Horloges van jaren 50 of ouder met lume zijn verdacht daarvoor, zeker als de wijzerplaat “verbrand” is sommige zijn re-lumed. Ik ben zelf nog niet op het punt dat ik dat op het zicht kan onderscheiden.
Ik heb een hekel aan horloges met radium. Heb er ooit 1 geserviced, en dan op de manier zoals @Jenneke beschrijft; op een mooie zomerdag in de tuin met mondkapje en handschoenen demonteren en naderhand alles afdeppen en spoelen.
Heb zelf geen horloges met radium, wel een waar radium in gezeten heeft, maar dat is ooit al eens verwijderd:
Zet 'm dan altijd wel op dosis tempo meten in uSv/h (micro Sievert per uur) want CPM zegt niet alles, alleen een aardige indicatie of er wel of geen Radium gebruikt is.
De dameshorloges zitten in een fotorolletjes straling beschermhoesje in een metalen bak. Die draag ik niet (maar heeft meer met mijn smaak te maken).
Let wel, de meetwaardes zijn direct op het glas gemeten. Ik ben gelukkig nog niet zo kippig dat ik mijn oog op het glas hoef te leggen. Oftewel, op normale kijkafstand zijn deze waardes verwaarloosbaar. Het grotere risico is deeltjes binnen krijgen bij open maken.
De geigerteller bevat een degelijke Russische kern. Zie hier:
Achtergrond meting is ca 0,14. En meetwaardes zijn normaal voor horloges uit de jaren 20/30/40.
O.a. Radongas kan een risico zijn. Zeker in een afgesloten ruimte. Ook daar bestaan gelukkig betaalbare meters voor.
Grootste risico lopen mensen die niet weten van het bestaan van radium in horloges. Zijn vast genoeg mannen die in hun jeugd het (zak)horloge van opa gesloopt hebben. Soms ook gruwelen bij fotos op ebay.
Ik houd ook van die originele look, maar door het radium hoef ik ze niet.
Heb ook wel eens overwogen om zoiets te kopen en dan alle radium te laten verwijderen en professioneel te laten relumen. Maar ja dan tast je wel de originaliteit aan en dat zoek ik eigenlijk ook niet.
Dus koop ik ze maar gewoon niet, er zijn ook genoeg mooie 40’s Tissot’s zonder lume