Ook achter glas, hoop ik. Afstand tot het object houdt verreweg de meeste straling van dit soort voorwerpen tegen. Ook glas helpt. Niet zozeer tegen de straling als wel om die afstand te creëren.
Geheel mee eens, al op een tiental centimeters niks meer aan de hand qua ioniserende straling. Maar je wilt ten allen tijde voorkomen dat iemand de Radium verf aanraakt…
Het lijkt achter glas te hangen…
Wijzers op de RikkeTik gekocht!
Dit was een kopie btw, het origineel hangt zeer toepasselijk bij COVRA in Vlissingen.
Ok, calling @vouwfietser to the front desk praktische tips om het risico van werken aan zo’n oude radiumbom te beperken? Ik heb wel een degelijke luchtreiniger met HEPA filter, dus zonder een “echte” afzuigkast te zijn zal het toch al helpen als contaminaties door die worden aangezogen en weggefilterd in plaats van in m’n longen te belanden. Ik las ook dat werken met vingercondooms en de dial + glas met een vochtig wattenstaafje ontstoffen een goed begin is.
Ja, die Russen… Deze vertrouw ik ook niet helemaal. Zelfs het logootje met de dolfijn geeft licht.
Maar zoveel van dat spul zal je misschien niet eens vinden hoor op Russische horloges.
Het zou zomaar kunnen dat ze dat voor heel andere doeleinden nodig hebben.
Mijn Tissot uit 1951 is vast ook wel radioactief heb geen Geiger counter dus weet het niet helemaal Zeker
Heel mooi
Mijn werkwijze…
Naar buiten, op een dienblad:
- af te sluiten bakje met wc papier en radium teken (zo’n corona testzakje
) er op
- wijzer afnemer
- schroevendraaier geschikt voor wijzerplaat
- wattenstaafjes (evt wat vochtig(
- rodico restje
- puffertje
- vochtige schoonmaakdoekjes + plastic zak
Op mezelf:
- degelijk mondkapje
- plastic wegwerp handschoenen
Dan ga ik dus buiten zitten met wind de juiste kant op (beter geen wind), haal de wijzerplaat er af, maak deze beetje schoon en gooi deze met wijzers in het bakje.
De kast poets ik dan vaak ook even van binnen.
Alle gebruikte gereedschap schoonmaken met vochtige doekjes en alle disposables uiteraard gewoon wegggooien.
Nameten met geigerteller. Tot nu toe nul straling vanuit de uurwerken zelf…
en hopen dat de buurman mij niet ziet
De Wijzers van deze Pronto hebben waarschijnlijk jarenlang niet meer bewogen en hebben een afdruk in de plaat gebrand.
Het meeste heb ik met een wattenstaafje weten te verwijderen.
Leuk op dit topic te lezen. Ik had vroeger (jaren 50) een wekker op mijn kamer staan, daar kon ik toen onder de dekens stiekem een boek bij lezen.
Goed topic!
Deze 50er jaren chrono heb ik 10 jaar geleden enthousiast gekocht toen hobby met horloges voor mij begon.
Nooit open gemaakt, en ga dat inmiddels ook niet meer doen. Zal hem eens laten meten.
Jammer, hij heeft zo’n mooi uurwerk! (Foto verkoper)
Dat zal wel meevallen denk ik, zo’n chrono’s hebben geen radium wijzerplaat, de indices zijn opgelegd goud/verguld, en de wijzers hebben maar een heel klein streepje waar misschien lume gezeten heeft.
Ik heb er wel een paar… en heb een geigerteller in huis.
Herenhorloge 18,2 microsievert per uur.
Weet ik zo niet meer, zal iets minder dan de vorige zijn omdat er geen radium wijzers meer opzitten.
Een versie die zo goed als alle radium kwijt is:
Een dames modelletje dat flink haar best doet met 26,9 microsievert. Ze heeft ook een tweelingzusje.
En dit militaire zakhorloge. Straalt flink, hoeveel weet ik niet meer maar… genoeg om deze toch liever niet om mijn nek te hangen.
Fucking hell, zeg. Lekker de omgeving besmetten je zou er maar naast wonen.
Holy crap! Dat is de moeite, die 2200-ish CPM van de thread starter is maar de helft van dat.
Ja, daar zit een serieuze lik lume op
Wanneer moet je vermoeden dat er sprake is van straling? En is zo’n meetapparaatje duur? Het zou kunnen dat ik as. zondag wat oude horloges aanschaf en dan is het handig om te weten wat ik er wel en wat ik er niet mee kan doen.
Mijn Soeks 112 met geigerteller er in was iets van 100 euro. Zijn ook wel tweedehands meetapparaten te vinden.
Hoe je het weet? Ervaring. Verkleuring van wijzers, nummers en wijzerplaat (vlekken). Leeftijd <1960.