Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

6000 cpm zegt helemaal niets behalve dat je 6000 gammas of betas of een mix hebt. Je weet ook niet wat het tel rendement van de teller is.

uSv/h is het dosis tempo gecorrigeerd voor het soort straling en het rendement van de detector.

AI faalt hier.

2 likes

meestal. :rofl:

Verschillend per apparaat dan wellicht. Klopt toevallig wel (met geen al té overdreven foutmarge) voor de mijne die een courant Ali/Amazon modelletje is. Wellicht haalt die het daar. :upside_down_face:

helder, dank!!

Ja voor het specifieke merk en model teller waar dit kaartje bij hoort.

Ja, het heeft ook niet lang geduurd voor ik doorhad dat dat geen al te zinnige metric was, die cpm. Aangepast in het apparaat en het kaartje ben ik kwijt intussen. Maar de foto staat hier wel nog. :rofl:

In het laatste shot zie je een profi meetapparaat die vanaf een aardige afstand al detecteert. Wat is dat precies?

Moeilijk te zien maar mogelijk een scintillatie detector, die is gevoeliger voor gamma straling dan een GM teller welke juist gevoeliger voor bèta straling is. En laat het horloge nu juist het meest gamma straling uitzenden… (dochter nucliden van Ra-226)

Een GM teller is eigenlijk het minst geschikt voor het meten van de gamma straling van radiumverf maar ze zijn vooral heel goedkoop en dan neem je de mindere gevoeligheid voor lief. Uiteindelijk corrigeert de meter naar uSv/h. Dat corrigeren is niet heel nauwkeurig maar dat is een lang technisch verhaal.

2 likes

Wat betreft de dosis klopt het dat het enorm apparaat afhankelijk is hoeveel counts equivalent zijn met een microsievert.

Maar wat nog veel meer invloed heeft is de isotoop waar het om gaat er is dus helemaal geen vaste link te leggen tussen counts en dosis.

Neem dus elk apparaat dat kant en klare microsieverts aangeeft met een korreltje zout.

2 likes

Deze staat op MP :grimacing:

5 likes

heeft een flinke radium burn zo te zien.

2 likes

Hoeft niet per definitie te betekenen dat hij heel erg radioactief is. Kan misschien ook slechte lak zijn die heel gevoelig is voor straling :thinking:

4 likes

Eens, ik heb flink radioactieve horloges gezien zonder radium burn.

1 like

Nou moe…
Ik wil de straling meten maar dat lukt niet!
Waarom?
Nou ik moest vandaag een botscan in het ziekenhuis ondergaan. Daarvoor spuiten ze een radio-actieve vloeistof in het bloed.
Toen ik mijn metertje aanzette begon die op hol te slaan, zonder horloge in de buurt! Ik ben het zelf!
En niet een beetje ook!

13 likes

Oef, dan zit je zo aan je jaarlijkse dosis; mag je geen radium horloges meer dragen :grimacing: :wink:

5 likes

Waarschijnlijk Tc-99m, halveringstijd 6 uur, zou je moeten kunnen zien afnemen.

5 likes

Evengoed gigantische waarde…? Ik hoop wel dat het snel afneemt, ja😁

2 likes

En anders gooien we je bij Rusland over de schutting.

Zonder gekheid succes met de scan (Uitslag):pray:

6 likes

Nee dit zit al inbegrepen in de 2500 uSv/h dosis die de gemiddelde Nederlander jaarlijks oploopt.

2 likes

Mwa, loopt wel los. Is ook laag energetische straling. Enkel gammastraling van ca. 140 keV wat prima meetbaar is maar nauwelijks schade aanricht. Is niet voor niets zo gekozen voor diagnostiek.

4 likes

Hopelijk niks ernstigs, en dat de uitslag positief voor je mag zijn.

4 likes