Je kunt gewoon horlogemaker zijn voor alle horloges vanaf de Tritium en Promethium wijzers.
Nee dat is radioactief kalium-40, gelukkig geen polonium.
En weet je wat? Elk menselijk lichaam bevat enkele kBq kalium-40! We zijn zelf dus ook wandelende radioactieve bronnen
En dat is gelukkig ook niet schadelijk in tegenstelling tot alfa stralers zoals Ra-226 en Po-210 in sigaretten welke in je longen cellen doden en lekker in de teer plakken.
Graag gedaan! Zo draag ik ook eens een klein steentje bij aan het HF.
Het is maar wat je klein noemt. Een van de nuttigste en leerrijkste bijdragen sinds lang .
Nee verhoogd in Kalium K-40 isotopen!
In de stralingsbescherming kennen we daarom ook het het begrip “Banana equivalent dose”
Even voor mijn beeldvorming, gloeiden in het verre verleden toen men nog radium toepaste, de oplichtende onderdelen op door agitatie van luminicerend materiaal? Dus zonder er eerst met een lichtbron op te schijnen?
En werkt het na een paar jaar niet meer omdat het luminicerende materiaal is vernietigd door de straling en er uiteindelijk wat donkerbruine/zwarte stipjes overblijven?
Daar de radium praktisch nog net zo hard straalt als 80 jaar geleden, zou je het dan nieuw leven kunnen inblazen door er weer iets als luminova op te smeren?
Dit alles puur theoretisch…
interessante gedachte. ik denk dat je best gelijk kunt hebben.
Precies je hebt goed opgelet in de les.
Ergens eens een topic gelezen op een internationaal forum… of was het uhrforum? Nja… iemand had dit gedaan met moderne lume en het horloge scheen als een zaklamp. Ongekend.
Verstandig? Lijkt me niet
Zou ik toch niet te vaak doen Peter.
Mondkapje tegen straling?
Het gevaar van radium zit niet in de straling. Het stof inademen, dat is andere kak ik heb voor zo’n gevallen ook een (degelijk, afsluitend, filtervoorzien) mondmasker op en volledige handschoenen aan, en een HEPA luchtfilter op max.
Correct. Zodra je het binnen in je lichaam krijgt wordt de alfa straling pas (heel) gevaarlijk.
Mooie uitleg!
Verre van mij te willen bemoeien met de regelsystemen van het forum ivm het verplichte rijtje info in het
blauwe gedeelte ; maar zou het geen goed(en veiligheidsverhogend ) idee zijn het al dan niet radium bevatten van het horloge te vermelden ? Ongeacht of je het op foto kan zien . Verkoopstechnisch een
misschien mindere zet maar wel klantvriendelijk voor verstrooide mispels (als ik).
Ik vind het een prima idee maar ik ga me verder niet met de forum regels bemoeien.
klinkt idd als een goed idee.
Overigens is het vermelden van de aanwezigheid van radium lume voor veel van de kostbare stukken iets wat verkopers sowieso al doen. Het werkt namelijk prijsverhogend als de lume origineel radium is (en dus geen relume).
Dat kan geen verplicht onderdeel van een advertentie zijn omdat niet iedereen over een stralingsmeter beschikt.
@vouwfietser .OK .Correctie, men meldt de mogelijkheid .Hoeft geen uitlezing of schema bij .Meer een vorm van hoffelijkheid zo je wil.
Wat een boeiend draadje dit.
Ik heb nogal wat vintage horloges van vóór 1960, dus daar zal nog wel wat Radium bij te pas komen. Gelukkig liggen ze vrijwel allemaal bijna permanent in dozen in een kast en een aantal achter glas in een vitrine, dus ik ga me er niet al te angstig over voelen. Op een paar kronen na heb ik al mijn tanden en kiezen nog dus het zal mijn tijd wel duren (ben reeds oude knar). Maar alle goede raad en tips om voorzichtig om te gaan met het spul worden wel ter harte genomen. En aan wijzerplaten likken deed ik toch al niet.
Dank voor alle bijdragen tot nu toe.