Rado Mannheim no 2/10 - revisie

Ohh weer heel mooi geworden.
Plaatje van de Rado-display?

Mooi hoor. Rado… You hate it or you love it…

1 like

Plaatje van de rado display is voor als no 10/10 klaar is :wink:

En met nog 3 onderweg gaat het miss wel pas bij no 13/13 zijn :rofl::joy::rofl::joy:

3 likes

Met cerium oxide kun je wellicht wel een paar zeer ondiepe krasjes of putjes polijsten maar zeker niet de krassen die @Vintagewatchstuff liet zien. Ik heb ooit met de hand een pyrex parabolische spiegel voor een telescoop geslepen. Dan slijp je de krassen weg met steeds fijnere slijpkorrels totdat je uiteindelijk kan gaan polijsten met cerium oxide.
Met kleine facetvlakjes lijkt me dat uitermate complex.

1 like

Dank je, mooi hoor!!

1 like

Nice work! Ik had hem zelf nog iets trager gezet, maar beter eerst eens kijken naar de draag-praktijk na een paar dagen wellicht. Bij Rado denk ik meteen aan hopeloze kastconstructies, “gesmolten” ongevulcaniseerd rubber pakkingen, en keramieken kasten en banden. Dit hier is wel een erg leuke. :ok_hand:

1 like

had ik vanmiddag al gedaan, maar telefoon vergeten voor foto’s te nemen. Heb het nu even gedaan, ik denk ook dat dit beter is, we willen eigenlijk al onze horloges binnen een marge van 30 sec / dag afwijking hebben wanneer gedragen.



Zo, da’s ruim. Maar ieder zijn marges. :peace_symbol: Bij een eurocent-groot dameswerkje hanteer ik die norm ook hoor…

Wat een werk, heel knap gedaan.
Mooi om al die onderdelen “onder de motorkap” zo scherp op de foto te zien.
Dit is vintage liefhebberij in optima forma, dankjewel voor het delen👍

1 like

Den deze gaat al bij al een 10 sec hebben nu zoals ie nu staat vermoed ik. Zo dicht mogelijk bij 0 is de doelstelling wanneer gedragen, echter bij vintage troep lukt dat niet altijd en dan is 30 sec per dag max waar we naar toe werken.

Als je 20 sec voor regelt op het machientje zoals deze, zal dat in de praktijk slechts ca 5 sec voorlopen zijn. Gedragen gaat ie minder snel lopen dan wat het machientje zegt en de vertraging ligt rond de 10 -15 sec per dag. Daarom regel je in principe nooit op 0 sec af. Heeft niets met het machientje te maken, in het museum regelden we af op een echte witschi en ook daar was de standaard afregelen naar ca 10 sec in de plus

Ook rekenig houden met eventuele positionele verschillen natuurlijk

2 likes

Zeker gelijk wat betreft nooit op 0 seconden afregelen. Dan loopt-ie altijd achter, behalve bij - pakweg - een max. 30 jaar oude Rolex; net geserviced, met een nieuwe veer. Die doen wel wat ze beloven. Ik ben geen geen Rolex-fan, maar wel een Rolex uurwerken-fan.

3 likes

Proficiat met het resultaat heren :ok_hand:

1 like

Mooi verhaal!

1 like

Heb je nog wat meer aangepast? Kroon omlaag was eerst 20 seconden langzamer en nu juist sneller.

hij was toen ingelopen en ik heb de pitonblok nog verstoken en dat heeft idd ook effect op de gang. Was een fractie van een millimeter niet juist gepositioneerd de pitonblok. En je ziet dan gelijk een verandering in de gang die meer gelijkmatig is. Kon weinig anders zijn dan dat want ik had de balans afgewogen op de balanswaag en er zag geen zwaartepunt in en dan weet je dat het ergens anders zit, in dit geval bij de pitonblok.

2 likes

Iets vernauwd? Dat de spiraal iets minder ruimte heeft, maar niet zoveel dat je amplitude verliest?

moest het nu wel het gevolg geweest zijn van een zwaartepuntje, dan had ik dat wel laten zitten, ik heb een tolerantie tot 50 seconden bij horloges vanaf 1960 en een tolerantie tot 100 sec voor horloges van voor 1960.

1 like

nee de pitonblok correct in zijn aanhechtingspunt gestoken. Pitonblok kan je ook niet vernauwen

1 like

Dat zijn de dingen die je maar kan leren door heel veel te doen wellicht :smile: zou nooit bij mij opkomen dat een beetje meer of minder diep vastzetten van de piton een bruikbaar effect zou hebben. Nog nergens over gelezen ook, de auteurs van boeken gaan er wellicht allemaal van uit dat die perfect geplaatst wordt waar die hoort. Maar klinkt eigenlijk maar logisch dat een beetje afwijken daar verder gevolgen moet hebben.

Volgende keer dat ik iets werkend op de bank liggen heb ga ik daar misschien toch eens wat mee experimenteren en zien wat het effect is :slightly_smiling_face:

1 like

alles moet in orde zijn om het perfecte resultaat te bekomen. En dan leer je met de jaren ook kijken naar de positie van de pitonblok / regelsleutelpinnetjes/ … Dus voor je gaat vijlen om gewicht weg te nemen of toe te voegen moet je echt wel zeker zijn dat dat nodig is, voor de zekerheid kan je hem dan afwegen dan zie je het vaneigens. Dat is net zo met al die verhalen over lage amplitudes, daar heb ik al vanalles voor gelezen van oorzaken en oplossingen waar ik nog nooit van gehoord heb. Of het moet zijn dat ik een slechte hersteller ben :wink: Het begint bij de veer als die niet correct is of binnen de marges dan is de amplitude om zeep, gevolgd door olieproces, gevolgd door goede tappen/rubis, gevolgd door goed gepositioneerde spiraal, gevolgd door goed gepositioneerde regelsleutelpinnetjes en pitonblok. en daar zit nog vanalles tussen hoor dat mis kan zijn, maar dat zijn zo wat de belangrijkste waar ik aan denk als een amplitude niet ok is.

2 likes

heb ik net gedaan met een wijzerplaat, komt nooit meer goed :wink: de rado balboa aster V uit het rado pakketje, iemand had er een flinke bus naaimachineolie in gekapt om hem te doen werken, wat uiteraard niet gelukt is. Maar dan blijft die olie zitten, die is tot bij de plaat door getrokken en het was smurrie, dus die olie moest eraf, ben nu ook de “balbo V aster” lettertjes kwijt, grrrrrrrrr. Dan worden we hier zo kwaad he als we zo een prutswerk zien, W40, naaimachineolie en al dat spul is niet voor in horloges. jammer want het horloge was verders in topconditie qua esthetiek, mechaniek zal ik sevens zien, maar al maar weinig zin meer om het te doen want de lettertjes zijn weg.

1 like