Je meet feitelijk gamma’s van Rn-222 (Radon gas tenzij het horloge lekt en het ontsnapt) en van Bi-214, Po-214 en Pb-210. Je ziet ze ook duidelijk in het gamma spectrum hierboven. Nu denk je misschien: die hebben toch korte halveringstijden? Klopt maar omdat de moeder (Ra-226) een lange halveringstijd heeft blijven ze steeds gevormd worden. Maar liefst 8 radioactieve dochters! Uiteindelijk wordt het allemaal stabiel lood maar dan zijn wij er allang niet meer…
Klopt, Po-210 vervalt rechtstreeks naar stabiel Pb-206 via alfa verval met nauwelijks gamma’s en dus is het enkel met een echte alfa detector meetbaar. Zie Polonium-210 - Wikipedia
Hierboven in de Ra-226 reeks zie je Po-210 als laatste instabiel nuclide in de reeks.
Nou jij bent ook geweldig! Hier had ik nog nooit van gehoord! Maar ze zijn inderdaad verkocht, Record Anti Static cleaners met Po-210. Ongelooflijk weer… lekker spul:
Kan bevestigen dat hij reageert, geen verrassing bij welke horloges dat was
het doosje waar ik die horloges (al enkele jaren) in heb bewaard, sloeg niet uit
Eerste wat ik ga doen als ik thuis ben is een GM metertje aanschaffen. Wil niet door mijn geknutsel met horloges perongeluk met radium liggen aanklooien. Beter het zekere voor het onzekere nemen en altijd even meten.
rest me wel de vraag, is er volgens jou überhaupt een veilige manier om hier als horlogemaker aan te werken @fdpg1963 ? Ik zit namelijk op de cursus om er mijn hobby van te maken en hopelijk zelfs partime baan. Maar dat gaan we wel zien.
Ik ken genoeg horlogemakers die het doen, maar als ik alles zo lees denk ik dat ik het maar laat. Zou het wel zonden vinden daar ik me voornamelijk met vintage bezig wil houden… maar met mijn adhd en toch enige onoplettendheid is dit voor mij een no-go lijk me.
Ik raad het, als radiologisch werker, ten zeerste af. Service afdelingen van grote fabrikanten hebben goed geventileerde en gecontroleerde werkplekken. Op ons werk gebruiken we soms alfa’s voor toekomstige radiotherapie en dat is aan zeer strenge regels gebonden inclusief dure flowkasten om in te werken.En uiteraard op een speciaal lab en getraind personeel.
Dan laat ik dat werk wel over aan de mensen die er de discipline, reinheid en goed materiaal zoals bijv. Flowkasten voor hebben om de veiligheid te waarborgen .
Beter nu het advies van een professional volgen dan later friet kunnen eten zonder je mond open te doen …
Pas op he, je praat hier wel met een tevreden roker
Wat ik wel leuk vind is dat er een off topic is over bananen. Zullen we die mensen vertellen dat er ook in bananen Polonium zit? Misschien beter van niet.