Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

Loop een rondje door je huis en zorg dat ie op radioaktiviteit staat en niet op elekktromagnetische straling.
De meter moet in de juiste stand doorlopend de achtergrondstraling weergeven, ergens tussen de 0,1 en 0,16 uSv

1 like

Kijk, mijn dank is groot! Ik heb apparaat nog eens goed uitgezocht en de buis blijkt aan de linkerkant te zitten. Wanneer ik de linkerkant op het tweede horloge (met de stippen plaats) slaat hij uit. Niet ver (denk ik), naar 0.50 usv/h. Er zit ook een kleine barst linksboven in het glas. Kan zo’n dosering kwaad? Ik ga hem in ieder geval niet meer uiot elkaar halen, maar wat moet ik hier verder mee doen?

Bij de oranje gebeurt er niets, dus ik denk dat die okay is dan. daar blijft hij inderdaad tussen de 0,1 en 0,16/0,18 hangen.

2 likes

Bij wat langer laten liggen slaat hij uit richting 0.8 en begint het apparaat te piepen, dus ik denk dat ik hem weg ga doen :joy:

niet nodig, dit is erg laag

4 likes

Siri, what is “overreacting” :yum:

4 likes

Ik zal hier mogelijk wel commentaar op krijgen…, maar laten we aub niet te paniekerig doen over dergelijke stralingsniveaus. We stappen toch ook in een vliegtuig (google…)? Zolang je het horloge niet openmaakt is er niets aan de hand. Maak je hem wel open, neem dan maatregelen (denk bijv aan afzuiging) en werk netjes en schoon. Ga bijvoorbeeld de wijzerplaat en wijzers niet met een pufferje schoonblazen of aflikken. Gebruik gewoon je gezonde verstand. Radium wordt pas een issue wanneer het in je lijf zit (bijvoorbeeld na opname via de mond…).

3 likes

Geigerteller :wink: Voluit Geiger-Müller teller.

Ja dat maakt een behoorlijk verschil bij de relatief laag energetische gamma straling uit het horloge.

Lekker dragen, geen dosistempo om je bepaald zorgen te maken. Heb heel wat ergere gevallen gezien hier op het HF. Maar niet openen of servicen!

Welnee! Ik heb er hier voorbij zien komen die over de 50 uSv/h gingen :grin:

4 likes

Dat dus, in een vliegtuig op 10 km hoogte zit je al op 3 a 4 uSv/h.

Een flink issue inderdaad, inhalatie geeft nog een 10x hogere totale besmetting dan bij ingestie dus vlak dat ook niet uit.

2 likes

Even een voorbeeldje wat het voor verschil maakt of het uurwerk in of uit de kast is.

Los uurwerk met 100% verdachte nummers:

Meet ik zoals verwacht radioactiviteit met mijn metertje. Die zou flink hoger geweest zijn als er nog radium wijzers op had gezeten.

Zit het dan in de kast, dan zit het rond de “piepwaarde” van mijn meter.

Meet je dan aan de achterkant, no worries at all.

6 likes

Leerzaam! Dankjewel!
Wat een klein metertje! Lijkt wel een thermometer? Dan heeft ie nog wel koorts!

1 like

Ja, is net iets groter dan de Russische geigermuller buis die er in zit. Leek me handig formaat voor in de tas. :rofl:

3 likes

Ja dan kan die mee naar de Rikketik bijvoorbeeld :+1:

2 likes

Hé wat leuk, je doktersuurwerkje is binnen, gaat hij/zij lopen?

2 likes

Dit dosis tempo is niet het grootste gevaar. Dat is een inwendige besmetting met radium en dat is alfa straling wat jouw meter onmogelijk kan meten. De alfas komen niet ver en al helemaal niet door de behuizing van je meter. (Zelfs niet door 1 vel papier.
Je meet hier enkel gamma straling. De horloge kast houdt inderdaad een deel van de gamma straling tegen. Zelfs van 3,16 uSv/h hoef je niet wakker te liggen tijdens het dragen van een horloge.

1 like

I know. Nog net te zien op de eerste foto… een stukje handschoen. Fp3 op mijn snoet. En buiten uit de wind. Met rodico wijzerplaat afgedept en toen veilig de kast in. Niet aan gelikt. :sweat_smile:

Klopt. Metertje heeft wel gaatjes op meetpositie.

3 likes

Ja maar alfas komen ook niet door het glas van de GM buis. Voor dit type straling heb je een speciale detector nodig.

Zwanger

1 like

Radium is grotendeels in alfa straler, wat zou inhouden dat de alfa straling niet door je horlogeglas of kast heen zou komen. Het gevaar is met name als de wijzerplaat (met radium erop) uit de kast is of wanneer je direct met radium zou werken. Of zie ik dat verkeerd?

Nee dat zie je goed. Ra-226 is een alfa straler, enkel zeer gevaarlijk bij inwendige besmetting. De alfas komen niet door het glas. De gammastraling die je meet komt van de diverse dochter nucliden.

Het werken met de radiumverf zelf is dus zeer risicovol. Het dragen van een horloge dat intact is brengt algemeen geen gevaar met zich mee, tenzij er heel veel verf op zit.

Uranium glas, Hoe denken de experts daarover?

2 likes