Beste Lutz,
Het gaat niet alleen om militaire horloges, ook burger horloges met lichtgevende wijzers van voor 1960 bevatten bijna altijd radium. Ik heb er een aantal doorgemeten en daaruit blijkt dat stralingsbelasting nogal varieert. De waarde schommelt tussen de 0,5 en 5,0 microSievert per uur, aan het glas gemeten. Maar er zijn uitschieters tot 10 en zelfs 33 microSievert per uur.
Maar radioactiviteit en straling is overal om ons heen, zelfs het beton van de muren en ons eigen lichaam bevat radioactieve elementen. De gemiddelde Nederlander ontvangt uit verschillende bronnen ongeveer 2000 microSievert per jaar. Wettelijk is een extra dosis van 1000 microSievert per jaar toegestaan en als veilig te beschouwen.
Bij het dragen van een horloge wordt een deel van de straling door het metaal van het uurwerk en de kast afgeschermd. Dit vermindert de dosis op de pols ongeveer met 50%, maar dat hangt af van de hoeveelheid materiaal en is dus per horloge verschillend. Bovendien is de pols minder stralingsgevoelig als andere weefsels, daarom mag er een weefselweegfactor van 0,05 worden toegepast.
Ik weet niet hoeveel straling jouw horloge geeft, daarom ga ik uit van een realistische waarde van 3 microSievert per uur.
BEREKENING:
Normaal radium horloge:
3 * 0,5 * 0,05 = 0,075 uSv/h
Dus als je het horloge dagelijks draagt en 8 uur per dag slaapt:
365 * 16 * 0,075 = 438 uSv
Dat is dus als veilig te beschouwen.
Nu voor een horloge dat extreem veel radium bevat:
33 * 0,5 * 0,05 = 0.825 uSv/h
Dus als je het horloge dagelijks draagt en 8 uur per dag slaapt:
365 * 16 * 0,825 = 4818 uSv en daarmee overschrijd je de wettelijke grens ongeveer met een factor vijf.
CONCLUSIE:
Meestal is het risico van het dragen van vintage radium horloges te verwaarlozen, maar er zijn uitzonderingen. Voor sommige vintage radium horloges is dagelijks dragen af te raden.
Ik vond het leuk om even te rekenen, en draag zelf bijna dagelijks stralende horloges.
LET OP: deze berekening geldt niet bij het opnemen (=inademen of opeten) van radium!!