Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

Ik kan de foto niet meer vinden, maar mijn mini-monitor had een duidelijke uitslag als ik hem bij deze hield. De Chinese teller niet idd niet veel. Ik heb het onthouden omdat ik er zo verbaasd over was. Het horloge heeft dacht ik tritium gezien de t-swiss-t aanduiding en het (kort) opgloeien na beschijning met een zaklamp.
Ik zeg niet dat ik het met je oneens ben, ik ben niet de deskundige, maar dit is wat ik zag. :slight_smile:

1 like

Mee eens dat de wijzerplaat Tritium aangeeft maar het moet dan toch iets anders zijn…

Deze PDF is ook voor leken wat betreft ioniserende straling goed te lezen. Tritium is hetzelfde als H-3, een radioactief waterstof isotoop. Jouw mini monitor 900 kan enkel gamma straling meten en indirect hoog energetische beta straling. Dat is enkel het geval bij radium-226 (je meet dan gamma straling van dochter isotopen)

h3info_tcm18-235244.pdf (96,7 KB)

Heb het even in een blikje gehouden en de staling gaat er gewoon doorheen :crazy_face:

2 likes

Tja, kweenie :sweat_smile:
Ik kan het helaas niet (meer) checken. Ik heb me al rot gezocht naar die foto, staat tussen duizenden andere foto’s op de telefoon :grin:

Dan is het zeer zeker geen Tritium maar dat wisten we eigenlijk al want dat zou ook niet door het glas komen.

2 likes

Misschien toch nog even een GM teller kopen bij Ali of Amazon…

1 like

Altijd handig blijkt :joy:

1 like

Nóg één?
Ik heb al die Fnirsi, en een Sovjet Bella, en twee van die meters voor in de telefoon. Allemaal reagerend op Radium. Maar niet zo’n mooie kwaliteit als die mini-monitor.

2 likes

Ah ik dacht dat je alleen een mini monitor had met defecte probe.

Nee ik had die enge radium knaller.

(En idd de mini-monitor met de defecte probe)

3 likes

Ja die enge knaller herinner ik me goed van vorige week. Vooral niet in je broekzak dragen :slightly_smiling_face:

1 like

Nee die ligt in een metalen pot in een metalen kist boven op de kast :sweat_smile:

2 likes

Psh psh, eng. Die vet coole dokterloze pseudovasectomieverstrekker bedoel je.

2 likes

@MartijnV als ik goed gevolgd heb moet die wandelende “1” blijvend op pad toch?

als ik naar de lumeplots kijk zou dit horloge best wel eens gerelumed kunnen zijn (met radium?).

2 likes

Denk het niet, want de Chinese meter zou dan moeten reageren.

1 like

@fdpg1963 Heb je video met de pudibel nr 950 meter nog een aantal keer bekeken. Er bleef iets onbestemd knagen tot ik een vorig bericht teruglas waarin je stelde dat 1000 microsievert/uur gangbaar en aanvaardbaar werd geacht door de gezondheidsraad.
Ben eens ruwweg aan het rekenen gegaan op basis van de lezing op je meter .
1000 gedeeld door 12= plus minus 83 .Dit getal(83) omgezet naar een 24 uur per dag=plus minus 3 à 4 dagen dat je dit zou mogen dragen vooraleer je in de gevarenzone zit. Als ik geen denkfout maak is dit nog hallucinanter dan ik al begon te vermoeden.

1 like

Hoi Guy, de limiet is 1000 uSv per jaar (wettelijk). Inderdaad ca. 80 uur bij mijn horloge. Maar hopelijk draag je het niet in bed! Je ogen zijn namelijk kwetsbaarder!

Maar buiten dat is het de bedoeling dat je de jaar dosis zo laag mogelijk houdt.

Overigens is het niet meteen gevaarlijk als je daar overheen gaat want KLM piloten en cabine personeel zit al gauw aan 4000 per jaar maar dat wordt wel bijgehouden a.h.v. vlieguren.

Radiologisch werkers mogen tot 20000 per jaar maar die dragen altijd een dosis meter bij zich en worden jaarlijks getest. (Bloedafname)

Het door mij geteste horloge mag dus wel een aantal uur gedragen worden.

3 likes

De hierboven genoemde limiet van 1000 uSv per jaar is wat er bovenop de (deels natuurlijke) dosis van ca 2800 per jaar komt. Dat is gemiddeld. Hangt af van woonplaats, aantal vlieguren, ziekenhuis bezoeken (radiologisch), tandarts (Röntgen foto) enz.

Duidelijk leesbaar verhaal over achtergrond straling vind je op https://www.rivm.nl/straling-en-radioactiviteit/blootstelling-en-gezondheidsrisico/blootstelling-aan-ioniserende-straling-samengevat#:~:text=In%202021%20heeft%20het%20RIVM,(millisievert)%20per%20jaar%20bedraagt.

2 likes

Volgens mij vergeten jullie reken rekening te houden met weefselweegfactoren. Of zijn die inmiddels afgeschaft? @fdpg1963
In dit topic heb ik e.e.a. lang geleden al eens voorgerekend. Dat geeft een heel andere veiligheidsmarge.
Volgens mij is de weefselweegfactor recent ook nog bijgesteld van 0,05 naar 0,01. Dus mag ik nu wel 5 radium horloges tegelijk dragen.

1 like