Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

Radium is een botzoeker dus praktisch gezien een verhoogde kans op botkanker op de langere termijn. Al vroeg aangetoond bij de Radiumgirls welke gaten in hun kaken hadden zo bleek na sectie.

4 likes

Pm-147 is veel minder gevaarlijk dan Ra-226 omdat de energie van de uitgezonden deeltjes laag is. Hecht zich wel aan bot zo las ik. Maar je moet er veel van binnen krijgen om gevaarlijk te zijn, zoiets als Tritium.

Maar het grote geluk is dat de halveringstijd van Pm-147 maar 2,6 jaar is en daarom is het meeste al vervallen.

6 likes

Klopt, op een enkel exemplaar na. Ik heb er op het HF voorbij zien komen met een dosistempo van enkele tientallen uSv/uur en dat is wel veel.

3 likes

Zoals de stralingskundige bij mij op het werk zei: Niet teveel met je hand in je broek lopen, dan komt het wel goed.
achterzijde van horloge is metaal, daar komt een alfa straler sowieso niet/nauwelijks doorheen. Dus je pols is sowieso veilig.

4 likes

Haha ja, dat is een goed advies. En niet vlak voor je ogen houden om te kijken of je nog lume ziet. Alfa straling komt niet eens door papier of je opperhuid, laat staan door (plexi)glas of metaal.
Er komt ook (laagenergetische) gammastraling naar buiten maar zolang dit niet boven een paar uSv/uur uitkomt…

5 likes

Voor je gemoedsrust open je blijkbaar sommige topics maar beter niet.
Nu ja stel geen vragen waar je het antwoord niet van wil weten . Ignorance is bliss :speak_no_evil: :hear_no_evil: :see_no_evil:
Iedereen toch bedankt voor zijn bijdrage.

4 likes

Ik vind het heel goed dat je dit topic geopend hebt. Radium-226 is een gevaarlijk radio-isotoop bij inwendige besmettingen.
Voor je gemoedsrust:

Voor het geld hoef je het niet te laten…

9 likes

Is dan ook besteld zonet . Dank voor de info.

1 like

Zit daar ook een goede gebruiks instructie bij Folkert? Best wel belangrijk voorzichtig te zijn inderdaad.

Ik zou eerst controleren of de detector wel alpha straling registreert. Radium is (in hoofdzaak) een alpha emittor en detectors gebaseerd op een Geiger Muller buis kunnen dit type straling niet (of bijna niet) detecteren. Alpha straling is de kern van een helium atoom en zoals eerder al is opgemerkt worden deze (relatief enorm grote) deeltjes zelfs door een papiertje of huid al tegengehouden. Vaak zie je bij deze detectors dat de buis in een plastic kastje zit. Dat laat geen alpha deeltjes door. Bij mijn weten zijn er geen goedkope detectors voor alpha straling.

Tip: ga met je horloge naar een oud-ijzerhandel in de buurt. Die hebben allemaal een ‘dure’ detector en voor een biertje (of kratje) houden ze die wel even voor je horloge.

3 likes

Ik koop meestal bij bol. Ik zag dat de nucleaire meters daar vanaf ca 100 euro waren. Ik overweeg al langer mijn 3 echt oude horloges eens door iemand te laten testen. Maak ze in ieder geval niet open. En draag ze eigelijk nooit. :blush:

1 like

Beste Henk,

Radium-226 is een alfa en indirect een gamma straler via de vele dochter nucliden die ontstaan. De GM buis is prima in staat deze gamma’s te meten door alle plastic heen. Goedkope alfa detectors zijn zelf te bouwen maar niet kant en klaar te koop. Maar dat is ook niet nodig in dit geval omdat de alfa’s nooit het horloge uit komen tenzij het glas gebroken is. En dan nog hebben ze in lucht een reikwijdte van hooguit 1 of 2 cm.
De GM tellers van Ali of Amazon of Bol.com zijn prima geschikt, alleen betaal je bij Bol.com veel te veel. Het dosistempo dat ze aangeven kan wel tot 20% afwijken van de werkelijke waarde maar dat doet er niet toe. Je hebt wel of geen radium, dat is de vraag. En je wilt grofweg weten hoeveel.

Om het wat duidelijker te maken heb ik even een horloge met radium wijzers dat ik op werk voor demonstraties heb, op een LaBr3(Ce) scintillatie gamma detector gelegd zodat je kunt zien hoeveel gamma’s er uitgezonden worden met welke energieën in keV. Het zijn er aardig wat en de energieën lopen op tot ruim 600 keV waar de GM teller geen enkele moeite mee heeft.

Die dure detector bij de oud ijzer handel heb je niet nodig. En de GM teller kost bij Ali niet meer dan 40 euro.

11 likes

Meestal zet je de GM teller aan en gaat ie meten Jan. Hij zal een dosistempo aangeven in uSv/u (micro Sievert per uur). Achtergrond in Nederland is ca. 0,1 a 0,2 en een radium horloge zal al snel een dosistempo geven van 2 tot 4 uSv/uur dus dat is heel makkelijk te detecteren.
Jaarlimiet voor burgerbevolking (niet radiologisch werker) ligt op 1000 uSv dus reken maar uit hoeveel uur je 'm wettelijk mag dragen. Of dat verstandig is…

5 likes

Bij mijn weten is een GM buis niet zo geschikt om uSV per uur te meten, deze is namelijk niet lineair.
Daarvoor is een proportionele teller nodig.

2 likes

Dat is erg belangrijk. Want radium-226 is zoals gezegd een alfa straler welke bij inwendige besmetting erg gevaarlijk is. Het is een botzoeker die graag in je kaak huist omdat dat bot aan regelmatig slijtage onderhevig is door het eten kauwen. Het dagelijkse bot herstel lust dan graag radium. daarom hadden de radiumgirls ook gaten in hun onderkaak.

En de bedenker van Radithor dhr. Eben Byers is zijn hele kaak kwijt geraakt! Door het drinken van veel radium water, hij dacht er gezond van te worden…

Zo zag hij er eerst uit:
Eben Byers

En zo na het langdurig drinken van radium water:
Eben Byers zonder kaak

15 likes

Theoretisch heb je helemaal gelijk maar ze hebben daar de nodige trucendozen voor…
Zie dit artikel.

1 like

Bedankt voor je uitleg, interessant. Ik zal eens wat nader onderzoek doen waar die gammastraling dan vandaan komt (opgewekt wordt). Je meet met zo’n el cheapo detector dus niet alpha straling maar de afgeleide gamma. Dat was me nu duidelijk. Ik heb een redelijke pure alpha bron in vorm van Polonium 210 en m’n simpele detector slaat idd totaal niet uit daar mee. Maar nogmaals dank voor de uitleg, snap nu waarom je radium kunt meten door het horlogeglas heen.

1 like

Ca 5000 uur/jaar? :thinking:

Ik draag de chrono ca 3 a 4 dagen/ jaar. De andere 2 oldies helemaal niet. Zal toch wel voorzichtig zijn. Ook maar even uit de horloge doos weghalen en appart.

1 like

500 per jaar :grin: er vanuitgaande dat het dosistempo 2 uSv/uur is. Maar dat kan flink hoger zijn zoals je in mijn demo video ziet…

2 likes

De praktijk met de Pudibel nr 950 te koop bij Ali en Amazon. Geleend van een collega en even getest op ons lab met een mooi horloge met radiumverf op de wijzers.

7 likes