Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

Hé Lex, heb je al je radium horloges in de :penguin: gestopt?

1 like

Gisteren pré inspectie gedaan op onderdelen en horloges om de radium exemplaren eruit te halen. Tijdens de speurtocht sloeg de dosi meter ineens stevig uit. Uiteindelijk kwam ik dit tegen :sweat_smile:

5 likes

56 microsievert/uur voor tritium?

Dat zou door de halfwaardetijd toch inmiddels veel lager moeten zijn? Of mis ik iets?

Folkert?

3 likes

Dat moet wel een grapje zijn.
De meeste eenvoudige detectoren zijn absoluut ongevoelig voor tritium.
Tritium Beta straling komt namelijk niet eens door een blad papier, laat staan door een venster van een detector.

4 likes

Dat is heel vreemd, zoals @vouwfietser al aangeeft is de energie van de bèta- straling van H-3 (Tritium) zo laag dat het niet door het glas van het buisje komt.

De vraag is dan wat er wel in zit. Een dosistempo van 56 uSv/uur is aardig wat!

Helaas is bepaling van het nuclide alleen in een gamma spectrometer te doen.

Leg het voorlopig even veilig weg.

Groeten,

Folkert

3 likes

Nou dat dus. Lijkt dus ook geen tritium wat daarin zit :smirk: en ik leg het idd veilig weg.
Waar zou je dit kunnen laten testen Folkert?

1 like

Ai, de RTD in Rotterdam kan dat wel maar daar hangt een flink prijskaartje aan. Ziekenhuizen kunnen het ook maar of ze dat zomaar doen…

Ik weet niet in welke regio je woont…

2 likes

Je kunt een inschatting maken, waar komt het vandaan? Als je er een plaatje aluminium tussen houd gaat het dosistempo dan naar beneden?

Ik hoop dat het geen radium-226 is…

1 like

Ga ik eens proberen :+1: ik merk wel dat de straling alleen op korte afstand optreed.

2 likes

Afstand houden is het makkelijkst. Maak het buisje in geen geval open!

1 like

Was ik ook zeker niet van plan :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

wink-eyebrow-raise

6 likes

:joy: :rofl: not

1 like

image

Tritium is uitsluitend te detecteren in een zogenaamde Liquid Scintillation Counter.
Daarbij doe je het radioactief Tritium in een flesje met een speciale vloeistof welke oplicht door de beta- straling deeltjes, wat in feite electronen zijn met extra energie.
Het flesje gaat in een apparaat met een donkere kamer en een gevoelige licht detector. Elk beta deeltje geeft een klein detecteerbaar lichtflitsje.

Geen enkele Geiger-Müller (GM) buis kan dit meten!

4 likes

Daar had ik nog niet op gereageerd: buiten het feit dat Tritium niet meetbaar is met een GM teller heb je helemaal gelijk qua halveringstijd.

Maar met buisjes vol radioactief spul weet je het maar nooit. Er was wel een afspraak met fabrikanten over de maximale hoeveelheid Tritium per horloge maar of dat altijd zo gedaan werd …

Nu is Tritium sowieso alleen gevaarlijk in heel grote hoeveelheden. In tegenstelling tot radiumverf…

2 likes

Hier nog een leuk (informatief) filmpje

5 likes

David Hahn probeerde een kweekreactor te bouwen, hij verbrandde thorium houdende gaskousjes (camping lamp) en gebruikte lithium uit batterijen. Ook een manier om aan splijtstof te komen :grin:

Die was lekker aan het experimenteren! Helaas niet bepaald veilig en dat heeft ie met een vroege dood moeten bekopen.

Misschien had hij eerst even de biografie van Marie Curie-Sklodowska moeten lezen…

3 likes

Ik zal weer eens kijken, volgens mij heb ik een dik met tritium besmeerde duiker die ook wel een uitslag op mijn (nu helaas niet werkende) mini-monitor 900 gaf. Alleen niet zo heftig als deze.

1 like

Beste Martijn,

Met Tritium is het onmogelijk om uitslag te hebben op jouw meter want zoals ik hierboven heb uitgelegd is dat isotoop enkel meetbaar in speciale vloeistof scintillatie teller.
Hou er maar rekening mee dat je met radiumverf te maken hebt als je wat meet op je monitor 900, dat is een gamma counter en Tritium zend uitsluitend zeer laag energetische bèta uit.