Radiumverf op horlogeplaten

Beste horlogeliefhebbers,
Ik ben vrij onervaren in de verzamelwereld mbt vintage horloges. Nu had ik een dubbel militair horloge uit 1940 waar ik vanaf wilde, en deze geveild op een veilingsite. Ik ben een professioneel verkoper van boeken, dus ik ben wel bij de KvK ingeschreven in Nederland. Na ontvangst kreeg ik de klacht van een koper dat het betrefferende horloge radium verf bevatte, en dat er derhalve, volgens de koper, groot gevaar mee van doen was. Er is een inspectie gekomen, en die liet inderdaad zien dat er wel verhoogde straling was (maar enkel van tot zeg maar 50 cm afstand). De koper is terugbetaald, maar hij dreigt om nu een rechtzaak aan te spannen tegen mij ivm het in gevaar brengen van zijn gezondheid. Ik schrok hier nogal van, dit is nooit mijn bedoeling geweest en ik was niet op de hoogte dat dit inderdaad radium verf bevatte. Derhalve mijn vraag; heeft iemand hier toevallig zoiets soortgelijk meegemaakt? Ben ik inderdaad achteloos geweest, en kan ik in de problemen hiermee komen? Ik zal het zondermeer noooit meer verkopen. Alvast bedankt, pacific

1 like

NB; Het glas was overigens nog geheel intact, en er was ook geen radiumverf aanwezig buiten het glas.

Ik denk dat de koper ook wel heel naĂŻef is geweest omdat militaire horloges uit die tijd vaak rijkelijk voorzien waren van Radium. Als de koper het horloge open gehad heeft en losse radium deeltjes opgesnoven/ gelikt heeft dan heeft ie idd wel een probleem. Misschien. In de toekomst. Er zitten hier minstens twee mensen met stralings expertise, @fdpg1963 en @vouwfietser die hebben er nog wel iets verstandigs over te zeggen denk ik, en er is een groot topic over radium hier. (Even zoeken)

Sterkte!

4 likes

Zeg die koper dat hij doodvalt met die flauwekul.
Het is algemeen bekend dat er radiumverf gebruikt werd bij oude horloges.

De risico’s zijn miniem (tenzij je de verf gaat snuiven/likken) en er is geen schade, laat staan dat die gebleken is.

Deze koper komt op mij over als een lul met vingers die los is van de realiteit. Zeikstraal eerste klas.

Er is ook nog zoiets als de onderzoeksplicht van de koper en algemeen bekende informatie.

7 likes

Bedankt voor je snelle reactie. Hij eist een geldelijke schadevergoeding dat ongeveer mijn gehele jaarwinst betreft of anders een rechtzaak. Ik heb al reeds excuus aangeboden maar blijkbaar is dat nog steeds niet voldoende. Het kan soms raar lopen. Het horloge is nooit opengemaakt en was/is volledig intact. Ik vraag mij af of zoiets al eens eerder bij de rechtspraak is voorgekomen in de Benelux.

Laat hem maar procederen. Die gaat bij de NL rechter compleet weggehoond worden.

6 likes

Wat Amerikaans van de koper.

5 likes

Beste @Pacific,

Wat een overdreven reactie van de koper. Als je vintage horloges koopt uit de jaren 60 of ouder weet je gewoon dat de kans aanwezig is dat er radiumverf gebruikt is. Zolang het horloge onbeschadigd is loop je geen enkel risico als je het horloge om je pols hebt.

Ik ben benieuwd welke inspectie langs is gekomen. In het ergste geval (op verzoek van de koper) de ANVS, die hebben dan wat gammastraling gemeten en mogelijk het horloge meegenomen voor afval verwerking. Jij hebt de koper terug betaald, de koper heeft geen enkel risico gelopen en daar is naar mijn mening de kous mee af.

Als hij echt wil procederen dan geef ik hem heel weinig kans.

4 likes

Te veel Amerikaanse advocaten kantoor series gekeken…

2 likes

Sowieso. Jaren 40 en militair horloge… Dat is in 99,9% van de gevallen dus met radiumverf.

De publicaties daarover zijn al tig jaar bekend en openbaar…

Bizar verhaal. Klinkt als een oplichter :slightly_smiling_face: Zeker niet in mee gaan.

5 likes

Goeie reden ook om je horloge(s) hier in het blauw te koop aan te bieden en niet op een een of andere, van 2 walletjes etende, veilingsite.

Rechtszaak maakt in mijn ogen ook weinig kans, zeker omdat er geen schade is geleden doordat het horloge niet open is geweest.

1 like

Ook als het horloge wel open was geweest was er 1) nog helemaal geen schade gebleken en 2) vermoedelijk sprake van eigen schuld.

Bedenk ook even dit: uitgangspunt in het NL recht is, dat iedereen (als er schade is) de eigen schade draagt…

Tenzij er specifieke redenen zijn om daarvan af te wijken. Die mag die koper (na schade te hebben aangetoond) mooi gaan aanvoeren en beargumenteren.

Ik zeg: prettige wedstrijd.

2 likes

Ik zou persoonlijk ook geen gehoor of reactie meer geven aan de koper, u heeft netjes gehandeld en naar behoren. Geen aandacht verder meer aan besteden, zonde van de tijd en stress.

Als hij daadwerkelijk overgaat tot produceren komt de uitnodiging vanzelf op de mat, en vanuit daar verder werken.

Klinkt inderdaad als een eerste klasse azijnzeiker die nu geld ruikt, al is een rechtszaak ook niet goedkoop.

Sterkte ermee.

3 likes

Beste allemaal, heel erg bedankt voor jullie inzichten en hulp. Ik zal de koper inderdaad maar verder geen gehoor meer geven. Mocht ik toch nog wat officieels horen zal ik de update hier wel plaatsen, misschien is het ooit voor andere hier ook nog relevant. Bedankt nogmaals, pacific

7 likes

Komt op mij over als een vooropgezet plan.

Dat bij militaire horloges uit dat tijdperk vaak radium werd gebruikt is genoegzaam bekend en kopers/liefhebbers van dit soort horloges zijn over het algemeen wel ingevoerd in de materie.

Dit horloge kopen zonder op de hoogte te zijn van radium verf en op moment van ontvangst dat wél zijn vind ik enigszins dubieus.

De koop ontbinden en terugbetalen is mijns inziens de correcte actie geweest. Daarmee lijkt mij de kous af.

5 likes

Dit. Je koopt zonder te voldoen aan je onderzoeksplicht een horloge dat uit een periode komt, waarin radium de standaard was.
Vervolgens laat je een onderzoek doen om hetgeen vast te stellen dat algemeen bekend is…

Na een coulance van verkoper (restitutie), ga je alsnog miepen met een rechtzaak.

Ik ben verre van een jurist. Maar volgens mij is het zelfs strafbaar om op deze wijze de wet te misbruiken voor persoonlijk gewin. Ik zou hem vriendelijk verzoeken een procedure te starten en hem te zien in de rechtbank.

Wat een zielig figuur zeg.

1 like

Heeft die aangetoond dat er daadwerkelijk een inspectie was? ( welke firma ) Bewijzen etc? Want als er radioactief materiaal gevonden is, dan is er ook een rapport opgemaakt lijkt me.

2 likes

Ja, dat rapport is er wel.

Klinkt als een professionele kloothommel, misschien kan je bij het verkoop platform navragen of deze koper dit vaker heeft gedaan?

Stel, iemand klaagt je aan en jij negeert het, wat gebeurt er als je in dat land een keer de douane door loopt?

2 likes