Als je er bang voor bent wil ik er graag voortaan voor je op passen. Een nieuw plexi zet ik er dan ook wel op.
Ah nee, niet bang voor hoor maar je mag me wel het plexi glaasje bezorgen
Dat is overduidelijk, buis zit rechts.
Dan zal er geen radiumverf naar buiten kunnen en is er geen gevaar. Mooie JLC! Veel merken, ook topmerken, gebruikten radiumverf.
Bizar, aangezien ik hem had open geschroefd om even te spieken.
Dan zal de gevoeligheid hoger zijn aan de rechterzijde vermoed ik.
Ik zal morgen nog eens een extra controle uitvoeren voor de zekerheid.
Het is hoofdzakelijk de printplaat met elektronica die deels de laag energetische gamma straling tegen houdt. Je zult ook merken dat het dosistempo aan de achterzijde van het horloge lager is dan door het glas, het metalen deksel schermt ook al deels straling af.
Ik leen even een foto van @MartijnV waarbij je duidelijk kunt zien dat je het gevoeligst meet aan de zijkant en dan boven de printplaat uit zodat er enkel plastic tussen de GM telbuis en het horloge zit.
Nou nee. De enige juiste weg is hier in het blauw zetten voor een peulschil of niks.
Als je het laat ophalen wordt het vernietigd - doodzonde en HF onwaardig. Er zijn hopen mensen die ze met plezier overnemen, die de kennis en het materiaal hebben om ze te onderhouden, of ze zelfs gewoon in de staat waarin ze zich bevinden zouden etaleren en/of dragen. De boom in met ANVS, FANC, BMU en konsoorten dus. Tenzij je een doos afgedankte radiumwijzers liggen hebt ofzo.
Wat trouwens de vraag oproept - @Jur, sorry voor het taggen, maar worden “gratis” posts in het blauw genegeerd voor die beruchte 24-per-jaar limiet?
Dat is ook een optie waarbij het in mijn ogen een goed idee zou zijn om de aanwezigheid van radiumverf in het horloge te vermelden. Ik heb nu al een paar keer een PB gekregen van een HF lid die niet wist van de radiumverf en vroeg of ik het horloge gratis wilde hebben zodat het veilig terecht komt.
Dat is wel wat kort door de bocht.
Klopt, helaas zijn er ook genoeg die alle veiligheid regels m.b.t. het onderhoud van radiumverf wijzers en wijzerplaten volledig aan hun laars lappen. Ik heb al wat huiveringwekkende dingen gelezen op het HF over horloge beurzen waar bakken vol open wijzerplaten met radiumverf liggen en leden die dat kopen. Of wat dacht je van erkende horlogemakers opleidingen waar de cursisten een radiumverf wijzerplaat gewoon zonder glas en zonder bescherming op de tafel mochten leggen…
Niet alle troep is het bewaren waard. Waarom zou je elk willekeurig radiumhoudend horloge in afgeleefde staat bewaren voor het nageslacht met het risico dat het ooit bij een onwetend iemand belandt die ermee gaat zitten prutsen? Er mag van mij best een hoop van die troep de bunkers in.
Ja, dat zou zeker handig zijn.
Zeker… En dan kan je maar hopen dat ze zich bewust zijn van de gevaren. Als dat zo is, nja, move along. Er zijn nog altijd massas rokers ook.
Tuurlijk. Maar dat kan dan wel per geval bekeken worden, en niet als algemene regel alles wegkeilen. Desnoods het binnenwerk houden en de rest weg.
Inderdaad, maar ook daar zou je best een beetje kritisch in mogen zijn. Is het de moeite waard om een binnenwerk van radiumresten en vervalproducten te ontdoen? Voor een willekeurig zeer gangbaar uurwerk lijkt me dat niet altijd de moeite.
Je ziet soms oude donoruurwerken aangeboden zonder wijzerplaat en wijzers. Ik skip die meestal, zit dat uurwerk niet ramvol met resten radium en vervalproducten? Om zo’n uurwerk een beetje veilig te kunnen gebruiken moet het op z’n minst gespoeld worden, ben er vrij zeker van dat dat vrijwel nooit gebeurt. Ik koop er liever een waar de wijzerplaat en wijzers nog op zitten, zodat ik kan zien dat er geen radium op heeft gezeten.
Overigens zou het fijn zijn als je makkelijker van je radioactieve zooi af zou kunnen komen (al snap ik dat dat om veiligheidsredenen niet te makkelijk mag zijn). Om nou voor elk horloge dat je wilt afvoeren de ANVS te laten komen vind ik behoorlijk inefficiënt. Nog los van het feit dat je na een x-aantal keer die gasten uitnodigen vast wel op een of ander “lijstje” belandt.
De makkelijkste manier om er vanaf te komen is helaas inderdaad gratis in het blauwe te gooien of voor een Eurocent op ebay te knallen. Dat is wat ik dan meestal toch maar doe, terwijl ik dat eigenlijk niet wenselijk vind.
Dat is het ook maar gezien het besmettingsgevaar en de halveringstijd van 1600 jaar is het absoluut nodig dat het afval enkel bij de COVRA terecht komt en nergens anders.
Die kans zit erin, het zijn opsporing ambtenaren.
Zeker, helemaal met je eens. Maar het zou dan beter zijn een stapel van die horloges te verzamelen en ze dan 1x te laten komen in plaats van elke keer weer.
Wil jij niet verzamelstation zijn voor af te voeren horloges?
Ik zou overigens voor de eer bedanken, ik hoef ook geen stapel van die troep in huis. Nog los van dat “op een lijstje belanden” effect.
Ik vraag me bij elk horloge met radium ook altijd af hoeveel er aan de buitenkant zit. Is er niet een knutselaar mee bezig geweest die met z’n vingers aan de wijzerplaat heeft gezeten en vervolgens met diezelfde vingers de kast weer dichtgemaakt en het bandje erop gezet heeft?
Maar ik ben nogal een neuroot met zulke dingen
Na een paar jaar station zijn… “Coole kerstverlichting heeft die gast, heel z’n huis gloeit”.
Nee ik bedank voor de eer!
Heb al 2 horloges aangeboden gekregen.
De kans is klein maar aanwezig. Je hoeft maar heel weinig Ra-226 binnen te krijgen voor een flinke inwendige besmetting. Ik heb het eerder in dit topic al eens voorgerekend. Grofweg 1/100 ste deel van de totale hoeveelheid verf van 1 horloge inslikken geeft al een flinke dosis.
Maatwerk! In overleg komen we er altijd wel uit
Dat is een enge gedachte, ben ik blij dat de gene die ik (liever niet) heb eruit ziet alsof ie al in tijden niet open is geweest, ANVS of BMU gaat hem ophalen bij me. ANVS is bijzonder prettig in contact! Absoluut niet een of andere nucleaire politie.
Ah, dat is goed om te horen! De insteek is ook om de burger te beschermen en de spullen deskundig af te voeren.
Laat hier even weten hoe het gegaan is als ze geweest zijn; ben wel heel benieuwd hoe dat in z’n werk gaat.
Als ze zijn geweest, welke dan ook haha zal ik hier uitgebreid rapport brengen!
ANVS is nogmaals tip top en behulpzaam, BMU heeft nog geen contact gelegd.