Show hier je radioactieve ☢ rakkers!

Geldkist sluit niet helemaal luchtdicht maar het ding gaat idd alleen buiten open.

1 like

Die van mij gekocht via eBay, kwam uit Engeland of VS, weet ik niet meer. Zó blij dat ik er nooit wat mee gedaan heb.
Dit soort spul werd gewoon uitgereikt in WOII, ongelooflijk… (Voortschrijdend inzicht en zo)

1 like

Dat is op zich niet verkeerd, dan kan eventueel vrijkomend Radon gas steeds weg zodat je geen grote concentratie krijgt. Advies van buiten openen blijft gewoon.

Radon gas is overal in huizen uit bouwmaterialen maar omdat we continue ventileren blijven de concentraties laag. In kruipruimte onder huis is het al hoger. Alleen gevaarlijk op lange termijn voor mensen die daar dagelijks werken zoals bij isolatie bedrijven b.v.

1 like

Leuk tintje wel die wijzers (latere aanpassing?), maar na de voorgaande bijdragen word ik nu ook een beetje voorzichtiger… :roll_eyes:

6 likes

Verstandig, radium-226 is een gevaarlijk radio isotoop. En het opsporen ervan niet moeilijk met een GM teller van een paar tientjes tegenwoordig op AliExpress. Al zullen ze dan wellicht niet super nauwkeurig het dosistempo meten: het verschil tussen eventueel aanwezig radium en de achtergrond straling is overduidelijk meetbaar.

1 like

Misschien wel leuk, de al eerder getoonde Geiger teller, waardoor ik een ww2 zakhorloge nu in twee metalen kistjes heb opgeborgen. Er zit een Chinese “J321 beta gamma” buis in. (Blijkbaar vergelijkbaar met een “M4011” buis)
En een ARM microchip voor de aansturing.
https://eu.mouser.com/ProductDetail/STMicroelectronics/STM32F103R8T6?qs=bhCVus9SdFuS78NBFky2vQ%3D%3D

7 likes

Leuk om te zien! GM buis, hoogspanning voeding via SMD onderdelen en een ARM chip. Oude en nieuwe technieken door elkaar en het werkt!

Weet je ook meteen aan welke kant van het kastje het gevoeligst meet.

2 likes

Leuk hè, ik zal later mijn Bella Geiger teller eens open schroeven. Ik heb de ingewikkelde versie met tijd en alarm. Gebruiksaanwijzing vertaald met yandex.ru. (Al een hele poos geleden)

1 like

Hier mijn enige exemplaar

Ik vraag me af wat voor uurwerk erin zit

Staat S1686 en is dan een AS1686, om het logisch te houden :joy:
Geinig ding. Zat in een lotje horloge gereedschappen als bonus

5 likes

1947, nog nooit gemeten maar ben wel benieuwd…

12 likes

Wow da’s een bijzondere L :ok_hand:

1 like

Ik vond nog foto’s van mijn Sovjet Geiger teller.

7 likes

Leuke Sovjet Geiger-Müller teller! :radioactive::slightly_smiling_face:

1 like

Ik vermoed een flinke lading radiumverf, kijkend naar de cijfers…

Dankjewel, Russische gebruiksaanwijzing heb ik met de Yandex vertaler in het Engels vertaald, (Al een hele poos geleden) dus ik kan de tijd en het alarm nu ook instellen.

1 like

Ik heb het hele topic met veel interesse gelezen.
En ook wel geschrokken van het gevaar.
Zou het op de Rikketik-beurs veilig genoeg zijn om daar een ochtend rond te neuzen?

Hier mijn radioactieve rakker. Ik ga bij Ali ook maar een meter bestellen.

4 likes

zou zomaar zonder meetbare radioactiviteit kunnen zijn. volgens mij is deze gerelumed. zal van het jaar afhangen waarin dit gedaan is.

3 likes

Zolang je horloges met radium maar niet open maakt en het glas niet beschadigd is kan het niet veel kwaad. Op een beurs loop je sowieso al op afstand langs de horloges en het dosistempo neemt kwadratisch af met de afstand dus feitelijk is er bijna niets meer te meten op b.v. 1 meter afstand.

Als een standhouder tientallen van zulke horloges heeft liggen en hij zit er constant vlak naast is het een ander verhaal…

Je jaar limiet op je pols is 50000 uSv dus als je horloge aan de achterzijde 10 uSv per uur straalt kun je 'm theoretisch 5000 uur per jaar dragen. Maar de wet zegt ook dat je de grenzen niet moedwillig op moet zoeken en de dosis zo laag mogelijk moet houden.

Kortom, draag je horloge gewoon maar ga er absoluut niet aan sleutelen en zorg dat het glas niet beschadigd raakt. Houd het horloge opgeborgen op een plek waar b.v. geen kinderen bij kunnen.

Een inwendige besmetting met radium-226 is echt gevaarlijk!

4 likes

Tenzij je horloges koopt op basis van de smaak van de dial - ja.

6 likes

Er zijn op de Rikketik wel bakken waar ik liever niet met m’n neus boven ga hangen. Niet iedereen is even secuur, soms zie je een graaibak met sloophorloges waar ook van alles zonder glas in ligt, ook met radium. Daar loop ik lekker even met een boog omheen :grimacing:

3 likes