Ik kom toevallig uit Brabant waar zou ik langs kunnen komen.
Is de schade sorry ik bedoel ‘patina’ aan de wijzerplaat het gevolg van straling?
Durf het niet te zeggen maar dat is wel een van de redenen dat ik het horloge niet open maak.
Ja, veel minder schadelijk dan radium-226. Halveringstijd is ca. 12 jaar dus de meeste tritium vintage horloges zijn niet erg radioactief meer. De laag energetische beta straling is veel minder schadelijk en tritium is een waterstof isotoop dat veel minder door het lichaam opgenomen wordt en er ook makkelijk weer uit gaat.
Tritium is niet meetbaar met een GM teller.
Klopt helemaal, sorry. Eind jaren 60 pas daarom overal een metertje bijhouden
Heb hem meteen besteld
Dank jullie wel voor het advies
Verstandig! Ben benieuwd. Achtergrond niveau ioniserende straling is ca. 0,1 uSv/h maar als het horloge radiumverf bevat zul je dat snel opmerken. Wel altijd even zoeken waar de GM buis in het apparaat zit dus het horloge met het glas op meerdere plaatsen tegen de meter houden.
Overigens kun je, als het niet beschadigd is, dit horloge gewoon dragen. Radiumverf is enkel heel gevaarlijk bij inname of inhalatie. (Tenzij er erg veel radiumverf gebruikt is maar daar ziet het er niet naar uit).
Ga ik doen als ik meer weet zal ik het hier laten weten.
Kijk dat zorgt al voor opluchting
Zojuist is de geigerteller binnen gekomen en als ik hem goed heb gebruikt zit er geen radium in het horloge.
De GM telbuis zit aan de zijkant inderdaad maar ik weet niet welke. Test ook even met het horloge aan de andere zijde.
In onderstaande post zie je het binnenwerk van jouw teller, de GM buis is duidelijk zichtbaar.
Als ie niet boven de 0,1 uSv/h uitkomt zit er inderdaad geen radiumverf in.
Zonet bijde kanten gekeken en komt niet boven de 000.07 uit. Super bedankt voor het advies veel van geleerd en weer een beetje opgelucht.
Graag gedaan!
Ik test voor de zekerheid altijd eerst even op een horloge dat zeker radium bevat. Dan weet ik daarna bij minimale uitslag dat het niet aan de calibratie van de geigerteller ligt.
Ik ook maar niet toevallig… Wel ook toevallig dat ik ook Seb( astiaan) heet. Je bent van harte welkom in Breda…
Ik lees dat je al uitsluitsel hebt over Radium. Voor andere dingen ben je ook welkom!
Dankjewel Bas,
Als ik nog andere vragen heb laat ik het zeker weten.