Show hier je radioactieve ☢ rakkers!

1947, nog nooit gemeten maar ben wel benieuwd…

12 likes

Wow da’s een bijzondere L :ok_hand:

1 like

Ik vond nog foto’s van mijn Sovjet Geiger teller.

7 likes

Leuke Sovjet Geiger-Müller teller! :radioactive::slightly_smiling_face:

1 like

Ik vermoed een flinke lading radiumverf, kijkend naar de cijfers…

Dankjewel, Russische gebruiksaanwijzing heb ik met de Yandex vertaler in het Engels vertaald, (Al een hele poos geleden) dus ik kan de tijd en het alarm nu ook instellen.

1 like

Ik heb het hele topic met veel interesse gelezen.
En ook wel geschrokken van het gevaar.
Zou het op de Rikketik-beurs veilig genoeg zijn om daar een ochtend rond te neuzen?

Hier mijn radioactieve rakker. Ik ga bij Ali ook maar een meter bestellen.

4 likes

zou zomaar zonder meetbare radioactiviteit kunnen zijn. volgens mij is deze gerelumed. zal van het jaar afhangen waarin dit gedaan is.

3 likes

Zolang je horloges met radium maar niet open maakt en het glas niet beschadigd is kan het niet veel kwaad. Op een beurs loop je sowieso al op afstand langs de horloges en het dosistempo neemt kwadratisch af met de afstand dus feitelijk is er bijna niets meer te meten op b.v. 1 meter afstand.

Als een standhouder tientallen van zulke horloges heeft liggen en hij zit er constant vlak naast is het een ander verhaal…

Je jaar limiet op je pols is 50000 uSv dus als je horloge aan de achterzijde 10 uSv per uur straalt kun je 'm theoretisch 5000 uur per jaar dragen. Maar de wet zegt ook dat je de grenzen niet moedwillig op moet zoeken en de dosis zo laag mogelijk moet houden.

Kortom, draag je horloge gewoon maar ga er absoluut niet aan sleutelen en zorg dat het glas niet beschadigd raakt. Houd het horloge opgeborgen op een plek waar b.v. geen kinderen bij kunnen.

Een inwendige besmetting met radium-226 is echt gevaarlijk!

4 likes

Tenzij je horloges koopt op basis van de smaak van de dial - ja.

6 likes

Er zijn op de Rikketik wel bakken waar ik liever niet met m’n neus boven ga hangen. Niet iedereen is even secuur, soms zie je een graaibak met sloophorloges waar ook van alles zonder glas in ligt, ook met radium. Daar loop ik lekker even met een boog omheen :grimacing:

3 likes

Ongelooflijk hoe dom of onwetend mensen kunnen zijn…

Verstandig!

2 likes

Dankjewel voor de info.
Ik ga zeker niet sleutelen aan een oude radioactieve rakker!
Heel goed dat je dit topic zou uitgebreid beantwoord.
:+1:

1 like

Graag gedaan! Gewoon dragen die mooie Omega, kan echt geen kwaad. Ik zie geen enkele beschadiging aan het glas.

1 like

Dat stelt mij heel erg gerust. Ik ga de Omega nu nog vaker dragen :grinning::+1:

1 like

Zojuist mijn meter binnen gekregen.
Dit is direct op het glas gemeten. Zodra ik de meter op 10cm afstand houd dan zakt de waarde ronde de 1. CPM waarde op het glas 1250. Ik heb er zelf geen verstand van maar ben benieuwd of dit schadelijk is? Horloge ligt in een kluis opgeslagen maar heeft voordat ik ook maar enig idee had van radio actieve straling wel een aantal jaar in mijn nachtkastje gelegen…

1 like

Nee, tenzij je die openmaakt of dagelijks om je piemel draagt ofzo. :slightly_smiling_face:

4 likes

Daarmee zie al direct dat afstand houden loont. Kijk eens wat je meet aan de achterkant? Zal lager zijn door de afscherming van het metaal. Altijd uitlezen in uSv/uur, CPM zegt niet zoveel. De dosislimiet op je huid (pols) is 50000 uSv per jaar dus dit horloge kun je probleemloos regelmatig dragen.

Belangrijk is dat het horloge niet beschadigd is of raakt. Als je het niet draagt berg het dan zodanig op dat huisgenoten er niet bij kunnen en laat het niet vallen want als het glas onverhoopt breekt kan dat een aardige radiologische besmetting opleveren.

1 like

Waarbij open maken vele malen gevaarlijk is dan 'm om je jonge heer dragen :grin:

2 likes

Op de achterzijde meet ik rond de 0,7

Het “glas” is plexiglas. Laat dat meer straling door dan glas?

Vanwege de waarde draag ik het jammer genoeg nooit meer…

Wel wil ik het horloge een service beurt geven. Ben benieuwd of er horloge makers zijn die het aandurven…