Rado Manhattan V geen bagger maar troep

Na de vorige bagger horloge, dachten we dan nu eentje te nemen die gewoon ff een onderhoud nodig had. Het liep anders, ondertussen heeft ie een dikke week op de werkbank gelegen. Het was één en al bijeengeraapte troepzooi waar ik op een bepaald moment van gaan lopen ben. Echter zaterdag aanstaande is er een knutseldag met @Jenneke en @TKH en @Techca dus 1 van de 2 werkbanken die ik vol legde - nummer 2 ligt ook vol met bagger - moest leeg zodat er 2 opgeruimde werkbanken en een opgeruimde tafel zijn, zodoende vanochtend maar terug naar die frut Manhattan V. Dit is ie bij aankomst: Hij loopt maar daar is dan ook alles mee gezegd, de datum kan niet versteld worden en opwinden is stroef. de kast is ook niet al te fris meer

Tijdens de demontage zag ik dat het datumwerk niet klopte, er is een datumwerk van een 2782/2788 ingestoken en dat verschilt van de 2789. Dus geen wonder dat de datum niet liep. Dat zijn gangverloop problematisch was, lag aan de molykote die overal gebruikt werd, van de veerton heb ik een foto, dat is een foto nadat ie uit de kuismachine kwam, dus toen was er nog kuiswerk. Molykote is niet voor horloges, dat is dikke troepzooi die niet alleen alles vertraagt en wrijving geeft, het koekt ook aan en krijg het er maar eens af.

Dit is dus de veerton nadat ie uit de kuismachine kwam, nog meer dan zat aangekoekte zooi

dit is horloge nummer 2 dat ik opofferde want een verkeerd datumwerk is een verkeerd datumwerk en dat haal je eruit

Allez vooruit, hier ligt alles in de pot, al wist ik toen nog niet dat ook de hele automaat vervangen diende te worden, grrrrrrrrr

na het kuisen gaan we opbouwen, we beginnen met de veer en de incablocs

Gevolgd door het raderwerk en ook daar zat een probleem dat bij demontage niet echt duidelijk naar voren kwam. de palling en het kroonrad van het opwindgedeelte waren een ietsiepietsie verbogen en het veertje voor de palling was verkeerd. dus dat alles is ook vervangen met de stukken van de donor. Op 1 der foto’s staat de troep die eruit gegooid is op de foto

naar de voorkant met een geheel nieuw datumsysteem, dat godzijdank doet wat moet want uiteindelijk is dat ook altijd afwachten gezien het uit een donor komt ook uit de jaren 60. Niet vergeten de wijzerspanning te smeren onderop het “grote wiel”, foto 2

Dan gaan we naar de balans en de tussentijdse timing, die ziet er al heel wat beter uit dan dat waar we mee vertrokken

Allez dan kan nu de automaat ineengestoken en gemonteerd worden. Alleen dat ding werkt niet. Terug eraf en kijken, ja hoor de automaatbasisplatine is voorwerp van één of andere mishandeling geweest en die is niet meer 100% vlak. Dat is iets dat ik in principe nooit nakijk bij demontage, wie verwacht nu dat een of andere kleun daar aan gaat zitten trekken en duwen. Geen gedoe met dat pogen te corrigeren, we hebben een voyager opgeofferd dus we nemen de automaatmodule van de voyager en zetten het hele ding over. Dit is het moment waarop ik gaan lopen ben en het ding een week onaangeroerd op tafel liet liggen. Dus bij deze stap ben ik vanochtend terug begonnen

dan kunnen nu de wijzerplaat en de wijzers erop

Rest nog de rotor monteren en dan kan alles de kast in.

Het eindresultaat

De eindtiming

Eigenlijk moet ie nog een keertje de kast uit dat ik hem iets sneller zet, zoals ie nu staat gaat ie een 7-tal seconden per dag achter lopen, maar ik was er klaar mee, t zal voor tijdens het volgende onderhoud over een jaar of 3 zijn.

De Manhattan V om de pols, datum verkeerd ingesteld, het is nog maar de 21ste, sevens snel even de snelverstelling testen :rofl:

De snelverstelling werkt :smile:

Weer eentje klaar, t begint af te korten want nog steeds is er niets bij gekocht op een paar bandjes en medaillonetjes na. Nog 1 rado 20mm band en 2 rado medaillonnetjes voor in de caseback te zoeken en dan is het echt helemaal klaar. Al is er wel 1 zakhorloge van de rommelmarkt mee naar huis gekomen de afgelopen maanden, nu ja 1tje is ook maar 1tje, dus de “het is hier gedaan” houdt stand :rofl: :rofl: :rofl: Bagger horloges van amateurs met geen enkel gezond horlogeverstand zoals deze Manhattan V en de vorige en ik weet dat er nog een paar liggen versterken ook alleen maar de “het is klaar” We zijn helemaal klaar met het oplossen van de bagger achtergelaten door voorganger-horloge-mechaniek-onbenullen.

Soit de Manhattan V is nu geen troep meer maar een mooi horloge dat echt wel draagtijd - veeeeel draagtijd samen met de starliner - gaat krijgen want het is een rado en hij is blauw.

!Blauw blauw blauw we love blauw! en !rado we love rado!

67 likes

Haha tof dat je hem toch hebt aangepakt! Handig zo’n knutseldag als stok achter de deur :grin:

1 like

Knap werk. Beetje jammer voor de Voyager maar de Manhattan is wel een gaaf ontwerp
De Manhattan is uiteindelijk ook nog lichtjes gepolijst precies?

1 like

zullen we zeggen de aanhouder wint? :thinking: :slightly_smiling_face:
ja toch? :blush:
gefeliciteerd weer :+1:

1 like

En niet geentje :grin: mooie opknapper weer. :tophat:

1 like

Dat was weer heel mooi! :ok_hand:

1 like

dat moest want er zat een iets roest op de kast. voorkant is geschuurd en met zonnestraaltjes afgewerkt en niet gepolijst, de zijkanten zijn lichtjes gepolijst om de schuurszonnestraaltjes weg te halen gezien de zijkanten origineel ook blinkend waren

Ben ook gek op blauw. Ligt nog een mooie Kienzle automaat op me te wachten. Eerst een opwindstift aanschaffen want die is gebroken. Passende kroon heb ik denk ik wel in de doosje zitten. Kan niet wachten, maar heb nog een paar klusjes liggen te wachten die voorrang hebben.

7 likes

Gaaf resultaat!

1 like

Mooi gedaan :+1:.

1 like

Mooi werk :ok_hand:
Maar wat een martelgang steeds. In gedachten zie ik iemand vloekend achter een werkbank zitten. Het moet wel een hobby blijven, hoor! :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Je hebt helemaal gelijk, maar kan jij mij horen dan???

1 like

En de rest in orde, daar kan je iets moois van maken. Ben benieuwd als die klaar is.

Ja, die 3 kunnen deze reparatie s ook hoor, is ook geen probleem voor hun.

Hoe bestaat het. Ademloos zitten kijken naar dat bakje met micro radertjes, ik denk dat een hart chirurg het makkelijker heeft. Dit is toch een uitstervend beroep wat bijna niemand meer kan? Als ik dat zo zie snap ik dat wel ja. Mijn tweede gedachte is, je zal maar een Rolex vinden of iets gelijkwaardigs en het loopt niet, en je krijgt het mee voor een appel en een ei, en je fixt het daarna en hoppa! Knap hoor.

Nou, dat is toch iets anders hoor, als het na de klus niet gaat tikken is het einde verhaal. Bij een horloge heb je nog kansen nadien om het te laten tikken.

Daar zijn er hier op het forum genoeg leden bij die daar hun beroep van zouden kunnen maken, zaterdag komen er hier forumleden knutselen die dat zeker zouden kunnen, maar die zien het liever als een hobby. En met die Rolex je kan daar wel eens geluk mee hebben dat je iets voor weinig kunt krijgen. Hoef perse geen Rolex te zijn, dat maakt deze hobby zo leuk en spannend en zeker verslavend.

1 like

Weer een prachtig resultaat. Altijd mooi om te zien en het verhaal te lezen. Wel weer jammer dan er zoveel mishandelde uurwerken zijn. Maar daarentegen zijn dit natuurlijk horloges die op een gegeven moment in hun bestaan afgedankt zijn. Dat jullie er dan weer iets moois van weten te maken…petje af.

1 like

Vakwerk! Prachtig horloge met een zeventiger jaren gevoel. Nu nog een broek met wijde pijpen en schoenen met plateauzolen en The Bee Gees opzetten met you should be dancing.

2 likes

Mag Piet Veerman of de Cats ook, anders moet ik stofzuigen :tired_face: :tired_face:

Ik dacht dat Molykote DX best gangbaar is voor de keyless?

Mooi verslag!

1 like