Rado horloge

Goedendag horlogeliefhebbers,

Tot kort ben ik in het bezit geraakt van wel een heel erg apart horloge, het gaat om een Rado jump hour “direct read” uit omstreeks de jaren 30.

Het is een klein formaat horloge met een bandaanzet van 12 mm. Aannemelijk dat het dus om een dames exemplaar gaat.

Hoe dan ook; vanochtend pakten ik het horloge in mijn hand om het is nader te bezichtigen en toen viel me een graveur op! Het leek op 55, dacht misschien een serienummer. Maar toen ik het nader bekeek met een loupe bleek het toch echt meer op twee S’en te lijken.

Verdere inscripties kon ik niet ontdekken, er stonden ook geen dienstuhr markers in.
Ik ben een leek op wo2 horlogegebied, maar zou het om een verlovingsgeschenk kunnen gaan?
Iemand van hogere kringen zijn vrouw een horloge cadeau doet?

Hoe dan ook als iemand mij kan helpen om meer uitsluitsel te geven over dit exemplaar. Graag!

Met vriendelijke groet,

1 like

Hierbij foto’s van het Mysterie:

2 likes

Zelf kan ik je waarschijnlijk niet op weg helpen maar met wat foto’s kunnen de kenners waarschijnlijk meer :slight_smile:.

Edit: te snel, sorry

1 like

Misschien een heel voor de hand liggende oplossing, maar ss zou ook voor stainless steel kunnen staan.

4 likes

Het horloge is verchroomt

Dat wilde ik net (vond het ook teveel voor de hand liggen :slight_smile: ) roepen.

Ik vermoed dat het geen SS symbolen zijn: dan hadden ze dat m.i. veel prominenter op het horloge vermeld (ze waren er immers trots op) in plaats van dit extreem kleine merkteken.

Verder was er dan vermoedelijk voor 2 bliksemschichten gekozen in plaats van 2 reguliere S’en.

1 like

Precies, het is niet echt een militair horloge dus een referentie aan de SS zal een soort eerbetoon moeten zijn en derhalve mooi versierd. Ook was het in die tijd minder gebruikelijk om horloges in staal uit te voeren (goud was meer standaard dan nu) dus vandaar dat ik dit denk.

Wat zou kunnen zijn is dat de bovenkant van Stainless Steel is en de achterkant van nickel. Het is een scharnier kast.

Denk ook dat het een Stainless Steel aanduiding is. Anders waren het bliksem schichten geweest. Bij mij zou de grens ook liggen bij horloges met swastika’s en SS-logo’s. Daar kun je met goed fatsoen niet mee gaan rondlopen. Fliegers etc geen problemen mee…

1 like

Sacra scriptuna: het heilige schrift

1 like

Ik ben het wel met jullie eens dat de bliksemschichten meer voor de hand liggen. En dat het dan wel groter vermeld stond.

Zouden het niet gewoon de initialen van Simon Sijsjeslijmer kunnen zijn die 'm persoonlijk wilde maken?:poop:

Mja je kan horloges verzamelen zonder ze te dragen. Originele SS memorabilia kan aardig wat waard zijn wat het goede verzamelstukken maakt (tenzij het illegaal is in het land waar je woont zodat alles in beslag genomen wordt :stuck_out_tongue:.).

Topic is eigenlijk wel gesloten. Ben overtuigt dat het Stainless Steel betreft :smile:

2 likes

Volgens mij staat dat voor Stainless steel…ik zag het nog niet benoemd worden dus ik dacht,ik meld het even.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
:innocent:

1 like

Zo’n SS horloge heeft wel enorme historische waarde maar ik mezelf er nog niet mee lopen met korte mouwen :wink:

Is er iemand op dit forum in het bezit van zo’n dergelijk tottenkopf of ander SS horloge?

Misschien wel leuk om met de rest te delen?

Als het geen stainless steel is dan ga ik voor Solingen steel.