Show hier je radioactieve ☢ rakkers!

Ergens wel, maar er zijn lume wizards die hun mengeling net zo kunnen maken dat het eindresultaat er krek hetzelfde uitziet dus dan zit het enkel in het hoofd. Blijft een overweging als je die graag wat vaker draagt. Maar het zou ook geen 100% blije beslissing zijn hier.

2 likes

Klopt; als je het werk van bijvoorbeeld James Hyman ziet, dat oogt soms beter dan het origineel :grin:

Dus het blijft inderdaad een optie, als ik iets tegenkom wat ik heeeel graag hebben wil maar alleen de lume houdt me tegen :blush:

4 likes

:joy::joy::joy:

1 like

Hoe vaak komt dat nu voor?

2 likes

11 likes

Hmm, gezien de grootte van de collectie nog best vaak :rofl:
Alleen heb ik tot nog toe geen horloge met radium in de collectie dus kennelijk wil ik ze ook weer niet zo graag dat ik over die grens ga :innocent:

3 likes

“Voor mij een half pond radium aub.”

“Mag het iets meer zijn?”

1 like

Hier ook eentje met radium denk ik. Even navraag gedaan in een ander topic. Helaas werkt deze nu niet, maar durf m niet open te maken.

4 likes

Als je meerdere horloges denkt te hebben met Radium kun je het best zelf een Geiger-Müller teller kopen. Bij Amazon keuze genoeg. De goedkope modellen zullen qua dosistempo bepalingen niet super nauwkeurig zijn en wellicht is het energie bereik qua Röntgen- en gammastraling niet optimaal maar ze zijn prima om te bepalen of er wel of geen Radium in zit.

1 like

5512 uit 1961 met exclamation dial, was in de jaren 60 een waarschuwing voor radioactieve lume

En deze krijg ik dinsdag binnen😎 seiko 6105 8000 met het zeldzame Daini lume. Daini heeft een hele korte periode lume gemaakt voor seiko in 1968, en die verkleurde zo😃 er staat een T op de plaat, maar in de buurt van een geigerteller slaat ie op hol! Geen idee wat voor materiaal er is gebruikt.

12 likes

Van Tritium zal je GM teller niet uitslaan met enkel Bèta- van max. 18,6 (gemiddeld 5,7) keV. Komt niet eens door het glas.

Toch Radium denk ik…

3 likes

Ja precies, dus geen tritium.

1 like

Het zal inderdaad ooit radium geweest zijn - niet veel, maar twee dunne streepjes, op de foto afgaand zou ik niet durven zeggen of het nog zo is of niet. Maar de achterzijde is geen probleem hoor. Het meest vieze is het potentiële stof dat tussen wijzerplaat en glas zit, zolang die netjes blijven zitten kan je rustig foto’s nemen van het binnenwerk.

3 likes

Ik was hier zo radioactief als een schommel in Prypjat.

17 likes

Radioactief? Ik hoop het niet! Al is elk mens eigenlijk wel een radioactieve bron door het natuurlijke Kalium-40 in ons lichaam.

Maar je bent wellicht bestraald? Hoe dan ook: Beterschap!

2 likes

Radioactieve jodiumpil moeten slikken na schildklierkanker. 4 dagen quarantaine. Dus extreem radioactief en mijn Spaceview ook… maar alles is goed gekomen! Dankbaar en ‘schoon’ nu.

20 likes

Ah duidelijk, dat is niet niks! Ik ben er even stil van… Maar heel fijn om te horen dat alles goed gekomen is, dat gun je ieder mens!

Mooie Bulova!

1 like

Soms zie ik ook dingen online passeren die doen huiveren:

Langs de andere kant, als je die koopt weet je wel dat het ergste stof al weggeblazen of op de verkoper z’n handen zit. :sweat_smile:

4 likes

En op het horloge. Dikke no go voor mij.

1 like

13 likes