Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

Vermoedelijk zo’n celluloid glaasje. Gaat niet zo lekker met radium. Waarvan de hoeveelheid hier van meevalt.

1 like

Het is wel een mooi uurwerk!

3 likes

Hoezo heb je hem nog niet gekocht?

2 likes

Nee, ik ging toch minderen! :innocent:

4 likes

Uhu ja dat ken ik :grimacing:

1 like

Jemig,
das een hele hevige.

1 like

Iets wat ik mij afvraag: een horloge zonder glaasje dat hoogstwaarschijnlijk Radium bevat, heeft het nut om die op te bergen in aluminiumfolie?

Ik vraag dat voor een vriend… :innocent::wink:

2 likes

nee

1 like

Dus een glazen pot of metalen bak wel. Begreep ik.

Waarom aluminiumfolie niet? Ik ben gewoon benieuwd.

het absorbeert te weinig.
glas is veel dikker

1 like

Aluminiumfolie houdt de alfastraling tegen, de gamma waarschijnlijk niet.

Radium is vooral een alfa emitter, en in mindere mate een gamma emitter. Dus vanuit dat perspectief zou het zeker schelen.

Belangrijk om het horloge ook luchtdicht te verpakken, want je hebt ook te maken met de opbouw van radongas.

1 like

Berg dit horloge zeer voorzichtig op in een glazen pot en sluit deze goed af. Doe dit met handschoenen welke je daarna onmiddellijk weggooit. Het is namelijk van groot belang dat geen enkel deeltje radiumverf, hoe klein ook, wordt geïnhaleerd of ingeslikt.

Dat is correct, Ra-226 is helemaal geen gamma emitter maar sommige dochter nucliden zijn dat wel.

Alfa straling komt niet ver in lucht, enkele cm, en is al te stoppen met 1 vel papier en zo ook je opperhuid. Echter: een inwendige besmetting met een alfastraler is zeer gevaarlijk! En Ra-226 al helemaal omdat het een hoge specifieke activiteit heeft (Becquerel per gram), een halveringstijd van 1600 jaar en het, net als calcium, een botzoeker is.

In het glazen potje zal wel een grote hoeveelheid radongas ontstaan maar die alfa’s komen niet door het glas. @Cav mocht je vriend extra advies willen PB mij dan gerust.

2 likes

Bedankt voor de aanvulling op bovenstaande antwoorden.

Het zit veilig opgeborgen. Daarvoor was dit draadje met alle do’s & don’ts erg verhelderend. Ik vroeg me alleen af of aluminiumfolie iets toe zou voegen. Dat had ik nog niet ergens gelezen. Bedankt voor de extra ophelderingen. :+1:t3:

1 like

Dus ook oppassen met openmaken :sweat_smile:

1 like

Als je dat buiten doet of in een goed geventileerde ruimte is er niks aan de hand.
Onze huizen produceren continue radongas uit bouwmaterialen. Vandaar dat de concentratie in kruipruimtes groter is en ventileren van je huis belangrijk, iets wat in deze tijd van extreme isolatie maatregelen nog wel eens wordt vergeten.

2 likes

Ik zou toch eventjes boven de wind blijven.

2 likes