Voor de opkomst van AliExpress waren ze inderdaad duurder. Wat heb je besteld?
Komt wel goed. Voor hobbyisten zoals ons is de precisie niet zo belangrijk - we willen weten of iets gevaarlijk is of niet, we doen geen labo metingen waar het exacte cijfer uitmaakt.
Zolang het toestel alle nodige soorten straling kan detecteren is het nuttig. @fdpg1963 weet wel wat het ding moet kunnen. ![]()
Prima keuze! Telbuis zit bij deze aan één van de twee zijkanten dus altijd aan de juiste zijkant meten (daar waar je de hoogste waarde meet). Achtergrond is altijd 0,1 a 0,2 uSv/h
Die goudkleurige indexen zijn ook waar ik het meest bang voor ben. Het oogt zo onschuldig op die vooroorlogse tankjes o.a., maar het was militair spul, dus met sterke lume waarschijnlijk. Geen gewoon goudkleurige verf…
Ik had inderdaad al gezien dat het lume was. Dat hebben die dikke gevulde cijfers bij die oude beestjes eigenlijk altijd. Zitten er een aantal tussen dit lot, maar deze knettert veruit het hardst.
Die gaat lekker! ![]()
Niet in je broekzak dragen ![]()
Tenzij je
kinderen wil…
Nogal. Die gaat geen servicebeurtje krijgen.
Niet van mijn in elk geval ![]()
Dat is het meest beruchte spul.
Discussie tussen een verzamelaar van Dirty Dozen horloges en een wetenschapper die wat zaken uiteen zet, zoals ze hier ook al zijn voorgeschoteld door @fdpg1963 en dus interessant zijn om te horen als je met vintage horloges bezig bent. De wetenschapper onderscheidt feiten en zet de risico’s op een rij en nuanceert onnodige alarmbellen, zonder de risico’s uit het oog te verliezen.
Gratis vasectomie ![]()
bij de weg, ik heb ook zo’n ali-sievert-o-meter gekoopt.
maar hoe kun je zo’n ding testen als je geen radiumhorloge bezit?
Als je 'm aan zet zal hij 0,1 a 0,2 uSv/h aangeven, achtergrond straling. Testen kan alleen met iets dat echt radioactief is zoals een horloge met radiumverf, een rookmelder uit de jaren 90 met Americium-241 bron of iets met uranium zoals uranium glas of een plateel vaasje met goudkleurige uranium verf.
Haha, nee die stop ik niet in m’n zak ![]()
Bedankt voor de link, 25 minuten lang naar 2 pratende mannen kijken en luisteren is niet echt mijn ding. Ik lees liever.
Ben wel benieuwd wie de “wetenschapper” is.
Kan je wel een link sturen van een filmpje van 2 vrouwen die niet praten,
Je weet niet wat je mist.
Klaarblijkelijk mag hij er weinig over zeggen, maar was hij twee weken na Fukushima ter plaatse ivm zijn rol, maar veel meer info dan dat kregen we niet.
Dank voor het delen.
Die wetenschapper legt het redelijk netjes uit, maar die andere kerel praat BS. Wat een bangmakerij.
@fdpg1963 6000 cpm, hoeveel microsievert is dat ongeveer? AI zegt rond de 33. Klopt dat?