Onderdelen voorziening is ook heel belangrijk om andere verzamelwaardige oude horloges in stand te houden!
Stuur ze dan maar direct naar mij i.p.v. dat ze vernietigd worden. Ik ben al zo vaak gered met een onaanzienlijk donorhorloge van ebay.
Eens, al hoeft ook niet elke fhf 96 van de ondergang gered. Maar zeldzame uurwerken moeten zeker bewaard. Ik heb zelf bijvoorbeeld deze radium rakker liggen; wijzerplaat is te ver heen en de kast krom en versleten dus dit horloge is het bewaren niet waard. Er zit alleen een Tissot 28.5R-621 in en onderdelen daarvan zijn schaars. Dus eigenlijk wil ik hem slopen om het uurwerk te redden. Maar of ik er zelf zin in heb weet ik niet dus misschien verkoop ik hem wel weer als geheel; mag een ander het doen
Heren, misschien is deze info wel een prikkertje waard? Of een vast plaatsje in FAQ? Wat denken jullie?
Zeker, alleen weet ik niet hoe dat werkt…
Deze kunstenares heeft op Rikketik alle antieke radium wijzers opgekocht en er een kunstwerk van gemaakt……
Yep, inmiddels hangt het originele kunstwerk bij de COVRA waar ze radioactief afval verwerken en een replica in een kunstgalerij.
Eerlijk is eerlijk, mooi is het wel! Alleen met het maken heeft ze zelf een flink risico genomen.
En we zullen het maar niet over de oliedomme handelaren op Rikketik hebben…
Wel grappig dat die radium nog iets doet… zou verwachten dat de fluorescerende verf allang naar zn grootje is.
Denk dat het NOS wijzers zijn. Altijd in het donker bewaard.
Volgens mij was t idee dat het fluorescerend materiaal beschadigt door de radium.
Blijkbaar is dat niet helemaal waar dus. Of het hangt af van hoeveel radium er in de verf verwerkt zit. Tritium lume wordt vaak slecht en donker door vocht, wellicht speelt dat bij Rudium lume ook wel een belangrijke rol.
Mja. Kan me ook voorstellen dat t kan variëren door gebruikte materialen in de verf, of omstandigheden.
De gebruikte wijzers zien er niet perse nos uit. Op die donker foto doen ze t ook niet allemaal.
Zou wel grappig zijn als t merendeel tritium of luminova zou zijn
Zat me ook al af te vragen of het wel allemaal radium is
Overigens hoeft het ook maar een heel klein beetje licht meer te geven om zo’n foto te maken. Gewoon sluitertijd omhoog, de rest is toch donker.
De ANVS heeft het echt niet voor niets in beslag genomen
De kunstenares kon de straling meten met haar GM teller, dat lukt met Tritium echt niet.
Ongetwijfeld is dit een hele bak radium, maar dat wil niet zeggen dat er niet hier en daar een tritium wijzertje tussendoor geglipt kan zijn.
Of zou ze elk wijzertje afzonderlijk gemeten hebben
Toch ook even een vraag hier. Heb deze alarmklok zien liggen in een vintage winkel. Er zit geen glas meer op. Omdat ik daar verbaasd over was raakte ik de wijzerplaat aan. Dom, meteen daarna realiseerde ik me dat dit waarschijnlijk radium is.
Weet dat je om het zeker te weten een geigerteller nodig hebt (heb ik zelf niet). Denken jullie ook dat het radium is? Dan moet ik die winkel gaan waarschuwen. En @fdpg1963, kan ik zelf nog dingen doen? Heb uiteraard m’n handen gewassen erna.
Goed dat je het je meteen realiseerde! Als je je handen goed gewassen hebt is er niks aan de hand.
Echt belangrijk dat je de winkel waarschuwt! Linke soep dit, vrijwel zeker radiumverf.
Ik heb zelf een geigenteller van Ali besteld omdat ik dacht radium platen te hebben. Hij slaat echter bij geen van mn projectjes uit, dus twijfel nu aan de werking van het apparaat zelf . Ik heb deze, volgens mij zag ik hem hier eerder voorbij komen: 20.7€ 24% OFF|Geigerzähler Kern Strahlung Detektor X ray γ ray β ray Detector Echt zeit Bedeuten Kumulative dosis Modi Radioaktive Tester| | - AliExpress
Heeft iemand deze ook en kan bevestigen dat het werkt?
En lijkt een van deze 2 radium voor jullie op het zicht?
Geeft hij überhaupt een microsievert waarde? Er is namelijk altijd sprake van achtergrondstraling. Bij mij iets van 0,10 (en bij de betonnen muur 0,14). Zo nee, dan zou ik het niet vertrouwen.
Eerste lijkt ooit opnieuw lume gekregen te hebben. Bij radium zou ik bij een oranje wijzerplaat iets van een burn verwachten. Tweede lijken mij de stippen wel radium. Wijzers zijn leeg?
Zou een check doen bij iemand die ook een geigerteller heeft. Welke regio zit je?
wijzerplaat van de tweede (lichte plaat) lijkt mij opnieuw opgemaakt. Als dat na 1960 is gedaan is er een grote kans dat het geen radium meer is.
Welke regio zit je? Misschien kan ik helpen.