Show hier je radioactieve ☢ rakkers!

maar serieus, dit is de hoogste die ik ooit gezien heb.

een vriend van mij heeft een Omega trench watch uit de jaren '20, maar die komt ‘maar’ tot 10 microsievert. 51 is echt extreem!

Ff geen lood bij de hand maar in een metalen pot neemt het al drastisch af naar rond de 8 als ik de meter op de pot leg, met enige afstand neemt het nog meer af. Nu uit zicht op de kast in mijn studeer/knutsel ruimte.

Blij dat ik toch ff gekeken heb.

2 likes

Klopt, laag energetisch is makkelijker af te schermen. Met lood overigens ook weer oppassen! Het is giftig! Ik werk enkel met geverfd lood.

En afstand houden is ook een goede oplossing.

Een en vijftig, jezus. Da’s meer dan drie keer die van mij :sweat_smile:

De wisselbeker voor ergste straler gaat naar jou, @MartijnV :trophy:

1 like

En goed ventileren daar. Radium vervalt onder andere naar radongas, en dat wil je liever niet teveel inademen :thinking:

2 likes

Ja je weet niet of het horloge lekt. Goede opmerking. In de kruipruimte van je huis hetzelfde verhaal. Radon heb je overal in huis maar dat zijn kleine concentraties, daarom is ventilatie altijd belangrijk.

En niet roken natuurlijk :wink: Je wilt ook geen polonium-210 inhaleren :grin: (off-topic maar kon het even niet laten)

1 like

Ik ventileer goed gelukkig. Zit nu in een metalen pot in een metalen geldkist. Straling drastisch afgenomen.
En ik rook niet gelukkig.
Durf nu wel te gaan slapen :sweat_smile:

2 likes

Dat is veilig, enkel een paar uSv uit de natuur :radioactive:

Welterusten allen. :sleeping:

1 like

:rofl:
de twijfelachtige eer om de Horloge Forum Wisselbeker Ergste Straler te winnen

3 likes

Als je m ooit open maakt dan alleen in een goed geventileerde ruimte zodat eventueel opgehoopt Radon gas weg kan. Dat bouwt zich in de loop vd tijd op.

2 likes

Een bevriende horlogehandelaar vertelde mij dat hij ooit een Panerai kompas had die 600 microsievert meette. Hij heeft hem verkocht aan een verzamelaar in China die hier geen problemen mee had.

Ik zal hem eens vragen of hij er nog een foto van heeft.

Geldkist sluit niet helemaal luchtdicht maar het ding gaat idd alleen buiten open.

1 like

Die van mij gekocht via eBay, kwam uit Engeland of VS, weet ik niet meer. Zó blij dat ik er nooit wat mee gedaan heb.
Dit soort spul werd gewoon uitgereikt in WOII, ongelooflijk… (Voortschrijdend inzicht en zo)

1 like

Dat is op zich niet verkeerd, dan kan eventueel vrijkomend Radon gas steeds weg zodat je geen grote concentratie krijgt. Advies van buiten openen blijft gewoon.

Radon gas is overal in huizen uit bouwmaterialen maar omdat we continue ventileren blijven de concentraties laag. In kruipruimte onder huis is het al hoger. Alleen gevaarlijk op lange termijn voor mensen die daar dagelijks werken zoals bij isolatie bedrijven b.v.

1 like

Leuk tintje wel die wijzers (latere aanpassing?), maar na de voorgaande bijdragen word ik nu ook een beetje voorzichtiger… :roll_eyes:

6 likes

Verstandig, radium-226 is een gevaarlijk radio isotoop. En het opsporen ervan niet moeilijk met een GM teller van een paar tientjes tegenwoordig op AliExpress. Al zullen ze dan wellicht niet super nauwkeurig het dosistempo meten: het verschil tussen eventueel aanwezig radium en de achtergrond straling is overduidelijk meetbaar.

1 like

Misschien wel leuk, de al eerder getoonde Geiger teller, waardoor ik een ww2 zakhorloge nu in twee metalen kistjes heb opgeborgen. Er zit een Chinese “J321 beta gamma” buis in. (Blijkbaar vergelijkbaar met een “M4011” buis)
En een ARM microchip voor de aansturing.
https://eu.mouser.com/ProductDetail/STMicroelectronics/STM32F103R8T6?qs=bhCVus9SdFuS78NBFky2vQ%3D%3D

7 likes

Leuk om te zien! GM buis, hoogspanning voeding via SMD onderdelen en een ARM chip. Oude en nieuwe technieken door elkaar en het werkt!

Weet je ook meteen aan welke kant van het kastje het gevoeligst meet.

2 likes

Leuk hè, ik zal later mijn Bella Geiger teller eens open schroeven. Ik heb de ingewikkelde versie met tijd en alarm. Gebruiksaanwijzing vertaald met yandex.ru. (Al een hele poos geleden)

1 like

Hier mijn enige exemplaar

Ik vraag me af wat voor uurwerk erin zit

Staat S1686 en is dan een AS1686, om het logisch te houden :joy:
Geinig ding. Zat in een lotje horloge gereedschappen als bonus

5 likes