, dankjewel. Dit is exact zoals ik het voor ogen had.

Daarom draag ik maximaal twee à drie keer per week overdag een radiumhorloge :+1:

1 like

Na een service is dit mijn bureau klok. :sweat_smile:🫣

2 likes

Zelf die foto gemaakt? Erg vette foto hoe dan ook.

2 likes

Yes.
Dank

hierom:

In mijn eigen collectie o.a. deze:

Ik was ooit (al weer een paar jaar geleden) een keer bij @vouwfietser om deze Largosa door hem na te laten kijken omdat ie niet lekker liep. André beschikt over apparaatjes waarme je de straling kunt meten en bij de Largosa ging gelijk de meter in de hoek!
Desondanks heeft hij het ding toch een keurige servicebeurt gegeven en voor zover ik weet is André gelukkig nog kerngezond…

Over het merk Largosa is niks terug te vinden, maar het ding is van waarschijnlijk
Zwitsers fabrikaat met een (obscuur?) Hercules HPP 126 caliber aan boord.
Mogelijk afkomstig uit een van de in onderstaand artikel besproken fabrieken?

11 likes

Hopelijk in een mooie kast met afzuiging…

2 likes

Dan maak je me echt heel nieuwsgierig naar alle andere spullen op je foto, als je wilt/zin hebt mag je toelichten.

Laat ik even zelf starten waarom ik het vraag, ik doe graag oude panden bezoeken, en je hebt op je foto precies de sfeer te pakken waar ik zo van houd met mijn hobby.

1 like

Ik kom weleens in het Verenigd Koninkrijk, Cambridge. Daar is een lab waar - onder de houten vloer - een poeltje kwik met radioactieve vervuiling staat. Het ding is al tig jaar dicht en wordt alleen voor onderzoek naar de stand van zaken/metingen bezocht.

Nare rotzooi hoor.

Ik ken een gepensioneerd scheikundige die vroeger met blote handen met kwik werkte (hij is erg op leeftijd). Hij vertelde me hoe dat de eerste keer na zijn huwelijk zijn trouwring had opgevreten…

3 likes

Ah the radium girls!
Mooi kunstwerk van radium wijzers gemaakt door Joyce Overheul.

11 likes

Bij deze sloeg de Geigerteller bij @vouwfietser gezellig uit!
Past trouwens prima bij Flieger Friday!

11 likes

En dat hangt daar bloot?
Jeetje :thinking:

4 likes

Ik hoop voor André, dat ie die kast inmiddels wel heeft. Het kan ook zijn dat ie inmiddels is opgehouden met het werken aan radium horloges. Maar dat kun je 'm dan beter zelf vragen.

Nog even een correctie op mezelf: Ik heb het even nagekeken, maar het Hercules HPP126/127 caliber is van Duits fabrikaat, niet Zwitsers.

Het resultaat van onderzoek naar radioactieve besmetting in fabrieksgebouwen waar radium (o.a. voor klokken en horloges) werd verwerkt zal in Duitsland niet veel anders zijn dan in Zwitserland.

En nog even over het Largosa horloge: Ik draag haar niet. Ze staat, achter glas in een vitrine dus dat scheelt heel erg veel straling. Samen met wat andere horloges uit die tijd staat ze daar (gevaarlijk) mooi te wezen.

6 likes

Ah, het is inmiddels tentoongesteld! Was vertraagd door de Corona crisis. Waar hangt het nu?

1 like

Flieger friday… ik doe mee. Niet radioactief.

2 likes

Ja en dat is niet zo handig… Ze vertelde in een interview dat ze veilig werkte, alleen viel er op een dag een radium wijzer uit haar haar toen ze dat aan het kammen was… :joy:

6 likes

Gave hobby! Mag ik mee?

De klok staat op 2 tandwielen van de aandrijving van een landbouwvoertuig.

Op de achtergrond zie je twee opgegraven (antieke) niet schoongemaakte windlichten .

De tandwielen


De windlichten

Duidelijker niet aanwezig op de tel.

9 likes

Zucht … kunstmuts.

6 likes

Persoonlijk vind ik het kunstwerk wel mooi en ook de reden waarom ze het gemaakt heeft.

3 likes