Meestal hoop ik op een negatieve uitslag, maar ik snap wat je bedoelt. Op je gezondheid Bas! ![]()
Ik heb mijn tweede horloge in bezit waarop mijn meter iets van een uitslagwaarde geeft als ik hem erbij hou.
Bij beide horloges komen de waardes niet boven de 0.46 uSv/h als ik op het glas meet.
Nu was het plan om de eerste gewoon dicht te laten en als “test” horloge te gebruiken als ik mijn meter wil checken. Deze Pontiac zou ik graag wel openen om te kijken wat er inzit en evt te repareren.
Zijn deze waardes nou zo laag dat dit zou kunnen of is en blijft elke raduim waarde een no-go?
De waardes zijn inderdaad laag genoeg om het horloge altijd te kunnen dragen maar ze komen wel degelijk boven de achtergrond van hooguit 0,2 uSv/h uit en openen is ook in dit geval een no-go.
Overigens: houd het horloge eens met de voorzijde beurteling tegen de ene en andere zijkant van de GM teller aan want de telbuis zit aan een van de zijkanten, alleen weet ik nooit welke. Kijk welke de hoogste uitslag geeft.
Wekkers t/m de jaren 60 met radiumverf heb ik wel gezien in antiekwinkels. Sommigen hadden zelfs bij de 6 de tekst Ra staan.
Er is maar 1 manier die 100% zekerheid geeft en dat is een meting met een dosis tempo meter zoals hierboven al vaker genoemd. Een teller van AliExpress volstaat al. Eigenlijk een onmisbaar apparaat als je horloges en klokken verzamelt uit de jaren 60 of ouder.
Thnxs. Ik zag er verschillende staan in de kringloop zonder glas, maar toen ik je topic las dacht ik das nog gevaarlijk ook.
Dat is echt heel gevaarlijk! Maar niet alle hebben radiumverf… alleen is het soms moeilijk te zien of te onderscheiden van tritium verf welke niet echt een risico vormt.